Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 19:50 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Forkorte højrekliks liste på skrivebordet.

Det drejer sig om, at når jeg højreklikker på en mappe på skrivebordet, for at slette den, så fremkommer der en meget lang liste med muligheder. Så lang, at "Slet" er gemt så langt nede, at jeg skal trække den op.
Jeg har slet ikke brug for alle de muligheder, og vil derfor gerne fjerne nogle af dem. Men det kan jeg ikke ikke umiddelbart, så spørgsmålet er, om er der en af jer, som ved hvordan .
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. maj 2020 - 20:37 #1
Det tror jeg desværre ikke er muligt - det er noget grundlæggende i Windows, jeg vil tvivle på kan ændres. Men man skal aldrig sige aldrig.
Der er helt sikkert nogen på eksperten der ved mere om det end jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 21:02 #2
Hvis du har CCleaner start den op.
Gå i værktøjer-opstart og find genvejsmenu
Hvis du sætter de genveje herinde til deaktiveret forsvinder punkterne i højreklik menu.
Der er nogle der ikke kan fjernes.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 21:04 #3
Men skal man dybere til værks i oprydningen, skal du formodentligt ind i registeret og rette til derinde.
I gamle dage var der et program der hed TweakUl (mener jeg) det kunne tweake i systemet og også tilpasse i højreklik menu. Men det er et 15 år gammelt program :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 21:06 #4
Avatar billede falster Ekspert
14. maj 2020 - 21:09 #5
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 21:37 #6
#2
Jeg kan ikke se genvejsmenuen i ccleaner.
Jeg har hentet et par programmer fra dit link, men kan først se om jeg kan bruge dem, det ser noget indviklet ud. Registrering har jeg ikke lyst til at rode med.

#5 Jeg ser på det.
Avatar billede falster Ekspert
14. maj 2020 - 22:06 #7
Ad #6 - #2. 3. fane under Opstart. Her Startup - Context Menu:

https://www.ccleaner.com/docs/ccleaner/using-ccleaner/managing-auto-starting-programs
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 22:09 #8
#5 Jeg fandt et par små programmer, som skulle kunne klare jobbet.
Men det ene var for gammelt og det andet var der kuk i. Man skulle køre det som administrator, men når man prøvede det, kom en popup som sagde, at man skulle køre som administrator.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 22:38 #9
#7
Jeg har prøvet at fjerne WinRar efter den anvisning. Men det fjernede ikke genvejen.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 22:47 #10
#3
Jeg har nu også prøvet TweakUl, men Windows vil ikke køre det, heller ikke i compatibel tilstand, heller ikke som administrator.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 23:22 #11
I skal have tak for jeres indlæg. 😊
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 23:24 #12
Jeg giver op. 😒
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 06:47 #13
Ja problem med den lange menu kan skyldes at man ikke vælger bruger defineret installation.  Jeg har flere gange oplevet at man her kan fra klokke disse muligheder så se ikke fylder og skaber rod.. Regnede heller ikke med at TweakUl ville virke på win 10 . Brugte den i staren på Xp.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 06:48 #14
Der er sikkert kun en udrensning tilbage gennem register.  Men det er noget mere avanceret.
Avatar billede falster Ekspert
15. maj 2020 - 09:47 #15
#9 og #13:

I WinRar er det i Indstillinger - fanen Integrering.

Denne mulighed for at fjerne programmets punkter i højrekliksmenuen findes i flere programmer.
Avatar billede klaudi Ekspert
15. maj 2020 - 11:42 #16
Jeg bruger Easy Context menu
https://www.sordum.org/7615/easy-context-menu-v1-6/

Med dette program kan du tilføje/skjule/slette punkter i højrekliks menu.

Ryd op ved at klikke på 4.ikon ContextMenu Cleaner (mus med fejekost)
fjern markering ud for det du vil skjule fra skrivebords(desktop) kontekst menu
Genstart pc.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2020 - 13:12 #17
#16 Tak for linket. :-)
15. maj 2020 - 14:40 #18
Hvorfor højreklikke?

Venstreklik 1 gang.
Tryk på delete tasten.

Vil du slette permanent
Hold shift nede og tryk delete.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:46 #19
Man kan også bare trykke på mappen  med venstre museknap og trække den i papirkurven. Der er flere måder :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2020 - 14:47 #20
#18 Når jeg venstre klikker på en genvej på skrive bordet, åbner programmet.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2020 - 14:50 #21
Tak. Ja så er jeg fri for at bladre ned til "Slet" :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:51 #22
#20 Ikke hvis du holder delete nede samtidigt. Så ryger den i papirkurven og du får at vide at genvejen ikke eksisterer
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:52 #23
Derfor jeg som regel altid trækker de emner jeg vil slette i papirkurven :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:53 #24
#21 Lige præsis ;-)