Avatar billede Subdane Novice
23. januar 2019 - 10:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Antal sammentræf i to kolonner

Hej

Håber I kan hjælpe mig.

Hvis jeg har en kolonne (Peter) med mange vare nummer.
Og jeg har en anden kolonne (Kasseres) Hvor der fremgår mange varenummer.

Hvordan finder jeg så ud af hvor mange gange Peters varenummer fremgår i kolonnen "kasseres"?

Jeg vil gerne tilføje flere navne med hver deres gruppe af varenummer som fremgår i "kasseres" kolonnen.

Håber jeg gør mig forståelig.
Avatar billede lail Forsker
23. januar 2019 - 11:11 #1
brug funktionen tæl.hvis(område;kriterie)
Avatar billede Subdane Novice
23. januar 2019 - 11:15 #2
Hej lail, tak for dit svar.

Så får jeg en værdi der hedder "0". Hvis jeg går ind i "Peter" kolonnen og kun vælger en værdi. Så tæller den fint hvor hits der er på det ene varenummer. Men jeg efterlyser en måde hvor den kan tage alle værdierne i hele kolonnen.
Avatar billede Jan K Ekspert
23. januar 2019 - 11:52 #3
Prøv at se på funktionen FREKVENS()

Hvis du har Peters varenumre i A1 til A10 og de numre, der skal kasseres i B1:B100
kan du markere et antal celler svarende til varenumre for Peter, Men de er markerede skrivedu formlen =FREKVENS(B1:B100;A1:A10)

Afslut med Ctrl+Skift+Enter for at gøre det til en matrixformel.
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2019 - 12:20 #4
#2 - TÆL.HVIS funktionen, vil også virke, hvis du laver den som en Matriks formel. Indtast med CTRL+SHIFT og ENTER  derved dannes der en { } i start og slut af formlen.
Avatar billede Subdane Novice
23. januar 2019 - 13:06 #5
Hej

Tak for jeres svar og tid.

Jeg beklager, men jeg kan altså ikke få det til at virke.
Kan jeg indsætte et screendump?
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2019 - 13:26 #6
#5  -  ...jeg kan altså ikke få det til at virke" er en lidt mager forklaring, på dit problem.
Prøv at uploade et eks. på dit Ark, og ikke et screendump!
Avatar billede Subdane Novice
23. januar 2019 - 13:37 #7
Hej

Jeg kan ikke se nogen måde hvorpå jeg kan uploade filer her.
Jeg tager gerne imod hjælp/råd til hvordan den kan deles.

Jeg har uploadet arket til nedenstående link.

https://ufile.io/kul9w
Avatar billede ebea Ekspert
23. januar 2019 - 13:59 #8
Avatar billede Subdane Novice
23. januar 2019 - 14:09 #9
Hej

Tak for dit svar.

Jeg tror ikke at jeg har gjort mig forståelig.
Jeg skal bruge et resultat. Hvor mange gange har Peter et hit? Han kan godt have flere varenummer som går igen.

Forestil jer at jeg har 10 personer (navne) som hver dag skal vide hvor mange hits de har i deres varegruppe. Den samme vare kan godt gå igen flere gange.
Og det er forskelligt hver dag hvilke vare der vil fremgå. Der er rigtig rigtig mange varer som vil komme løbende.

Hvis dette er det nærmeste jeg kommer. Kan jeg naturligvis lave en opsummering for neden. Men jeg havde håbet på at jeg kunne få et resultat per navn.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. januar 2019 - 14:21 #10
Hej

du skal nok have en hjælpe kolonne (kan skjules) =TÆL.HVIS(C:C;A2) -> ctrl+shift+enter

hvis hjælpe kolonne er C kan du i et tom celle (ej i C-kolonnen) skrive =Sum(C:C)

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. januar 2019 - 14:24 #11
Lille rettelse

=Hvis(A2="";;TÆL.HVIS(C:C;A2))

så den ikke tæller tomme celler

Jan
Avatar billede Subdane Novice
26. januar 2019 - 08:50 #12
Tak for inputs og hjælpen.