Avatar billede jalved Ekspert
08. november 2017 - 14:18 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Installation af Windows 10 med Windows Media Creation Tool

Jeg har brug for et par enkle vejledende tip til installation af den nye Windows 10.

Har en mindre bærbar med 32GB eMMC, som i forvejen har Windows 10, men jeg vil gerne lave en ren installation. Der er omtrent 10GB overskydende plads.

Har hentet Windows Media Creation Tool, men er lidt i tvivl om, jeg bare kan køre den direkte fra computeren, eller om jeg skal køre det fra en USB-stick, hvis jeg vil have den rene installation.

Computeren er tidligere opdateret fra Windows 8 - også med en ren installation - og jeg har glemt, hvordan jeg gjorde. Men jeg kan huske, jeg bøvlede noget med det, fordi der manglede plads.

Og kan jeg undgå et par fejlskud, inden det lykkes ved hjælp af et par tips, så ville det jo være dejligt...
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2017 - 15:13 #1
mediacreationtool køres fra pc, og undervejs vælger du dvd eller usb som medie. Du vælger usb og isætter en minimum 8gb usb-stick. mediacreationtool henter iso-billede og formaterer og danner data på usb.
Du laver selv en backup af de data, der skal gemmes fra pc - om nogle overhovedet.
Herefter genstart på usb, hvor du kan formatere harddisk og lave en ren installation
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2017 - 15:13 #2
En ren installation kræver, at windows har sin egen partition, eller at du accepterer, at installationen rydder hele bulen. Men har du et C- drev til formålet er det fint.
Så installerer du bare installations programmet på en USB, booter op på  den og går i gang. Men husk nu at læse hvad der står af muligheder.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2017 - 15:14 #3
du kan i øvrigt køre mediacreationtool fra en anden pc og lave usb der, hvis du vil.
Avatar billede jalved Ekspert
08. november 2017 - 23:26 #4
Tak for svarene. Jeg har opdateret to bærbare - den ene ved at leve en ren installation. Den anden ved at beholde apps.

Nu er jeg i gang med den tredje, hvor der både er Vista og Windows 10 på - på drev C og D.

Jeg gik i gang med at opdatere drevet med Windows 10, men opdagede pludselig, det havde ændret navn til C.

Jeg vil ikke slette Vista - gør det nok på et andet tidspunkt - men i første omgang bare lave en ren installation på partitionen med Windows 10. Men da jeg kørte installationen fra USB-stick - via den partition med Windows 10 - blev jeg pludselig usikker på, om det rydder bulen, som valby1, så poetisk siger det. Gør den det?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 11:05 #5
Alle Wndows kører fra C-drevet. Selve Window 10 kræver omkring 20GB plus at der skal være plads til opdateringer. Så jeg vil mene at partitionen skal være på minimum 50GB, for der skal også være "Arbejdsplads"  Hvis Wista ligger på den partition du vil installere en ren Windows på, ja så overskrives den. Og ligger den på D- drevet, kan jeg ikke se, hvordan du kommer i kontakt med den, efter W10 installationen.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 11:12 #6
Selve partitionen D, hvor Windows 10 ligger på er 100 GB.

Jeg brugte en stick med Media Creation Tool og i gik i gang, men det der gjorde mig usikker var, om det ville nøjes med at arbejde i den partition, jeg sad i - eller om den nu ville begynde at overskrive det hele.

Fordi drevnavnet pludselig var blevet ændret til C. Men det er måske det Windows gør, fordi den som udgangspunkt installerer på C.

Da jeg genstartede computeren efterfølgende - uden Media Creation Tool sat til - var drevnavnet tilbage til D. Og den partition, hvor Vista ligger var igen tilbage til C.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 11:28 #7
Under installationen -Bruger defineret - vælger du dit C- drev. Så brugets det og kun det. Der slettes ikke noget på andre partitioner. Men for en sikkerheds skyld, så hav ikke andre harddiske i computeren under installationen, for man kan jo selv fejle.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 13:23 #8
#7 Hej Valby1. Tak for opbakningen.

Jeg blev ikke spurgt undervejs, hvor jeg kunne vælge drev.

Jeg har tidligere opdateret fra Windows 7 til Windows 10 med Media Creation Tool på den samme partition. Men blev usikker, fordi jeg pludselig så af drevbogstaverne blev byttet om - ift. om jeg var i Vista eller Windows 10.

Og da jeg ikke har nogen back-up af Vista, orkede jeg ikke lige at risikere at miste al data på den partition, da jeg netop har beholdt den, fordi der er ting, som er besværligt for mig at flytte. Men vil dog gøre det på sigt.

Jeg valgte så bare at opdatere indefra Windows 10 og lade være med at lave en ren installationen. Det tog under en time og gik helt glat, faktisk blev jeg i tvivl undervejs, fordi maskinen overhovedet ikke arbejdede, så jeg forsøgte at genstarte installationen, men fik at vide, at den allerede var i gang.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 13:41 #9
Jeg opdaterede også to mindre bærbare med hver 32 GB eMMC på.

Problemet her kan være det med pladsen, men jeg slettede alt, hvad der var af programmer først og kørte Privazer og CCleaner, så dataforbruget var helt i bund. Kunne også have valgt at nulstille computeren.

Så hentede jeg Media Creation Tool ned på anden PC, startede programmet op og lavede en USB-stick med installationsprogrammet.

Den ene bærbare valgte jeg så at lave en helt ren installation på. Hvilket efterfølgende krævede en opdatering med drivere, fordi musen ikke virkede - men havde en USB-mus, som jeg kunne bruge til at navigere rundt med i stedet.

Den anden valgte jeg at beholde apps og data på- men data havde jeg så slettet, for at have godt med plads.

Det gik i og for sig glat det hele, bare lige den enkelte hurdle med, at musen ikke virkede.

Men det var jeg forberedt på, for det samme var tilfældet, da jeg opdaterede fra Windows 7 til Windows 10 første gang, så jeg havde i forvejen de nødvendige drivere liggende i en mappe - et par af dem valgte jeg dog efterfølgende lige at gå ind og tjekke på producentens hjemmeside.

Efterfølgende gik jeg ind i Windows update og hentede de seneste opdateringer og drivere, som den kunne finde.

Begge maskiner havde nu kun nogle få GB plads til overs, så til sidst fjernede jeg Windows old ved at bruge CCleaner. Og endte med igen af få de 10-12 GB fri plads, som er det, de små maskiner på 32GB typisk har.

Som default sletter CCleaner ikke windows old, man skal sørge for at hakke det af under Advanced, før man kører en rensning.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 13:42 #10
Tak til Claes57 og valby1 for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 13:43 #11
Det må være fordi du har valgt opgradering i stedet for installering.
Ellers havde du fået denne. https://ibb.co/eeT4vw
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 13:50 #12
Det lyder som om, at windows  "går i for små sko" Men held og lykke med
"ligtornene" 😊
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 14:09 #13
#12 Ja, det er ikke meget plads. Men har ikke brug for mere. Bruger dem til at tage med rundt og kun til ret simple ting -  tv, at skrive lidt. Så det fungerer fint.

Jeg har dog købt et hukommelseskort - af den slags der er ekstra kort, så det ikke stikker ud fra maskinen. Og kan udvide pladsen til det dobbelte, hvis jeg skulle få trang til det.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2017 - 14:13 #14
Ja det er jo fint til data, men hjælper ikke, hvis det er windows som mangler plads :-)