Avatar billede jcr18 Professor
04. marts 2020 - 12:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Produktnøgle politikken - hvad må vi?

Jeg kunne godt tænke mig at høre af, om det kan være rigtigt, at microsoft bestemmer over vores produktnøgler som vi trods alt har betalt dyrt for!? Jeg har fået oplyst at en nøgle er tilknyttet èt bestemt bundkort, så hvis man skifter kortet ud, evt. pga. defekt eller forældelse, ja så gælder nøglen ikke længere? Hvis det virkelig er tilfældet er det monopol så det batter og burde være ulovligt at binde os på hænder og fødder!
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. marts 2020 - 12:59 #1
Det kommer an på om det er en OEM-nögle. I så fald er det knyttet til noget hardware. Er det ikke en OEM kan du installere hvor du vil.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. marts 2020 - 13:08 #2
Hver "Nøgle" hører til en bestemt type licens. Det er licenstypen der bestemmer hvad du må med nøglen, og generelt gælder, at des mere du har betalt, des mere må du gøre.

Som Michael er inde på, vil en OEM licens være låst til PC´en.

Monopol kan du aldrig kalde det - der er ingen der tvinger dig til at bruge Microsoft Office programmerne - der findes fine gratis alternativer. Men de fleste foretrækker nu at bruge det de er vant til.
Skifter du bundkortet på grund af defekt, vil du som regel kunne få låst produktnøglen op, ved at kontakte Microsoft. Men er det skift grundet forældelse - ja så fanger bordet. Ligesom du opgraderer din hardware, må du også opgradere din software en gang imellem...
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2020 - 13:14 #3
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du har OEM eller retail, kan det ses i commandopromten.
cmd kør som administrator og skriv  slmgr -dli  og tryk enter.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. marts 2020 - 14:48 #4
Jeg følger lige tråden, da jeg lige netop har dette problem med at aktivere en eksisterende Access database på en ny PC. Det har nemlig ikke hjulpet af afinstallere programmet fra den gamle PC. Så årsagen er måske at det kan være et OEM produkt, det må jeg undersøge. Installationguiden fortæller at Produktnøgle er i brug.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. marts 2020 - 15:14 #5
@Uvanga - du kan ikke bruge noget her i tråden. Access er en del af office pakken. Den kan du ikke undersøge med slmgr. Men du kan evt. bruge https://support.microsoft.com/en-gb/help/931401/how-to-determine-whether-you-have-a-retail-edition-or-a-volume-license
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2020 - 17:02 #6
#3 Ja det virker. Fik besked om min Windows var Retail channel, som jeg forventede den var :-)
#0 Med hensyn til Microsoft har vi jo kun betalt for at bruge softwaren. Vi ejer den jo ikke.
Avatar billede jcr18 Professor
04. marts 2020 - 17:05 #7
Takker for info alle.
04. marts 2020 - 17:35 #8
@Uvenga.
Hvis du har haft den installeret for mange gange, kan den være låst hos MS.
Du kan prøve at ringe til support og evt. få den låst op.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2020 - 21:09 #9
Jeg har været ude for det med Office 2013. Efter noget tid, kunne programmet dog godt igen installeres. Om der er en maksimalt antal gange inden for en vis periode programmet kan installeres kunne jo tænkes. De er jo ret kreative hos MS. Nogle gange for kreative, kan man sige.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. marts 2020 - 22:29 #10
Jeg har nu konstateret at min Access er OEM, så jeg kan ikke installere den på ny PC. Efterfølgende har jeg geninstalleret programmet på den oprindelige PC, uden problemer. Så det bekræfter bare hvad der står i indlæg #1 & 2