Avatar billede Noob Praktikant
01. april 2020 - 20:54 Der er 8 kommentarer

Harddisk

Hej, nu må i ikke lave sjov med mig da det sikkert giver sig selv...
Jeg spiller computer men må indrømme jeg ikke har specielt meget plads på min computer og det vil jeg gerne udvide. Jeg har kigget lidt rundt og kan ikke finde ud af hvad man skal købe. Kan se det billigste og mest tiltalende er som en start at købe Seagates Barracuda Harddisk, den er billig osv. men til gaming er den så helt fair har i forvejen et helt fint ssd i min computer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2020 - 21:19 #1
Windows skal som udgangspunkt altid ligge på en SSD - når der altså er en sådan installeret i maskinen, da en SSD er hurtigere end en HDD.
Jeg synes at kunne fornemme, at der er tale om en stationær pc! Du kan eventuelt købe en HDD og bruge den som ekstern HDD via USB. Dertil skal du bare have et kabinet. Der skal sandsynligvis også en ekstern strømforsyning til, i hvert fald hvis der er tale om en 3,5" HDD. Er der tale om en stationær pc, kan den bruges som intern, og tilsluttes SATA samt naturligvis strøm fra pc´en strømforsyning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2020 - 22:00 #2
Her er et udvalg af kabinetter til eksterne HDD i 3,5". Der findes også kabinetter til 2,5" HDD/SSD. SSD er altid i 2:5".

https://www.avxperten.dk/harddisk-kabinet-35-tm/?gclid=EAIaIQobChMI95HXy4HI6AIVCaaaCh0q2wRMEAAYASAAEgJ6dvD_BwE
Avatar billede kurtba Ekspert
01. april 2020 - 22:40 #3
Hvis man har en stationær pc og mangler plads, er jeg ikke enig i, at man bare tilslutter en ekstern.
Der skal en ekstra intern hd i, dels fordi det er billigere og især fordi den er meget hurtigere at tilgå end via en usb adgang.
Nu har vi intet hørt om, hvor stor hd der sidder i p.t., men mange vil kunne klare sig med en ekstra alm. intern hd, idet mange programmer sagtens kan installeres på den almindelige og fungere upåklageligt.
Men samtidig skal man jo også opgøre sit behov og være opmærksom på, at ssd diske er ved at være attraktive i pris.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2020 - 23:40 #4
Det har du ret i. Er der tale om en stationær pc, så er det naturligvis en intern HDD/SSD der er den bedste løsning. Er der derimod tale om en bærbar, så er det en ekstern HDD/SSD der er løsningen, med mindre at der er mulighed for at installere to HDD/SSD i den bærbare.
Avatar billede puren Ekspert
02. april 2020 - 09:31 #5
#1 hvorfor skal windows altid ligge på en ssd?? der står intet om det i EULA fra MS, jeg er fint med på hvorfor man gør det, men hvorfor windows ALTID SKAL ligge på en ssd bliver du nød til at forklare
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. april 2020 - 10:16 #6
Der står lidt om emnet i linket herunder:

https://teknikalt.dk/4952/speed-pcen-op-med-en-ssd-disk/
Avatar billede puren Ekspert
02. april 2020 - 11:28 #7
ErikHg >> du skriver oppe i post #1 at windows ALTID SKAL ligge på en ssd. det er der da ikke noget kræv om.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. april 2020 - 13:18 #8
Nej det skal ikke forstås som, at man skal lægge Windows på en SSD når der er en sådan installeret, men da den er hurtigere end en HDD, er det en fordel at have Windows på SSD´en. Det er helt op til den enkelte bruger.