Avatar billede boro23 Forsker
11. marts 2019 - 13:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering

Hej eksperter, lidt hjælp til betinget formatering eller anden løsning.
Har 7 kolonner i et regneark med formler, hvor der er mulighed for at overskrive formlen med en anden % sats. For at få et overblik over hvor formlerne er blevet overskrevet, vil jeg gerne kunne lave en betinget formatering, der viser hvilke celler der er ændret. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. marts 2019 - 14:24 #1
Hvis du har en version af Excel med funktionen FORMULATEXT (på engelsk) kan du bruge følgende (i for eksempel H3 og kopiere til N3) der vil returnere #N/A de steder hvor der ikke længere er en formel:

=IF(LEFT(FORMULATEXT(H1:H1);1)<>"=";FORMULATEXT(H1:H1);"")

på dansk:

=HVIS(VENSTRE(FORMELTEKST(H1:H1);1)<>"=";@FORMELTEKST(H1:H1);"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. marts 2019 - 14:59 #2
Mere simpelt at bruge funktionen:

=ER.FORMEL(H1)

men det er såvidt jeg husker først fra og med version 2013 den er tilgængelig.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2019 - 17:24 #3
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("A1:H100")) Is Nothing Then
        If Not Target.HasFormula Then Target.Interior.ColorIndex = 5
            If Target.HasFormula Then Target.Interior.ColorIndex = xlNone
    End If
End Sub
Avatar billede boro23 Forsker
12. marts 2019 - 06:17 #4
1000 tak for hjælpen, virker perfekt :-)