Avatar billede Karsten Praktikant
29. februar 2020 - 19:14 Der er 5 kommentarer

Æ Ø Å problemer

Når jeg åbner Politikkens ordbog på min computer (Windows 10) er bogstaverne æ-ø og å pludselig ændret til kinesiske tegn og sommetider er nogle af de mails, jeg modtager nu, også udsat for det samme problem.
Hvad gør jeg for at få dette problem væk?
Avatar billede milter Ekspert
29. februar 2020 - 19:47 #1
Er det via denne side, du åbner Politikens Ordbog:

https://www.ordbogen.com/da/
Avatar billede Karsten Praktikant
29. februar 2020 - 20:16 #2
Nej, det er en CD, som fulgte med den trykte bogudgave fra politiken, som er indspillet på min computer. Jeg har haft den i flere år, og det er først nu, jeg har været udsat for dette problem.
Avatar billede milter Ekspert
29. februar 2020 - 20:46 #3
Jeg har også PolitikensOrdbog på CD, og den er fra 1997. Din version er måske lidt yngre, men jeg har ikke kunnet bruge min siden nok omkring 2006. Jeg tror, at din simpelthen er blevet for gammel til at kunne bruges på nutidens computere.

Hvor gammel er din computer, og hvilket styresystem var der oprindeligt på den?

"Den Danske Ordbog" kan fås gratis og installeres som en såkaldt "udvidelse" til browsere/søgemaskiner. Jeg bruger Chrome, og der kan jeg bruge den ved f.eks. at markere et ord på computeren og derefter højreklikke det => Der kan jeg så klikke på "Slå xxxxx op i ordbogen".

Hvilken browser/søgemaskine bruger du?
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. februar 2020 - 21:39 #4
Jeg har lige set dette spørgsmål, og installerede derfor Politiken Engelsk Ordbog. Denne blev købt sammen med den trykte udgave for omkring 13 år siden - der står den er kompatibel med XP og Vista, så den må være fra før efteråret 2009 hvor Windows 7 kom frem. Her er der ingen problemer. Jeg har på pc´en Edge og Chrome installeret og styresystemen er Windows 10 (version 1909)
Jeg har selv tidligere været udsat for problemer med mærkelige tegn i mails, men fik dog rettet det, men husker ikke rigtig hvordan. Mener der var en venlig bruger på eksperten der hjalp med at løse problemet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. februar 2020 - 21:50 #5
Microsoft er opmærksom på problemet der skulle komme en løsning!
der er mange der er ramt, dog ikke alle