Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 13:19 Der er 10 kommentarer

Computeren vil ikke tænde

Hej allesammen, min stationær computer vil ligepludselig ikke tænde. Jeg brugte den i går, men da jeg kom hjem i dag og prøvede at tænde den, var den fuldkommen livløs. Jeg har prøvet at holde knappen nede i 20-30 sekunder nogle gange uden strøm i for derefter at prøve at tænde den, men der sker ikke andet end st propellen drejer en halv omgang, og der kommer et hurtigt lys fra grafikkortområdet.
For nogle dage siden puttede jeg nogle 16gb ekstra ram i, men ellers har jeg ikke rodet inde i computeren, er der nogle der ved hvad der kan være galt ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2017 - 13:39 #1
Prøv først at fjerne strømstikket til bundkortet. Kontroller derefter om RAM-blokkene nu også sidder helt som de skal - det kunne jo være at et eller flere af dem ikke sidder rigtigt på plads. Prøv også om alle kabler sidder som de skal.
Der kommer heller ikke nogen bib under opstart?
Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 13:45 #2
Nej, der kommer ikke noget bib overhoved, da der jo ikke rigtig er nogen opstart. Og RAM-blokkene har jeg jo brugt fint de andre dage, så kan ikke helt forstå hvorfor de ligepludselig skulle sidde forkert ?
Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 13:53 #3
Kan det have noget med de ram jeg puttede i at gøre, de passede til motherboardet, men var ikke de samme som de 8 GB, som allerede sad i computeren? De virkede dog sammen i nogle dage.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. august 2017 - 14:11 #4
#2
Det med at "sidde forkert", der mener jeg at de måske ikke var sat helt ned i soklerne på bundekortet. Man kan ikke vende RAM-blokkene forkert da der er et lille "hak" i RAM-blokke, netop for ikke at montere dem forkert.
Prøv evt. at tage strømmen derefter tager du bundkortets lille blanke batteri ud, og resetter kortet . Dette gøres ved at kortslutte de to små ben (se bundkortets manual) med f.eks. en lille skruetrækker. Der kan evt. også være tre ben, hvor der sidder en jumber på de to. Flyt denne jumber over på det ledige ben og det mellemste ben et øjeblik, og sæt derefter jumber tilbage. Det er måske en mulighed.
Har selv foretage denne operation med succes. Sæt batteriet tilbage i bundkortet og tilslut strømstikket.
Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 14:22 #5
Ok, det vil jeg forsøge at gøre, vender tilbage når det er gjort. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede martens Guru
04. august 2017 - 16:02 #6
Prøv lige at tage powerstikket ud af din strømforsyning i 5 sekunder... Det er en øvelse min computer elsker, når jeg f.eks. har overclocket eller den fryser og ikke vil genstarte..  ( jeg har faktisk haft flere stationære computere gennem tiden, der har opført sig underligt og skulle rebootes på denne vis en gang i mellem )
Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 19:58 #7
hmm, mener du bare at hive strømstikket ud, for det har jeg prøvet, eller mener du at åbne den og tage stikker ud af strømforsyningen? For det vil jeg da prøve så! :-)
Er det en overclocking jeg har lavet ved at putte flere ram i?
Avatar billede Mat. L Novice
04. august 2017 - 23:29 #8
Hej igen, nu har jeg prøvet at skille hele skidtet ad, og det lader til at den starter op når jeg tager grafikkortet ud, men når grafikkortet er i, sker der bare det samme som sidst  (grafikkortet blinker hurtigt, blæseren går næsten igang (drejer en halv omgang) og den dør).
Hvad vil det sige? Er der en sikring der kan være gået galt i grafikkortet, så der er en "nem" (og billig) udvej, eller skal jeg ud og købe et nyt grafikkort?
Jeg ved slet ikke om det er grafikkortet, men det er der vel noget der peger på når den ikke starter op uden det?...
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. august 2017 - 00:09 #9
Hvis du har et andet (gammelt) grafikkort, kan du evt. sætte det i, og virker computeren så er det grafikkortet der er sygt. Der er i hvert fald noget der tyder på at dit grafikkort ikke har det så godt, for at sige det mildt. Der kan ikke gøres ret meget i den situation, andet end at købe et nyt. Jeg går ud fra, at der ikke er alt for meget støv i computerens indre, for dette kan lægge sig som en hel dyne så varmen ikke kan komme væk. Det gælder både for CPU´en (processoren) og GPU´en (grafikkortes processor). I det hele taget så er varme en af elektronikens værste fjender.
Avatar billede Mat. L Novice
05. august 2017 - 00:38 #10
Hmm tror godt der kan have været lidt varm derinde noglegange må jeg nok desværre indrømme, men CPU'en lader ikke til at have taget skade endnu...
Vil prøve at sætte et nyt grafikkort i og se hvad der sker.
Men er det ikke mærkeligt at computeren kørte helt fint i går, slukkede helt fint, og så pludselig ikke kan starte?
Hvis jeg nu skal ud og købe et nyt grafikkort, hvordan ved jeg så hvad for et der passer ind i min computer? Det grafikkort jeg har der ikke har det så godt er et Geforce GTX 970, og virker rimelig dyrt når man kigger rundt :-(
Er der nogle du kan anbefale som er ca. lige så godt som det jeg har til rimelige priser?