Avatar billede Frederik Ringskær Praktikant
08. juni 2017 - 13:07 Der er 10 kommentarer

Fordeling af mit C og D drev

Min computer er så langsom, og jeg overvejer at købe et ny Hard disk, men ved ikke om det har nogen effekt?

Jeg har som sagt Mit c og d drev, og alle mine data ligger på c-drevet, som har en kapacitet på ledig 70 Gb, ud 186 og et helt ledigt d drev på 254 GB. kan det øge min computeres hurtighed ved at købe en ssd hard disk?
-Jeg har en asus u32u notebook

Mvh,
Frederik
Avatar billede INK Ekspert
08. juni 2017 - 13:27 #1
Det kan det højst sandsynligt. Har din PC 2 stk HDDs, eller er det blot én harddisk, der er opdelt til 2 drev.
Hvis 2 fysiske drev, kan du skifte det med styresystem og programmer, og så gemme data på det andet. Hvis kun plads til ét fysisk drev, skal det være større. Ville nok anbefale 250GB SSD drev.
Avatar billede Frederik Ringskær Praktikant
08. juni 2017 - 13:34 #2
Jeg tror kun den har et drev, da jeg har skruet den af i bunden, og der er kun ét fysisk drev..?

Er det for lille med et 60 gb, drev ssd? Og ved med hukkommelse, har det nogen effekt på den er langsom?
Avatar billede INK Ekspert
08. juni 2017 - 13:50 #3
I øjeblikket bruger du 186-70= 116GB, så 60 GB er klart for lille. 125GB er også for småt, så derfor minimum 250GB. Hvor meget RAM har du? og hvilken processor? Der synes at være flere versioner af Asus u32u. Har du den fulde specifikation?
Avatar billede Frederik Ringskær Praktikant
08. juni 2017 - 13:56 #4
Den er 4 år gammel

Ja jeg har den her under mit system:

Processor: AMD e-450 apu 1,65 GHz

Installeret hukommelse: 4 gb (3,6 GB kan bruges)
Avatar billede Frederik Ringskær Praktikant
08. juni 2017 - 14:03 #5
Desuden når jeg skruer den af dernede, kan jeg se der er plads til yderligere et hukommelse (ram). Kan jeg så derved bare smide et ekstra ram kort i , så jeg får 2 eller 4 GB ekstra hukommelse?
Avatar billede INK Ekspert
08. juni 2017 - 14:14 #6
Alt afhænger jo af, hvor mange penge man vil bruge og hvad PCen skal bruges til.
Hvis det er almindelig skole/kontor arbejde, så er 4GB tilstrækkeligt. Kører du Windows10?
Efter 4 år trænger de fleste komputere til en "rensning". Du kunne overveje at starte med en sikkerhedskopi af dine data. Dernæst tjekke, at du har licensoplysninger på dine ekstra programmer (Office og andre). Så kunne du udføre en reinstallation af styresystemet (Hvis det er Win7, så kræver det mange timers opdatering!)
Hvis det er Windows10, kan du foretage en ny ren installation.
En større omgang, men du lærer meget af det og får en hurtig PC. Hvis du stadig synes du mangler hastighed kunne du overveje en SSD, men prøv det andet først.
(Jeg har reddet mange gamle maskiner i nogle ekstra år efter den model)
Avatar billede Frederik Ringskær Praktikant
08. juni 2017 - 14:17 #7
Ja jeg har haft windows 7 på den, men på nuværende tidspunkt er den opgraderet til windows 10.
Grunden til det er også jeg godt kan lide at have et par spil på min computer også...
Avatar billede INK Ekspert
08. juni 2017 - 14:33 #8
Jeg har ikke meget erfaring med spil, men tror ikke du skal regne med, at du pludselig sidder med en gamerPC ;-). En SSD på ca. 250GB koster mellem 650 og 800 kr. En 4GB ram klods (skal være samme størrelse og spec. som nuværende) koster 3-400 kr.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2017 - 17:43 #9
Det er jo en svag computer, men jeg er enig i, at den kan forbedres noget med en SSD. Men når der kun  er 1 disk kan det blive problematisk med mindre end 250GB.
Du kører vel windows 10 64Bit? I så fald kan det betale sig, at tage de gamle ram ud, og erstatte dem med 2x4GB (Købes som sæt) så du er sikker på at de kører godt sammen. Det vil klart kunne mærkes, men som ink skrive Det bliver ikke nogen gamer PC :-) http://www.pricerunner.dk/sp/samsung-ssd-850-evo-250gb.html?gclid=CKGN6svIrtQCFcqoGAoduqkEnA
Pas på med priserne, de svinger meget.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. juni 2017 - 23:36 #10
At bruge 1000 kr. eller mere på at opgradere denne pc, vil jeg nok mene er i overkanten. Den er 4 år gammel, og allerede ved fødslen var den svag i koderne.
Den cpu er absolut ikke noget at råbe hurra for.
Følg råd fra ink med oprydning/rensning og begynd at spare op til en nyere og bedre.