Avatar billede Timme Novice
04. december 2017 - 02:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gammelt C drev, i ny PC.

Jeg har for kort tid siden invisteret I en ny PC, med kun 250gb SSD. Ny har jeg besluttet mig for at flytte mine gamle HDD over i min nye maskine. Jeg er dov lidt i tvivl når det kommer til fomatering af mit gamle C drev. Jeg har brugt Windows Diskhåndtering til at formatere de andre drev. Ny mangler der kun det gamle C drev.

Kort sagt, vis jeg flytter det gamle C drev over i min nye maskine vil det så blive genkendt med det gamle windows og skabe problemer? Vil jeg havde mulighed for at formatere det på den nye maskine ved brug af Diskhåndtering. Eller er der en anden bedre løsning for at få de sidste 1000gb lagring frisk med over i den nye PC.

Tak på forhånd.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2017 - 07:51 #1
Du kan som udgangspunkt, IKKE smide/flytte en harddisk med systemet (C drevet) over i en helt anden computer. Og få det til at fungere ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2017 - 08:01 #2
Jeg bruger selv en anden løsning.. Sætter den gamle harddisk til computeren via USB, når der er noget jeg skal bruge fra den.
Alt efter hvad der skal hentes fra den gamle harddisk, så KAN det kræve, at evt. nødvendige programmer, også er installeret på din nye harddisk..

Men alt i alt, så fungere det tilfredsstillende ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2017 - 09:49 #3
du kan sagtens flytte C drevet, men du skal bare opdatere driverne til de nye bagefter
Avatar billede Mikael Ekspert
04. december 2017 - 09:56 #4
#3  Hvis jeg har forstået spørgsmålet korrekt, så bliver der da problemer med Win licensen ???
Avatar billede Timme Novice
04. december 2017 - 14:08 #5
Jeg har windows 10 på den nye maskine og windows 7 på den gamle. Jeg ønsker ikke at havde windows 7 på den nye og derfor en ren hard disk med de 1000gb. Jeg leder derfor efter den nemeste løsning for at flytte den gamle harddisk over i den nye. Jeg har tidliger læst på nettet at et C drev fra en anden pc ikke vil blive genkendt som C på en ny. Så kort sagt, hvordan formatere jeg den nemmest får at flytte den til den nye PC.
04. december 2017 - 14:40 #6
Som udgangs punt, og når tingene fungerer som de skal. Og når maskinen er samlet godt.
Sætter du bare din gamle mekaniske disk i maskinen, på den næste ledige SATA port.
Tænder og booter.
Åbner diskmanager, som har fundet er disk mere.

Hvis du skal bruge noget data på den, skal du måske "importere" den  i diskmanager.
Den vil ofte selv spørge dig.

Skal du ikke bruge noget data på den, formaterer du den bare i diskmanager.

Det der kan driller. Hvis din SSD sidder på lad os sige SATA port 4, og du sætter HDD'en på SATA port 2, kan den komme til at ligge før SSD'en.
Du kan som oftest bytte rækkefølgen i BIOS opsætningen.

Sæt den i og prøv, booter den på SSD'en er der ingen ko på isen.
Og ellers skal du bare have byttet disk rækkefølgen.

Bare tag dig god tid, kik tingene ordenligt igennem.

Lave evt. et screenshot af disk manager med klippeværktøjet, inden du går i gang.

Husk. at passe på med ESD!
Hvis du ikke har et ESD kit / armbånd, så hold fast i kabinettet hele tiden, slip ikke.

#3 - enig.
04. december 2017 - 14:52 #7
PS.
Inden man kaster sig ud i at rode med diske, er det en gos ide, at sikre sig at man har en god backup, som man også kan læse.

#2. Også en udmærket fremgangs måde, men hvis man gerne vil have disken siddende som fast lager, og hvis man har plads, kan man lige så godt sætte den ind i maskinen.
USB forbindelse betragter jeg som et midlertidigt, flytbart lager.
evt. til en backup en gang imellem.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2017 - 16:04 #8
Hvis du har filer på den gamle hdd du vil passe på, så monterer du den sammen med din nye ssd og booter op på ssd'en.
Når Windows 10 er oppe at køre, så går du i søg og skriver msconfig.
Når du åbner system konfigurationen skal du i boot fanen.
Her vil du nu sikkert have 2 systemer i boksen.
Her slettes windows 7 i, og du genstarter pc.
Når du genstarter vil du så ikke få besked om du kan boote på Win 7 længere, og du kan herefter slette Windows mappen på den gamle disk, samt evt de programmer der ligger. Private filer bør du herefter kunne overtage ejerskab på.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2017 - 16:07 #9
I Windows 10 kan du hvis du ønsker at bruge din gamle disk som lager flytte mappe destinationen, så den ikke gemmer på c drevet. Man højreklikker på mappen og vælger egenskaber og vælger så placering. Her kan du så opgive din gamle hdd med den placering hvor du har private filer på. Du kan sågar oprette nye mapper på den gamle du henviser til. Der er flere muligheder.
Avatar billede Timme Novice
04. december 2017 - 22:41 #10
Tak til jer alle for hjælpen. Især rogerrabbit for det let forstålige sprog og vejledning.
05. december 2017 - 11:50 #11
Velbekomme :)

Held og lykke med det.