Avatar billede ChristianMadsen Praktikant
09. november 2017 - 11:44 Der er 10 kommentarer

Flyt fra (C:) til (D:) problemer

Hej alle,

Jeg har en bærbar computer med Windows 10. Den har en SSD og en SATA disk, og jeg ønsker her at flytte mapperne 'Billeder', 'Musik' osv. Men hvordan?

Jeg prøvede med min musik mappe, hvor jeg højreklikkede på den, valgte fanen 'placering', trykkede flyt og herefter fandt jeg (D:) drevet. Jeg trykkede 'anvend' og ventede. Det resulterede i at min musik mappe nu hedder (D:) og indeholder præcis de samme ting som (D:) drevet gør - og hvis jeg sletter tingene i den mappe så forsvinder de også på (D:) drevet. Hvad gør jeg? Hvordan gør jeg?
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 11:55 #1
Du har nok kun oprettet genveje. Du skal fysisk flytte filerne til D: drevet.
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2017 - 11:57 #2
Den gør jo præcis hvad du beder den om. Du sætter placeringen af din musik-mappe til D:, så er D: din musikmappe. Det er det du beder den om.

I de fleste tilfælde ønsker du at lægge det i en undermappe på D:, så det ikke er hele D-drevet der er musikmappen, men det gøres bare sådan. Lav en undermappe på D-drevet og vælg den som placering i stedet for hele D-drevet.

Hvis der er nogle filer i den oprindelige mappe, skal du manuelt flytte dem over bagefter. Du flytter ikke indholdet ved at skifte placering, men bare hvilken eksisterende mappe der skal opfattes som musikmappen af Windows.
Avatar billede ChristianMadsen Praktikant
09. november 2017 - 12:00 #3
Men hvordan får jeg min musik mappe tilbage som den var før så? Kan jeg oprette en ny musik?
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2017 - 12:06 #4
Din musikmappe ligger stadig hvor den gjorde før, hvis du ikke selv har slettet den.
Standardplaceringen er C:\Users\<brugernavn>\Music på engelsk Windows - jeg gætter på den hedder C:\Brugere\<brugernavn>\Musik på en dansk, men har ikke lige mulighed for at tjekke selv.

Du kan enten ændre placeringen af din musikmappe tilbage til denne sti, eller du kan bare flytte filerne derfra til den nye placering, hvor du vil have musikken på D-drevet. Men husk at oprette en undermappe der først, og skifte placeringen til det, hvis du ikke vil have det blandet med de andre filer på det drev.
Avatar billede ChristianMadsen Praktikant
09. november 2017 - 12:07 #5
Jeg oplever endnu et problem når jeg vil flytte min billede-mappe. Jeg har oprettet en mappe på DATA (D:) som hedder Photos, herefter højreklikker jeg på "billeder" og vælger placeringen til "photos" mappen på (D:) drevet. Får så beskeden: "Mappen kan ikke flyttes, fordi der findes en mappe, der ikke kan omdirigeres, på samme placering. Adgang nægtet"

Hvad gør jeg her? Er på helt bar bund lige i øjeblikket
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2017 - 12:09 #6
Prøv at trykke "gendan standard" under placering før du forsøger at flytte den til den nye mappe.
Avatar billede ChristianMadsen Praktikant
09. november 2017 - 12:36 #7
Hvis jeg trykker på "gendan standard" under placering får jeg beskeden "Listen over almindelige undermapper under "D:/config.Msi" blev ikke opbygget. Adgang nægtet."

Jeg overvejer om jeg skal gendanne hele computeren, fordi det er da stået helt af det her.
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2017 - 12:44 #8
Windows opfatter "billeder" og "photos" som værende samme mappe.
Når du har oprettet "photos" på dit d: drev, så skal du flytte undermapperne i "billeder" til D:. Ikke hele mappen.
Når du har flyttet alle filer inkl. billeder til D: drevet er det selvfølgelig fint at lave en ny ren installation af Windows på SSD drevet, men det kræver jo også geninstallation af alle programmer (husk licensnøgler).
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2017 - 12:49 #9
Ja, det lyder ærligt talt lidt underligt. Du kan muligvis slette config.msi-filen - det er bare en midlertidig fil, der ikke er farlig at slette, men jeg har ikke lige set den fejl før.
Avatar billede ChristianMadsen Praktikant
09. november 2017 - 13:39 #10
Jeg siger mange tak for dine gode svar. Den får lige et skud med at fjerne den fil, og ellers må det være en gendannelse. Igen, mange tak.