Avatar billede cyperbent Mester
20. juni 2017 - 20:13 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at starte Windows på HP bærbar

Jeg har en ældre bærbar pc fra HP model Pavillion d7, sagen er den at jeg i sin tid opgraderet fra WIndows 7 som var præinstalleret på den og nu efter at jeg har haft forsøgt at nulstille den kan den ikke længere starte windows op.

Jeg har forsøgt med en genoprettelsescd som jeg lavet via det program man henter via Microsoft.

Når jeg forsøger at vælge enten opgradere eller brugertipasset skal jeg angive en produktnøgle og jeg angiver den gamle produktnøgle som sidder på bagsiden og som var den til Windows 7, men den kan ikke bruges og hvis jeg forsøger og vælge nulstil får jeg en besked om at drevet er låst og at det skal låses op, hvilket jeg ikke ved, hvordan man gør.

Hvis der er nogle som har oplevet noget tilsvarende hører jeg gerne fra jer
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 20:42 #1
det er en gammle en du har ved ikke om den kan køre win 10 har den
Processor:    Processor eller SoC på 1 GHz eller hurtigere
RAM:    1 GB (gigabyte) til 32-bit eller 2 GB til 64-bit
Harddiskplads:    16 GB til 32-bit operativsystem, 20 GB til 64-bit operativsystem
Grafikkort:    DirectX 9 eller nyere med WDDM 1.0-driver
Skærm:    800 x 600

prøv og lav en windows 10 dvd og boote og formater også installer der efter driver og ny bios https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2017 - 21:15 #2
Hvis din på er blevet opgraderet til Win 10  med gratis opgradering, og du skal geninstallere  din pc, er det ikke nulstilling du skal foretage dig.
Du henter Windows 10 med den version som din gamle installation var, og opretter en usb pind til installation fra linket i #1.

Har du noget på den som du vil bevare, så skal det udtages før du installerer, da det ellers sikkert bliver slettet under processen, hvis det ligger på systemdrevet C.

Man sletter herefter alle drev der har med systemet at gøre og kører en nyinstallation.
Har du et drev med private data røres dette IKKE.

Da du opgraderede i sin tid er produktnøgle lagret hos Microsoft, og pc vil automatisk bleve aktiveret.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 21:24 #3
husk backup af data
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2017 - 21:50 #4
Nemlig Rasmus :-)
Avatar billede cyperbent Mester
20. juni 2017 - 21:54 #5
Den var født med Windows 7 og blev opgraderet til Windows 10 og hvad angår alt de tekniske specifikationer så kender jeg dem ikke. Alt hvad jeg ved er at det er en HP Pavillion dv7.

Jeg har nu fået et link fra Microsoft med henvisning til at downloade WIndows 7 og derefter opgradere til windows 10 så det vil jeg gøre.

Bare et sidste spørgsmål er det muligt på en ældre pc'er og starte op med en usb nøgle, selvom man ikke kan vælge det som opstart inde i biosen?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2017 - 21:57 #6
Forstår ikke hvorfor du får denne besked fra Microsoft???
Den er vel aktiveret med den gratis opgradering til Windows 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2017 - 21:58 #7
Du kan i visse tilfælde trykke på F12 og der vælge hvad du vil boote fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2017 - 21:58 #8
Det kræver blot at F12 funktionen er aktiveret fra BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 21:59 #9
kan du ikke bare boote fra dvd eller usb https://www.youtube.com/watch?v=SKbR6XT7fcA ?
Avatar billede cyperbent Mester
20. juni 2017 - 22:31 #10
Det er lykkedes mig at få den sat op til at kunne boote fra USB inde fra computerens BIOS. Så nu prøver jeg at geinstallere Windows 7 og så opgradere til WIndows 10.

Det står når jeg vil forsøge at nulstille den at en krævende drevpartion mangler.
Avatar billede cyperbent Mester
20. juni 2017 - 22:33 #11
Hele problemet er at den ikke mere kan starte WIndows op for den melder at der ikke er noget styressystem på Pc'en mere.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 22:33 #12
Jeg er enig med #2. Og det bedste er, at når installations programmet kører, så at vælge brugerdefineret, og formaterer C-drevet eller hele disken, for så ligger der ikke gamle data, som kan lave kludder i den nye installation.
Når du ikke kan boote på harddisken, tror jeg computeren selv vælger at boote på USB.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 22:38 #13
#10 Hvorfor det, vil du hellere have windows 7?  Hvis du vil have windows 10, skal du bare gøre, som det beskrives i #2. Hvis du installere W7 for derefter at opgraderer til W10 får du et dårligere resultat. Ren installation er altid at foretrække.
Avatar billede cyperbent Mester
20. juni 2017 - 23:10 #14
Sagen er den at jeg ikke kan geninstallere Windows 10 overhovedet, så jeg blev rådet til at af en suporttekniker fra Microsoft at geninstallere windows 7 først og så opgradere. Nu har jeg også forsøgt at skrive til HP om problemet
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 23:27 #15
suporttekniker ?  Hvis du, som jeg skrev i #12,  under installationen med det program fra Microsoft (Linket i #1)  vælger brugerdefineret og sletter partitionen så den er helt ren, så lyder det besynderlig, at Windows 10 ikke kan installeres.
Jeg formoder, at der ligger noget på partitionen som forhindrer installationen, det skal slettes. Når partitionen er slettet, vælger man bare "Ny" så kan man oprette en ny partition. Du kan selvfølgelig også vælge, at slette hele disken.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 23:33 #16
Hvis du ser på billede 2  "Costum install windows only. Advanced" Det svarer til brugerdefineret. https://www.google.dk/search?q=Windows+10+installation+billeder&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=4pNJWbizFM_5wAKRkbOwAQ
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2017 - 23:34 #17
Rettelse - billede 3.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. juni 2017 - 23:35 #18
Du skriver!
hvis jeg forsøger og vælge nulstil får jeg en besked om at drevet er låst og at det skal låses op, hvilket jeg ikke ved, hvordan man gør.
Sådanslår du secure boot fra.
https://support.hp.com/us-en/document/c03653226#AbT1
Avatar billede cyperbent Mester
21. juni 2017 - 22:18 #19
Så fik jeg løst problemet. jeg valgte og formaterer drevet og geninstallere Windows 10 på ny. Det hjalp
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2017 - 23:07 #20
Det lyder rigtig godt :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2017 - 23:12 #21
Ps. #2 havde jo stort set udskrevet recepten :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2017 - 15:54 #22
#21 Ja det havde jeg ;-)