Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 23:53 Der er 4 kommentarer

Computer starter ikke

Hej derude
Min computer gider slet ikke starte i dag, men jeg spillede på den i går. Jeg har  prøvet alt, så besluttede mig for at skille hele skidtet ad, og det lader til at den starter op når jeg tager grafikkortet ud, men når grafikkortet er i, sker der bare det at grafikkortet blinker hurtigt, blæseren går næsten igang (drejer en halv omgang) og den dør.
Hvad vil det sige? Er der en sikring der kan være gået galt i grafikkortet, så der er en "nem" (og billig) udvej, eller skal jeg ud og købe et nyt grafikkort?
Jeg ved slet ikke om det er grafikkortet, men det er der vel noget der peger på når den ikke starter op uden det?...
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2017 - 07:18 #1
1. Tag strømforsynings kabel af, hold tænd knappen 30 sekunder indtil 1 minut. Tilslut strømforsyningkabel og tænd.

2. Tid til at udskifte CPU kølepasta? (Tror ikke rigtigt, at dette vil være det).

3. Udeluk om det ikke er ram problem.
- Er der mere end par ram klodser, prøv med at have kun to, og se om det virker, eller om der produceres en form for beep kode. Virker det herefter, er det ram problem, tid til at skifte til andet ram for klodsen der ikke virker.
Skift med enkelte der ikke var tilsluttet før, og erstat med enkelte ram osv. så du kan teste, om der er enkelte ram der forårsager dette.

4. Ingen ram fejl. Tag og eventuelt CMOS batteri af, og hvis du har CMOS pins, skift den til andre pins, så det bliver nulstillet.
Vigtigt at tænde for pc og slukke bagefter, ingen CMOS batteri tilsluttet, når du gør dette.
Vende tilbage til tidligere oprindelig pin pladsering, tilslutte CMOS batteri, og se om det virker igen.
Eventuelt er der en lille sort knap, du kan trykke, tryk på den. Husk, at kontrollere for dato og tid stemmer overens, hvis nulstillng er foretaget.
Det kan være bare måske tid til at skifte CMOS batteri med nyt.

5. Stadig et problem, ja, afprøv med alternativ strømforsyning. Måske nogle venner kan hjælpe hvis du ikke har andet strømforsyning.

- Virker det efter nogle af disse ændringer, og du har indbyggede grafik kort, måske er det denne der skal deaktiveres? Test med at skifte indstillingerne fra BIOS. Frem og tilbage, gerne deaktiver indbyggede grafik kort fremover, så det ikke opstår igen?

§
Avatar billede Mat. L Novice
05. august 2017 - 09:18 #2
Hej, tusinde tak for dit input! Jeg har prøvet alle tingene, bortset fra 4'eren og 5'eren. Men jeg kan jo ikke rigtig prøve 5'eren når computeren slet ikke vil starte op? Jeg har jo ikke adgang til min BIOS når den overhoved ikke vil tænde?
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2017 - 09:34 #3
Bundkort død? (tror ikke rigtig på det) eller det er strømforsyning der skal skiftes?
- Afprøvet med kun én ram ad gangen?
- Skiftet CPU kølepasta?

Når der ikke er rigtigt noget du kan prøve af med, er det jo altid lidt svær.
- Fungerer det fint uden grafik kort, er det måske grafik kort der skal skiftes?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2017 - 13:40 #4
Det hele tyder jo på at det er Grafikkortet der er dødt. "Hvis" der er et internt grafik stik på dit bundkort så prøv at tilslutte der og fjern det syge.