Avatar billede Alexander9797 Praktikant
02. maj 2017 - 11:42 Der er 9 kommentarer

Ekstern Harddisk virker ikke

Hejsa!
Jeg håber virkelig der er nogen herinde der kan hjælpe mig med mit problem.

Mine forældre har købt en super fin Ekstern harddisk til mig for et par måneder siden. Den har virket super fint, og jeg har gemt en masse forskelligt data på den, der er dog stadigvæk massere af plads.
Her for et par uger siden, valgte jeg så at geninstallere min macbook til fabriks indstillinger, fordi jeg gerne ville have alt væk der var på den.
Det vil jo sige at min macbook principielt er helt ny, fordi den er geninstalleret som en NY COMPUTER.
Godt, det der så er mit problem er det her.
Da min computer så var som ny, ville jeg tilslutte min Eksterne Harddisk til den, for at overfører nogle billeder.
Og til min triste overraskelse, opdagede jeg at jeg nu KUN kan overfører billeder FRA min Eksterne Harddisk over på min mac, men ikke den anden vej. Jeg kan simpelthen ikke længere få lov til at overfører ting fra min computer over på den Eksterne Harddisk ?
Hvorfor i alverden kan jeg ikke det? Jeg håber nogen kan hjælpe! PLEASE
Avatar billede KennethLykke Mester
02. maj 2017 - 13:19 #1
Hej, det lyder som om din eksterne harddisk er sat op til et windows-system. Du skal have den sat til et format der kan skrives til af din mac.

Se fx http://www.macworld.co.uk/how-to/mac/how-format-storage-drive-for-mac-usb-3541758/ for en fin gennemgang af hvordan du kan formattere din hdd.

Det du skal tænke over er om du skal bruge den eksterne harddisk både med en mac og en pc eller om det kun er nødvendigt med et mac-format.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 14:13 #2
hov hov, han skal jo ikke formattere den.. der ligger jo noget på den.
så skal du først kopiere alt fra den som er i den, over på din nye friske mac.

herefter formattere den eksterne i diskhåndtering
så sku det gerne virke
Avatar billede KennethLykke Mester
02. maj 2017 - 14:19 #3
Nej, han skal naturligvis ikke formatere inden han har back'et den op, men så længe han kan læse fra den, er det heller ikke noget problem.
Avatar billede Alexander9797 Praktikant
02. maj 2017 - 17:09 #4
Men mit problem er nemlig lige præcis, at jeg ikke har noget sted at opbevare min data imens jeg formatere den eksterne harddisk. Fordi jeg har meget mere data på min eksterne harddisk end jeg kan opbevarer på min MAC. Jeg har slet ikke plads nok på den. Hvad kan jeg gøre ved det ? :/
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2017 - 17:14 #5
så må du købe en disk mere :)
Avatar billede Alexander9797 Praktikant
02. maj 2017 - 17:17 #6
Er der virkelig OVERHOVEDET ikke andet at gøre?
Avatar billede INK Ekspert
02. maj 2017 - 17:21 #7
Har du tidligere overført data fra din Mac til den eksterne harddisk?
Eller er det overført fra en PC med Windows?
Avatar billede Alexander9797 Praktikant
02. maj 2017 - 17:24 #8
Ja det har jeg.
Den har aldrig været sat op til en computer med Windows. Den har KUN været tilsluttet en MAC.
Avatar billede INK Ekspert
02. maj 2017 - 17:28 #9
Prøv at tilslutte den din Mac og så gå i Hjælpeprogrammer - Diskværktøj. Her markerer du disken og kører "Førstehjælp". Det løser måske problemet. Husk altid at "skubbe" usb diske ud - ikke bare fjerne ved afbrydelse.