Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 18:09 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

USB 3.0 på en ældre stationær

Jeg har en ikke helt ung PC, som jeg gerne vil have lidt mere krudt i - på flere fronter.

På sigt med en mindre SSD til Windows, men i første omgang gerne med et USB 3  stik.

Jeg går ud fra, der er plads til et ekstra kort i den - i al fald ud fra kabinettet at dømme. Ellers fjerner jeg det kort, hvor der sidder et forældet tv-modul,  jeg alligevel aldrig bruger. Det er en Dell.

Men kan jeg se ud fra informationer om computeren, fx med Speccy, om der er plads til et ekstra kort - eller er jeg nødt ti la t åbne den fysisk? Jeg bliver altid så svedt, når jeg skal til at bakse med møtrikker...

Og endelig... vil jeg kunne få hurtigere hastighed på USB-stikket under alle omstændigheder eller kræver det noget særligt af bundkortet?

Passer alle USB 3 kort (sålænge det er PCI) eller skal jeg tage hensyn til noget?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. oktober 2017 - 18:43 #1
Du kan sagtens bruge et vilkårligt USB3-kort i den, og det vil give et betydeligt løft med mindre maskinen er 110% antikveret.
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 18:58 #2
Så gammel er den heller ikke, Har da fået den gratis Windows 10 ad naturlig vej :-)

Men den er kun 32-bit, og jeg kan ikke putte flere ram i den.

Tror, du der er forskel i hastigheden på de forskellige kort - alt efter om de har et fint producentnavn eller er no-name? Jeg mener USB 3.0 er vel USB 3.0...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. oktober 2017 - 19:08 #3
Hvis du skal "mærke" en forskel, skal anvendelsen af det være ret specifik.
Generelt kan du roligt antage, at USB3 også er USB3. ;-)
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 19:27 #4
Jeg har lige tjekket på edbpriser.

Man kan få et LogiLink PCI Express kort med to USB 3.0 stik til 128 kr. Så bliver det vist ikke meget billigere med en opgradering :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. oktober 2017 - 19:28 #5
Hvis du vil installere en SSD, vil det bestemt kunne mærkes på hastigheden.
Jeg har selv skiftet harddisken i både min stationære og i min bærbare til SSD, og kan kun anbefale dette.
Disse er begge på 500 GB, men mindre kan jo gøre det.
Der er et link herunder:

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-850-EVO-SSD-250GB/2463595

Hvad er mængden af RAM? Der findes i mange tilfælde RAM-blokke der passer, men med dobbelt kapacitet. Er der tale om en 32 bit version, er alt over 4 GB spild af penge da et 32 bit styresystem ikke kan håndtere mere end 4 GB. Ved 64 bit er grænsen langt langt højere - nogle siger 192 GB.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:31 #6
Problemet her er jo nok at bundkortet ikke understøtter så meget ram.
Man kan med Crusial Scan få syn på sagen og hvilke ram man kan købe:
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:32 #7
Er i øvrigt enig i de andre indlæg :-)
Avatar billede jalved Ekspert
29. oktober 2017 - 19:44 #8
Jeg vil kigge på det med SSD'en senere. Jeg forestillede mig bare en mindre SSD til selve Windows - og så bruge den gamle harddisk fortsat til data. På sigt kommer jeg nok ikke udenom at skulle investere i en ny PC, men indtil videre så er den fin til mit behov (har også en anden).

Har undersøgt det tidligere, men kan ikke huske om bundkortet ikke kunne tage mere end 4 GB ram - eller om det var den 32-bit Windows - som #5 nævner, der udgjorde begrænsningen.

Da jeg opdaterede til Windows 10 på samme maskine (hvor der samtidig ligger Vista) forsøgte jeg vist at opdatere til en 64-bit version, men så vidt jeg husker, fik jeg undervejs at vide, at computeren ikke understøttede det. Men det kan godt være, jeg lige skal prøve at udnersøge det igen - det ville jo være fint, hvis man også kunne få smidt nogle flere ram i den. Så begynder det at nytte noget.

Kan huske fra min helt gamle PC, hvordan jeg gik fra 500 MB ram til 2 GB. Det var herligt!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2017 - 19:48 #9
Crusial Scan burde fortælle dig det du søger :-)