Avatar billede Clockern00 Praktikant
15. januar 2020 - 15:51 Der er 10 kommentarer

Overførsel af SSD & HDD fra gamle til nye PC

Hej,

Skal have ny pc inden længe og vil lige forhøre mig om det er muligt at kunne tage min SSD og de to HDD'er fra min gamle pc og sætte dem ind i den nye pc uden problemer?
Grunden til det er fordi jeg gerne vil slippe for at købe windows igen + jeg har nogle filer på drevene som jeg gerne vil se igen.

PS. Det drejer sig kun om stationære pc'er

Tak på forhånd!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2020 - 16:10 #1
Du kan godt  montere dem. Men hvilket system kører den gamle ssd?
Er det Windows 7 kan du risikere den ikke virker på en ny pc.
Og i øvrigt kan du få problemer med din licens hvis den du har ikke lige er flytbar.
Personligt ville jeg selv have installeret systemet om så tingene passer sammen.
Filer på HDD du har burde ikke være det store problem. Muligt man skal overtage ejerskabet af dem da de kommer fra anden pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. januar 2020 - 16:20 #2
Jeg giver 220661 ret. Jeg tror der vil opstår problemer med licensen. Hvis der er tale om en retail-version er problemet ikke så stort, det er værre med en OEM version. Jeg kunne forestille mig at maskinen der skal udskiftes er med Win 7, måske 8/8.1. Det lyder tillokkende men det det er ikke sikkert at det er muligt i praksis.

https://www.pricerunner.dk/sp/windows-10-retail.html

Vær opmærksom på om der er tale om 32- eller 64 version.
32 bit kan kun håndtere max. 4 GB RAM
Avatar billede Clockern00 Praktikant
15. januar 2020 - 17:14 #3
Den "gamle" PC er windows 10 64bit. Købte den i 2011, men fik opgraderet lidt hardware samt windows (fra 7 til 10) nogle år efter.
Mit spørgsmål er egentlig, hvis jeg køber en bygselv pc (firmaet samler) og udelader at købe SSD og HDD'er til den, kan jeg så ikke nemt og enkelt selv montere dem fra min gamle pc?

I må undskylde hvis det virker som om jeg ikke lytter efter, men når det kommer til hardware forstår jeg hat og briller.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2020 - 17:28 #4
I gamle dage var det "no go" - det var ikke muligt, med mindre hardware var 100% identisk.

Windows 10 er blevet mindre kritisk, og Microsoft nævner at man "burde" kunne flytte harddisken over i et nyt system.

Men der gælder et væld af undtagelser...

Først og fremmest - er din harddisk krypteret, vil det fejle.
Har din ny PC et specielt grafikkort, kan det ske du ikke kan få noget skærm-signal ud - men så kan du afmontere det og bruge det indbyggede grafikkort, til du har fået systemet op at køre, og kan installere den rette grafikdriver.

Ang. windows licens kan der, som det nævnes i #1 og #2, være problemer - afhængig af hvilken licens du har. Har den ny PC en windows licens indbygget (licensen ligger i dag bygget ind i BIOS), vil du sandsynligvis ikke få problemer. Men har den ikke (nogle producenter undlader, for at spare gebyr til Microsoft), skal din eksisterende Windows 10 have en flytbar licens (Typisk noget du har købt). Ellers vil du få at vide at din "ny" windows 10 ikke kan aktiveres, før du har købt en gyldig produktnøgle.

Summa  summarum - køb den ny PC og prøv. I værste fald har du lidt ekstra arbejde og en udgift til en ny Win10 licens. I bedste fald virker det bare.
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2020 - 17:43 #5
Prøv at læse her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031494

Med en PC fra 2011, vil jeg kraftigt fraråde forsøg på at overføre styresystem fra de gamle harddiske og derefter krydse fingrene og håbe, alt går ok med drivere og alt det andet, især fordi de allerede indeholder opgraderede styresystemer.

Du kan godt beholde de gamle SSD'er og harddiske, formatere en af dem og derefter installere en nyindkøbt Windows 10 på den. Men det kommer helt an på alderen og sundhedstilstanden på den SSD, du installerer Windows på. Jeg ville overhovedet ikke tænke på at installere styresystemet på en HDD.
Avatar billede Clockern00 Praktikant
15. januar 2020 - 18:17 #6
Hvis en kryptering af harddisk er noget man selv manuelt skal gøre går jeg ikke udfra min er det, og med hensyn til grafikkort har jeg i den gamle et GTX 750Ti og i den nye formegentlig et GTX 1650 4GB.

Det skal måske også nævnes at jeg aldrig fik "aktiveret" Windows. Uanset hvor mærkeligt det måske lyder husker jeg at nede i højre side af skærmen stod der altid noget lignende "Aktiver Windows" på min gamle pc.

Jeg vil selvfølgelig kun have windows kørende på min SSD da jeg er indforstået med at det er den som for pc'en til at være hurtig.
Tænker jeg gør et forsøg på det så jeg muligvis kan spare nogle penge, og hvis det slår fejl i sidste ende findes der vel nogen der giver en hjælpende hånd imod betaling.

Til sidst, tak for hjælpen!
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. januar 2020 - 19:01 #7
Det lyder meget mærkeligt, at der som du skriver står: "Aktiver Windows". Jeg mener, at man max. kan anvende Windows i tre dage inden aktivering skal foretages. (ved ældre Windows udgaver - XP og Vista - var det vist nok 30 dage)
Avatar billede Clockern00 Praktikant
15. januar 2020 - 19:04 #8
Husker ikke slev at have aktiveret windows 10 heller, men det var heller ikke mig der satte den op dengang. Der var en IT-mand fra min mors arbejde der var så sød at opgradere min pc gratis. Så om det var en fejl at det stod der ved jeg ikke, ved bare at det her altid stået der (mange år).
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. januar 2020 - 19:36 #9
Se efter hvilken licens type du har
Indsæt følgende i kommandoprompten
Slmgr –dli
https://ibb.co/2yC53RC
og med denne kommando kan du se om den er aktiveret
Slmgr /ato
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
16. januar 2020 - 19:51 #10
Køb en ny pc med harddisk og windows. Så sparer du dig en masse besvær. Så kan du evt. sætte de gamle i som ekstra diske.