Avatar billede ThomasT Praktikant
15. juni 2017 - 11:22 Der er 3 kommentarer

Løsning til central administration af ca. 15 pc'er.

Vi er en lille specialskole som har ca. 15 pc'er til elevbrug. Vi bruger en del tid på at rydde op og fjerne uønskede programmer.
Er der nogen som kan anbefale en løsning til at "resette" PC'erne en gang imellem via WIFI og evt. også en måde hvorpå man kan opsætte begrænsninger for, hvad de som brugere har adgang til (ændre baggrund på desktop mm. )
PC'erne kører win10
Undskylder hvis dette ikke er placeret under korrekt kategori.

P.S. Gratis eller billige løsninger er bestemt at foretrække. ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juni 2017 - 12:27 #1
Det er bestemt ikke gratis. Men et Active Directory og nogle policies lyder til ville kunne få dig langt.
Det kræver "bare" en windows server og så melde maskiner ind.
Og når jeg skriver "bare", så ville jeg ikke selv ane hvordan det skulle gøres, men der findes mange dygtige mennesker der ude. :)
Avatar billede ThomasT Praktikant
15. juni 2017 - 12:48 #2
Windows server skal vi ikke ud i. Men tak for dit input.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2017 - 13:07 #3
Jeg kender ikke direkte til gratissoftware - men de virksomheder jeg kommer i, har tidligere kigget på http://www.faronics.com/en-uk/products/deep-freeze/
I dag er det så hurtigt at deploye en ny PC via et ordentligt deployment system, at det er irellevant.

Det var det måske også for jer? - hvis I får lavet et ordentligt Win10 image på en USB-stick, med de relevante programmer pre-installeret, vil det tage 30 minutter at gendanne en PC.

Er det for stort tidspilde, så kig på ovenstående software. Jeg kender desværre ikke prisen, men er sikker på de tager sig betalt :-)

Endelig kan man jo vælge at lade Windows starte op direkte i en virtuel maskine, eks. den gratis Oracle VirtualBox. Denne kan "fryses" så ændringer ikke gemmes. Og skulle noget ske med "maskinen" alligevel, så skal hovedfilen blot kopieres ind over.

Uanset hvad, kræver de to nævnte gratis løsninger at man sætter sig ind i hvad det kan, før det kører ordentligt...