Avatar billede annika Praktikant
26. januar 2021 - 11:27 Der er 10 kommentarer

hjælp til udregning af højde på keglestub

Hej! :D
Jeg har et spørgsmål ang en opgave, som hedder:
Find højden i en keglestub, hvor R = 6 m og r = 3 m og rumfanget 300 m3.

Nogen kloge hoveder der kan give mig en forklaring på hvordan jeg løser denne?
Avatar billede annika Praktikant
26. januar 2021 - 11:29 #1
Har også den her:
Find  store radius R i en keglestub, hvor r = 3 m, h = 4 m og rumfanget er 500 m3.
Avatar billede INK Ekspert
26. januar 2021 - 11:38 #2
Rumfanget af en keglestub beregnes efter en formel. Se dette link
https://www.regneregler.dk/keglestub-rumfang

Du har 3 af de fire oplysninger, så det er bare at indsætte og så løse ligningen for den ubekendte. Svarene har jeg ikke lyst til at give dig, for så lærer du ikke noget 😀.
Avatar billede annika Praktikant
26. januar 2021 - 12:15 #3
Tak for svar. Jeg har dog været derinde, og synes hellere ikke at jeg lærer noget ved at indsætte det i en udregner, jeg ville gerne kunne give udregningsformen til eksame :-)
Har også fundet ud af hvordan jeg højden, men udfra siden a, som jeg hellere ikke har oplyst. Siden a har jeg fundet ud af, udregnes ved hjælp af højden, som jeg jo hellere ikke kender.
Så er lidt på vildspor.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. januar 2021 - 12:27 #4
Men det er en almindelig ligning, du har 3 af 4 ubekendte, så du skal bare finde den sidste.
Avatar billede INK Ekspert
26. januar 2021 - 13:05 #5
Hej Annika, det var ikke meningen, at du skulle bruge udregneren, men blot formlen.
I dit tilfælde er r2 = R, så i begge dine regnestykker kender du 3 ud af de 4 parametre, der indgår.
Avatar billede falster Ekspert
26. januar 2021 - 14:34 #6
Formlen i inks link anvender et særegent regnetegn "|" - eller er det kun her?

https://da.wikipedia.org/wiki/Keglestub
Avatar billede INK Ekspert
26. januar 2021 - 16:55 #7
#6
Kan ikke se det hos mig, men din formel er jo også ok. Den bruger endda R og r 😃
Avatar billede falster Ekspert
26. januar 2021 - 20:07 #8
#7 Skæg lille krølle, som er spm. uvedkommende.

I Edge og Slimjet hos mig er plusserne i formlen erstattet af lodrette streger.

Når man zoomer væk fra 100% og tilbage igen er plusserne på plads.
Avatar billede falster Ekspert
26. januar 2021 - 20:08 #9
Aldrig oplevet det før. Men det må have med at gøre, at formlen er et billede.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2021 - 08:26 #10
V = 1/3 * 3,14 * h * ( 6^2 + 3^2 + 6*3) <=>
300 = 1/3 * 3,14 * h * 63 <=>
300 = h * 65,94 <=>
h = 300/65,94 <=>
h = 4,55 m (afrundet)
Hilsen
Lefty