Avatar billede ErikHg Ekspert
21. marts 2021 - 13:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Statstidende - søgning efter afdøde

Jeg har været inde på Statstidendes hjemmeside, for at lede efter de præcise dødsdatoer for flere af mine afdøde familiemedlemmer.
Jeg har ledt, og i de fleste tilfælde har det været forgæves. Jeg har læst at man fra 1968 hvor CPR-numrene blev indført i Danmark kan lede efter enhver afdød person. Der står lang liste med retterne til venstre og jeg ved også nogenlunde hvor de afdøde boede. Dette fører bare ikke til noget.
Er der nogen der kan hjælpe, vil det glæde mig.
På forhånd tak.

https://www.statstidende.dk/
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2021 - 15:18 #1
Står det der, hvis boet bare er lukket privat? Har søgt på data om min mor - inkl cpr-nummer (som står hos mig på cpr.dk) og na-da overhovedet... Man skal måske via rigsarkivet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. marts 2021 - 16:20 #2
Jeg ahr søgt på min far der døde i september 2020. Hans navn er nævnt, men jeg kan ikke finde hans brors navn. Han døde tilbage i 1971 og heller ikke min mormor eller morfar, der døde i hhv. 1969 og 1971.
Jeg tænkte også på det med Rigsarkivet, men mener at det skulle være muligt.
Jeg tror at jeg vil kontakte Statstidende, for at få en nærmere forklaring.
Avatar billede falster Ekspert
21. marts 2021 - 16:25 #3
Her kommer de rundt om mulighederne:

https://dokument24.dk/testamente/afdoede
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. marts 2021 - 16:16 #4
Jeg har nu kontaktet Statstidende og har fået svaret der kan ses herunder:

Efter 1 år fra tidspunktet for offentliggørelse kan personoplysninger, der i anden sammenhæng anses for fortrolige, ikke fremsøges i det elektroniske Statstidende ved brug af personens navn eller anden form for personidentifikation som søgekriterium.
Oplysninger i Statstidende slettes efter 5 år. Det Kongelige Bibliotek indsamler og bevarer de offentliggjorte meddelelser i Statstidende.
Statstidende er siden den 15. oktober 2005 kun blevet udgivet digitalt på Statstidende.dk. Udgivelser før den 15. oktober 2005 er offentlige tilgængelige i trykt format på Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket.
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket har alle de trykte udgaver fra år 1904 til og med den 14. oktober 2005. Disse kan frit benyttes på bibliotekernes læsesale.
De elektroniske udgaver af Statstidende, som er mere end fem år gamle, er der derimod ikke offentlig adgang til. Der kan søges om adgang via netarkivet.dk

Med venlig hilsen
Redaktionen

Det er jo unægtelig noget snørklet.
Avatar billede acore Ekspert
22. marts 2021 - 19:10 #5
Synes nu ellers #3 kom med et godt svar, der forklarer hvordan du for den nette sum af 75 kr per person kan slå op i cpr registreret
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. marts 2021 - 19:48 #6
Ja det er fint nok, men at nogen skal tjene penge på sådan noget, der står jeg af.
Det er slet ikke altafgørende at jeg finder frem til de tre personers dødsdatoer, så jeg lader det være som det er. Jeg havde godt selv fundet siden, men der var det jeg så at det var mod betaling.
Avatar billede acore Ekspert
22. marts 2021 - 20:20 #7
Det var mere en bemærkning fra mig til den manglende kvittering for et - synes jeg - godt svar.
Avatar billede falster Ekspert
22. marts 2021 - 20:49 #8
Udmærket tråd.

Til #6: Der er tale om et gebyr.

Der er en mængde statslige og kommunale ydelser, der finansieres på denne måde. Ud fra en filosofi om, at ikke alle borgere har brug for ydelsen.

Citat:
Offentlige gebyrer skal dække de reelle gennemsnitsomkostninger ved en bestemt tjeneste, i modsætning til en afgift, som er en form for beskatning.

herfra
https://da.wikipedia.org/wiki/Gebyr

Der må ikke tjenes på dem :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. marts 2021 - 21:00 #9
Hvad angår gebyrer så skulle bankerne lige nærlæse dette.
Bankerne er nogle af de mest grådige inden for forretningsverdenen; gebyrerne stiger, og servicen falder.
Avatar billede falster Ekspert
22. marts 2021 - 21:14 #10
Enig. Men jeg tror desværre non-profit for gebyrer kun gælder den offentlige sektor.

I den private er der vist frit slag, om man vil kalde det honorar, gebyr, betaling e.l.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. marts 2021 - 21:36 #11
Især i bankerne er ordet gebyr meget brugt, men når der er tale om bankerne så er ordet ågerpriser meget mere på sin plads. Men der skal jo også være penge til de "stakkels" direktører, når de bliver gået, som de hedder i de kredse. De får ikke sparket men en stor pose penge (adskillige millioner)