Avatar billede 1Dorte Guru
29. juli 2017 - 11:24 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

PC'er til skolebrug

Min søn skal i 7. klasse, og det er et krav, at han har en pc’er.

Jeg vil gerne, at den kan holde i en del år, og forventer, at han skal gå i skole hele pc’erens levetid.

Hvad skal jeg prioritere højest?
Kommentere gerne mine krav/ønsker, hvis du tænker, at jeg stiller de forkerte krav/ønsker.

Vi har ikke lagt os fast på en maks pris, men håber, at vi kan gøre det for under 5.000-6.000-7.000 kr.

Skolens anbefalinger og krav:
•    Windows skal være mindst Windows 7 og helst Windows 10.
•    For at være rimelig sikker på at den bærbare kan bruges lidt udi fremtiden, vil vi anbefale en harddisk på mindst 256 Gb, og at der er 8 Gb RAM til rådighed.
•    Office pakken kan eleverne downloade via deres Uni login på skolens hjemmeside, så den skal I ikke købe.

Mine krav:
•    Mindst 1 USB 3,0 port (gerne USB C-gen)
•    God processor. Jeg tænker Intel i5 eller i7.
Hvad skal jeg gå efter?
Er det vigtigt, at det er en 7. generations processor?
Kan jeg ”nøjes” med en billigere processor? Og hvad kan så accepteres?
Kan jeg lige så godt vælge AMD A8 eller A10?
Gode råd søges.
•    God batteritid, da ledninger i klasseværelset er trælse.
•    Tastatur i fuld størrelse. Gerne med numerisk tastatur, men det er ikke et krav.
•    Shift-knapperne skal sidde rigtigt. Jeg (min søn er på vej) skriver med 10-finger-systemet, og så er det ubrugeligt, når (den højre) Shift-knap er flyttet. Shift-knappen skal sidde under ø halvforskudt mod højre.

Mine ønsker
•    Den skal være hurtig, både under arbejdet, men særligt i opstart.
Er det så en god ide med SSD Harddisk?
Evt. kombineret med en almindelig harddisk? De pc’er, jeg har set på har haft 128 eller 256 SSD, og jeg synes det lyder af meget lille harddisk. Jeg er glad for min 1 TB harddisk på min 3 år gammel pc’er, og når jeg engang skal købe ny til mig selv, skal det harddisk være endnu større, da jeg allerede har fyldt min 1 TB (og lagt film på en ekstern harddisk)
•    Bluetooth 4,0. Jeg har ingen erfaring med bluetooth i pc’er. Jeg tænker, at det må være rart med hørebøffer eller lignende uden ledning, når den skal bruges i skolen.
•    DVD-drev. Når han om 2 år tager på efterskole, vil det være rart at kunne se en dvd på pc’eren.
•    Gerne HDMI. Vi slutter af og til min pc’er til tv’et, fx streame en film/TV, vise billeder for flere gæster.
•    Man kan få mini HDMI – hvad bruges det til?
•    Jeg er selv glad for min SD kortlæser. Jeg bruger det næsten udelukkende til overførsel af billeder fra mit spejl-refleks-kamera. Han har ikke et sådan kamera, så har han noget at bruge det til?
•    Så let som muligt, uden dog at gå på kompromis med mine andre ønsker. Min søn skal jævnligt cykle 14 km med tasken på ryggen.
•    Vigtigt at computeren er robust
Da der er en del transport, er det vigtigt, at hans kommende pc’er er af solid og robust bygning. Jeg tænker, at meget tynd plastic ikke er optimalt for pc’eren. Det er vigtigt, at chassiset ikke kan bukke overhovedet.
•    Skærm ca. 14” – 15,6”
•    Opløsning: 1920 x 1080 FULL HD
Avatar billede INK Ekspert
29. juli 2017 - 11:45 #1
Du har selv næsten givet alle svar, så ud i en butik og find et tastatur, du kan lide.
SSD disk er et must i vore dage. Minimum 256GB, gerne 500GB.
Det er nok svært at finde en bærbar pc med dvd drev i vore dage, men det klares med et eksternt usb drev (3-500kr). USB og HDMI findes på de fleste i dag.
Har ikke noget specifikt forslag, der opfylder dine krav, men hvis 14" er ok, hvad så med denne
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80X4009VMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-mineral-gray
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2017 - 12:10 #2
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juli 2017 - 14:16 #3
En DVD kan hurtigt forvandles til en videofil med et godt ripping-program som f.eks. MakeMKV, hvis I har en anden computer med et optisk drev. Computeren bruger mindre strøm og larmer mindre, hvis man dropper DVD-drevet. Optiske drev til bærbare er generelt heller ikke af imponerende kvalitet.

Det er dejligt med ekstra lagerplads, men mange af de gode bærbare har sjældent mere end en 512 gb SSD.

Jeg har prioriteret grafikkortets styrke i nedenstående:

Bedste bud under 5000 kr: http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-y700-14isk-80nu-id-15501308.aspx

Bedste bud under 6000 kr: http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-510-15ikb-80sv-id-16787119.aspx

Bedste bud under 7000 kr: http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/lenovo-legion-y520-15ikbn-80wk-id-19284648.aspx
Avatar billede 1Dorte Guru
29. juli 2017 - 21:21 #4
Tak for jeres input.
Eurositi - hvad kigger du efter, når du ser efter mht. grafik. Jeg har jo egentlig ingen  særlige krav.

Hvad er forskellen mellem 6. og 7. generation i (Intel) processor, når jeg skal bruge pc'eren?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juli 2017 - 23:34 #5
Du kan læse lidt om fordele ved en kraftig GPU hér: https://www.howtogeek.com/268899/beginner-geek-do-i-need-a-graphics-card/
Ethvert program (men selvfølgelig især grafisk krævende spil og programmer til billed- og videobehandling eller medieafspilning) drager enorm fordel af en kraftig grafikprocessor med noget dedikeret hukommelse til disse specifikke opgaver. NVIDIA, som i årevis har siddet tungt på dette marked, har traditionelt haft stor forskel i ydeevne mellem deres grafikkort til hhv. bærbare og stationære, men med deres seneste 1000-serie, har deres modeller til bærbare for første gang været næsten fuldt på højde med de tilsvarende modeller til stationære computere. Særligt deres 1060-model giver en fremragende ydelse ift. prisen, mens man ofte betaler uforholdsmæssigt meget ift. yderligere forbedring, hvis man køber de endnu kraftigere modeller 1070 og 1080.

Jeg benytter følgende to sites til at sammenligne hhv. grafikkort og processorer:
GPU: https://www.videocardbenchmark.net/
CPU: https://www.cpubenchmark.net/
.. Som du kan se på fanebladene på begge sider, er der også mulighed for at sammenligne harddiske, RAM-typer osv.

Når jeg har sammenlignet 6. og 7. generations-CPU'er, f.eks. 6700HQ mod 7700HQ har gevinsten været ret begrænset, så jeg ville kun gå efter den nyeste model, hvis prisen ikke er mærkbart højere.