Avatar billede hemberg Forsker
03. august 2017 - 13:15 Der er 11 kommentarer

Forhindre Windows Server 2012 R2 UPnP portåbning

Hej alle,

Jeg har et problem jeg døjer lidt med. Jeg har en Windows Server 2012 R2 som jeg gerne vil sætte op til noget Remote Access over web. Det skal foregå som https (port 443) eftersom port 80 bliver brugt til noget andet hjemmesidedrift.

Jeg har fået sat servicen op og det virker via IIS. IIS er kun konfigureret til at bruge port 443 og port 8080.

Problemet er nu at Windows Server åbenbart åbner port 80 på routeren selvom alt tilsyneladende er sat op til at bruge andre porte. Jeg har også prøvet (et desperat forsøg) at blokere alt udgående trafik på port 80 i firewallen. Porten åbnes stadig.

Er der nogen der kender til hvor man evt. kan slå upnp portåbning fra. Jeg kan IKKE slå UPnP fra på routeren eftersom det bruges af andre tjenester.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 13:51 #1
har du 2 router på samme netværk
Avatar billede hemberg Forsker
03. august 2017 - 14:41 #2
Jeg har IKKE to routere (der er sat op til at være router) på samme net. MEN jeg har en router (fra internet udbyder) der er sat i bridgemode. Altså hvor router funktionen er sat ud af drift. Og så min egen router bag. Den hvor UPnP portene åbnes. Og så er der diverse switches. Både administreret og ikke administreret. Hvad tænker du?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 15:17 #3
godt så 1 har du oppdatert dine driver  på serveren har selv en gamle 2012 R2 på vpn
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2017 - 15:18 #4
gøre din server noget dhcp ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. august 2017 - 11:38 #5
Umiddelbart vil jeg tro at det er Network Discovery, der driller dig.

Microsoft har en god artikel om det her, men som du kan se, har det fat i mange ting rundt omkring:

https://blogs.technet.microsoft.com/networking/2010/12/06/disabling-network-discoverynetwork-resources/
Avatar billede hemberg Forsker
05. august 2017 - 08:19 #6
>rasmus64745: Alle drivere og opdateringer er på plads, Nej den Windows server jeg har gør IKKE noget DHCP arbejde.

>CRKrogh: Jeg forstår hvor du vil hen. Har læst artiklen - Og det ser ud til at der kan lukkes UPnP porte ved disabling af Network discovery. Men lukker jeg så ikke hele tjenesten Network discovery. Det ville jeg være ked af. Løsningen her virker mere som en blokering af UPnP og ikke en deaktivering.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2017 - 09:52 #7
prøv og slå firewall fra serveren samt routeren
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. august 2017 - 15:52 #8
Hej igen.

  Jo, det vil slå Network Discovery helt fra - og jo desværre også dermed de fornuftige ting, den tilbyder.
  Hvis du ikke bruger port 80 på ydersiden af din router, kunne du jo prøve at forwarde den til en dummy-IP#? Routeren burde jo respektere en eksisterende mapning frem for en ny request via UPnP.
Avatar billede hemberg Forsker
07. august 2017 - 08:02 #9
>CRkrogh - Problemet er at jeg bruger port 80 udad til. Og det skulle jeg gerne blive ved med.Det forgår godt nok på en linuxserver. Men det er sagen uvedkommende. Og jo jeg mente sjovt nok også at de de UPnP regler der nu blev tilføjet ikke overrulede de eksisterende (manuelt) indtastede portåbninger. Men sådan er det ikke. I min router DD-wrt er det UPnP reglerne det gælder.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2017 - 08:42 #10
Avatar billede hemberg Forsker
07. august 2017 - 16:17 #11
Den tror jeg kan gøre det jeg leder efter. Det skal prøves. Jeg døjer nemlig også lidt med D-Link kameraer der tror, at de selv bestemmer ;-) Ser lige om jeg kan få det afprøvet i aften eller i morgen. Har i imidlertid lige en PC der hænger lidt i bremsen...