Avatar billede Livxad Praktikant
28. september 2017 - 10:34 Der er 4 kommentarer

Tastetur problemer efter gendannelse

Har gendannet min computer til fabrikstilstand. Nu når jeg skriver noget og benytter den bærbare eget tastetur driller det. Når jeg skriver "i" skriver den et 9 tal lige efter, dette gælder også ved bogstaverne "k", "o" og når man selv skriver tallet "9". Hvis man holder en pause på tasteturet bliver den ved med at skrive 9 taller som om jeg holder 9 på tasteturet nede.

Hjæææælp, har eksamen om 4 dage.. :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2017 - 10:52 #1
Enten driller din "NumLock" tast - prøv at trykke på den et par gange.

Eller også, mere sandsynligt,  har "nogen" spildt noget ned i tasteturet, så banerne mellem tasterne er kortsluttet. her kan du kun håbe på at det tørrer ud af sig selv, og kommer til at virke igen. Stil den eventuelt på højkant nogle timer i en luftstrøm, for at tørre den ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. september 2017 - 11:26 #2
Havde det været en stationær er det straks lettere. Der kan man fjerne tasterne (tag dog ført et foto af tastaturet) og når tasterne er fjernet kan man - hvis man har mod på det - åbne tastaturet, tørre det med en fiberklud, og evt. give det lidt kontaktrens.
Det er straks værre med tastaturet på en bærbar, da det er en temmelig avanceret affære at skille, og ikke mindst at samme det igen.
Der findes dog et firma i Ålborg der handler med dele til bærbare. Ellers er det som #1 beskriver bedst, at lade tastaturet lufttørre, og håbe det bedste.

https://www.datamarked.dk/
Avatar billede jalved Ekspert
28. september 2017 - 11:41 #3
Var der problemer med tastaturet, før du gendannede den?

Det kan være, du kan prøve at geninstallere driveren til tastaturet - du finder den på fabrikantens hjemmeside - og se, om det hjælper.

Men jeg synes nu som #1 og #2 at det lyder som om, der er spildt noget i computeren eller evt. har fået et tryk. Vent som #1 siger og se om det ikke tørrer ud og tag endelig ikke tasterne af for at kigge som #2 siger.

Ender det med at du skal have nyt tastatur, så er det ikke det dyreste du kan komme ud for.

Hvis den ikke virker til din eksamen - og du ikke kan låne en anden - kan du få fat i et ekstern tastatur og en mus, så kan du bare bruge din pc som skærm og har adgang til alle de ting, du er vant til på din computere.

Du kobler bare det eksterne til og så kan du bruge de - men hvis du vælger den løsning, så afprøv det i al fald lige dagen før eksamen, så du er sikker på, hvordan det virker.
Avatar billede Livxad Praktikant
28. september 2017 - 11:57 #4
Tusinde tak! Prøver lige alt fra #1 til #3