Avatar billede alex123a Praktikant
31. juli 2017 - 21:18 Der er 12 kommentarer

Den ene disk er på 100%

Hej.

Jeg ved ikke helt hvordan det er sket, men lige pludselig var min D disk helt vildt langsomt. Det tager 100 år og downloade noget til den, og jeg kan ikke åbne video filer på den uden det lagger og tager 100 år. På jobliste står der at den er på 100%. Det virker underligt for når jeg downloade noget til min mindre SSD disk går det stadig hurtigt og den bruger kun 1% siger jobliste.

Jeg har allerede prøvet en del som at gendanne min pc og CCleaner og diskoprydning, men uden held, så jeg er ved at løbe tør for ideer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2017 - 21:40 #1
Prøv at downloade Speccy der er et lille program der fortæller en masse om computerens ydelse, temperatur osv.

https://www.piriform.com/speccy/download

Du kan også prøve at download Privazer, der kan rydde på i D-drevet.

https://privazer.com/download.php#.WX-HgMYUmUk

Begge programmer er gratis.

Prøv også at gå ind i Computer>Åbn kik derefter på hvor meget D drevet er fyldt op.
Avatar billede alex123a Praktikant
31. juli 2017 - 22:05 #2
D drevet er på 27 grader, så det er godt, og den fortæller at alle status er gode, men den køre stadig på 100% på jobliste og er helt vildt langsom. Der er 1800 GB ledig.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2017 - 22:25 #3
Der er åbenbart 2 diske, en Sata og en SSD.  Sidder de begge i computeren, eller er D- drevet eksternt?
Har du prøvet, at gå inder i Denne computer, højreklikke på D-drevet/ Egenskaber/ Funktioner, og lade windows undersøge drevet?
Avatar billede alex123a Praktikant
31. juli 2017 - 22:48 #4
D drevet er ikke eksternt. Det er 2 diske en Sata og en SSD. Den siger ingen fejl fundet.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2017 - 23:22 #5
check om sata kablet sidder ordentligt fast.
ellers tror jeg... disken er ved at dø
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2017 - 23:40 #6
Ja jeg har også en mistanke om at HDD´en ikke er rask, men nærmere døende.
Det vil nok være en god ide så hurtigt som muligt at få fat i en ny, hvis ikke data skal gå tabt. Du skriver, at der er 1800 GB (1,8 TB) ledig plads. Hvis du kan acceptere mindre ledig plads vil det måske være en idé med en ekstra SSD på f.eks. 500 GB.
Jeg har selv to SSD´er på hver 500 GB i min stationære pc, en som master (C) og en som slave (D)

https://www.proshop.dk/SSD
Avatar billede alex123a Praktikant
01. august 2017 - 00:15 #7
Der er 1800 ledit plads fordi jeg gendannede min pc. Der var kun 300 GB ledig på den før det.
Avatar billede alex123a Praktikant
01. august 2017 - 00:16 #8
ledig*
Avatar billede alex123a Praktikant
01. august 2017 - 00:17 #9
Men tak for det, så prøver jeg at få fat i en ny.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2017 - 14:11 #10
#6 å vidt jeg ved, er der ingen fordel ved at den sekundære HDD er SSD
i en stationær? men i en bærbar er der en fordel med mindre strøm og varme.

#9 Man kan bruge HDsentinel til at undersøge disken.
https://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede alex123a Praktikant
02. august 2017 - 18:10 #11
Det er min main der er SSD. Så på min sekundære er der meget plads til spil og den slags. Har windows på min SSD, så den kører hurtigere.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2017 - 20:26 #12
Ja men prøv begge diske af med HDSentinel. Så kan du også se, om Trim funktionen er sat til på SSD. Det er absolut nødvendig, for at den kører rigtigt.