Avatar billede mort1 Ekspert
21. december 2017 - 20:29 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Word til PDF

I de gode gamle dage (Office 2007) var det lige til, at ændre sin Word fil til PDF, men nu (Office 2016) ser jeg ikke muligheden, tager jeg fejl ? Hvordan gør I ellers ?
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2017 - 20:51 #1
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. december 2017 - 20:58 #2
Prøv at kigge på denne side
https://support.office.com/en-us/article/Save-or-convert-to-PDF-d85416c5-7d77-4fd6-
a216-6f4bf7c7c110
Jeg har prøvet den på Office 2010 hvor den virker
https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=7
Avatar billede kurtba Ekspert
21. december 2017 - 22:31 #3
Filer - Gem som - og så vælger man at gemme i pdf format.
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2017 - 00:03 #4
Suppler gerne med at installere en af de mange pdf-konvertere, der findes.

PDFCreator her kan anbefales. Gratis og fås på dansk:

http://www.pdfforge.org/pdfcreator

Så har du mulighed for at konvertere både med den indbyggede Word-konverter og PDFCreator. Ved sammenligning vil ofte ses både kvalitets- og størrelsesforskelle mm. på de oprettede pdf'er. PDFCreator har også mange flere indstillingsmuligheder, end de Word-versioner, som jeg kender til.
Avatar billede martens Guru
22. december 2017 - 00:48 #5
Du vælger blot filtype ( PDF i comboboksen under boksen, hvor du angiver filnavnet )

Så bliver det ikke nemmere !
Avatar billede mort1 Ekspert
22. december 2017 - 09:01 #6
Tak for input.
I "gamle dage" var det enkelt; "Gem som" og så vælge PDF / XPS. "Gem som" findes stadig i Office 2016,, og det var den jeg fokuserede på, men i vore dage (Office 2016) skal man vælge den, efter min mening, lidt ulogiske løsning "Eksporter" og der vælge "Opret PDF / XPS - Nå men nu ved jeg det.
Tak for alle input, man bliver jo klogere hver gang
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. december 2017 - 17:20 #7
Avatar billede martens Guru
24. december 2017 - 01:28 #8
Tror slet ikke du læste, hvad jeg skrev i #5 ;o)  Det spiller da lige som du ønsker !
Avatar billede mort1 Ekspert
24. december 2017 - 10:39 #9
Til #5 Martens
Jo jeg læste dit svar, jeg læser alle svar, fordi jeg mener, at man kan lære noget af dem alle, men jeg har ikke helt forstår dit svar: "Comboboksen under boksen hvor du angiver filnavnet" hvor er vi lige ?
Avatar billede mort1 Ekspert
24. december 2017 - 10:58 #10
Til #5 Martens
Jo nu tror jeg, at jeg har fat i det, men det kræver, som jeg skrev i #6, at man går i "Eksporter" (hvis du i din forklaring havde skrevet det, så havde jeg forstået, hvad det var for en comboboks der var tale om), men jeg synes stadig det er ulogisk, når det jeg vil er at gemme en tekst som PDF, altså ville det, i hvert fald for mig, være mere logisk, som man gør i Office 2007, "Gem som" og her vælge "PDF/XPS"
Avatar billede falster Ekspert
24. december 2017 - 11:00 #11
Jeg tillader mig lige at "underbygge" min anbefaling i #4:

Teksten i #9 pastes i et Worddokument.

Metoden, som Martens omtaler i #5, giver en pdf på 80,4 kb. (Word 2010).

PDFCreator giver en pdf på 20,5 kb.

God jul til alle.
Avatar billede falster Ekspert
24. december 2017 - 11:18 #12
I Word 2007 og 10, klikker man - måske også - på indstillinger i "Gem som"-dialogen, når filtype pdf er valgt, som Martens beskriver.

I Word 2013 og 16 er det via "Eksporter".

En forklaring på forskellen kan være, at MS i de nye versioner vil gøre mere direkte opmærksom på, at noget indhold (og metadata) kan ønskes udeladt, når man gemmer til dette "portable" format:

https://support.office.com/en-us/article/Save-or-convert-to-PDF-d85416c5-7d77-4fd6-a216-6f4bf7c7c110
Avatar billede mort1 Ekspert
24. december 2017 - 11:45 #13
Tak, tak, tak, det er rigtig dejligt, at man herinde kan få hjælp med de udfordringer man fra tid til anden "løber ind i". Som jeg skriver i #10, så synes jeg det er mere logisk i Office 2007, fordi  - når man vil gemme en tekst, kan gå via "Gem som" og stort set selv bestemme, hvilket format teksten skal "gemmes som" (gemmes i).
Men lad nu julefreden sænke sig, I har været meget hjælpsomme og jeg har fået løst den udfordring jeg havde med at gemme Word som PDF/XPS på en nem måde.
Slutteligt kan jeg nævne, at jeg generelt har svært ved at få øje på fordele i det 9 år yngre Word 2016 i forhold til det gode gamle Word 2007, men dem finder jeg måske med tiden ud af.
GOD JUL