Avatar billede Trine Novice
26. januar 2019 - 08:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kopiering af rækker med definerede værdier

Hej!
jeg har brugt excel en del, og ofte lavet "regler", som implementerede handlinger... nu har jeg en ny udfordring, som jeg ikke selv kan greje:

Kan man lave en regel, der fra en samlet liste med opgaver hvor der i Kollonne 2 står en ansvarlig, have en dynamisk kopiering af de som jeg er ansvarlig for over i et ark kun til mig og de Tom er ansvarlig for over i et ark til Tom... sådan at alle punkter skrives på den samlede liste, og automatisk gengives i de personlige ark... også sådan at hvis de streges over i det ene af arkene, så er det også streget over i det andet?

Måske en knudret forklaring... men jeg hååååber på et det kan lade sig gøre!
Hilsner fra Trine
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. januar 2019 - 09:00 #1
Kollonne 2

Hvad mener du - kolonner er betegnet ved bogstaver, kolonne A, Kolonne B, kolonne C og så videre. Mener du kolonne B (nummer 2), eller er det række 2 du mener?

Hvad mener du med "streges over"?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
26. januar 2019 - 09:01 #2
Må vi få et eksempel ark, så kan vi nemmere se hvad du mener Trine.

Du kan uploade på dropbox, onedrive eller lignende

evt smid den her https://1drv.ms/f/s!AmlqgsyjsAq5hZQ_xo_WSBglUF2eZA

Jan
Avatar billede Trine Novice
26. januar 2019 - 09:24 #3
ja.. undskyld.. jeg mener kolonne B... jeg ser lige, om jeg kan uploade excelarket på di link... -jeg har lavet de personlige ark klar, og så ville jeg som sagt gerne have fordelt opgaverne løbende "automatisk"
Avatar billede Trine Novice
26. januar 2019 - 09:30 #4
omkring streges over... så er det når opgaven er lavet, så formaterer vi teksten, så den over "gennemstreget".. øøøjjj... jeg skal vist lære at bruge de rette benævnelser... tak for hjælpen!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. januar 2019 - 10:29 #5
Avatar billede Trine Novice
26. januar 2019 - 14:46 #6
Undskyld... der kom lige gæster midt i det hele...

HOLD NU FERIE hvor er det sejt!!! TUSIND, TUSIND tak!!! -jeg kan klart bruge det... vil lige sidde og nørkle lidt med layoutet, og forsøge at kopiere formlerne over til andre også...
-det er genialt!!!
Kan jeg "bare omdøbe kolonnen "HJÆLP" til at hedde fx DONE eller lignende? -jeg synes ikke det ser ud til, at navnet på kolonnen findes i formlen... kun som d2.. ikk? -og kan jeg indsætte rækker inde imellem de eksisterende rækker og så få flere rækker "med i reglen"?

som sagt: TUSIND tak for hjælpen! det er super, super dejligt!!!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. januar 2019 - 17:18 #7
Kan jeg "bare omdøbe kolonnen "HJÆLP" til at hedde fx DONE eller lignende?

Ja, du kan kalde den hvad du vil.

-jeg synes ikke det ser ud til, at navnet på kolonnen findes i formlen... kun som d2.. ikk? -

Den findes i formlen som INDEX(d;;2) (eller INDEKS(d;;2) hvis du bruger dansksproget version). d er defineret som: $A$4:$F$75. Området omfatter altså kolonnerne A:F, det vil sige 6 kolonner og Hjælp er i kolonne nummer 2.INDEX(d;;2) returnerer det der står i kolonne 2 i området d.

Du kan i øvrigt flytte Hjælp-kolonnen til et andet sted, skulle du ønske det.

Du kan indsætte nye rækker i ark Samlet opg oversigt som du vil og overførsel til de to navneark sker automatisk. Blot skal du være opmærksom på, at formlerne i den uploadede fil i navnearkene kun er kopieret ned til række 100 (som jeg skrev tidligere). Kopier selv længere ned, hvis nødvendigt.

Du kan selvfølgelig gøre det samme for andre personer end Tom og Trine. Du skal bare rette navnet i formlen og huske at indtaste som matrixformel.
Avatar billede Trine Novice
27. januar 2019 - 08:07 #8
Igen; Mange tak for hjælpen!! -Du har sparet os for meget koordineringsbøvl og dobbeltarbejde!