Avatar billede Sonic Mester
07. april 2017 - 19:24 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hente navn i stedet for tal

Jeg har disse felter:

A8:A80 med navne
B8:B80 med tal (antal x jeg er blevet ringet op)

Hvis jeg feks er i celle D7 og vil gerne have navnet (ikke antal) på den
der har flest opkald hvordan gør jeg dette?
(evt med top3 som vist)
eks.

-----A ---------B---------C---------D---------E---------F
06-----------------------------------(-------Top 3----------)
07---------------------------------- Jens-----Aksel----Peter
08--Peter------11
09--Jens-------18
10--Aksel------15

(må gerne være i vba ellers "bare" en formet)
Avatar billede kim1a Ekspert
07. april 2017 - 19:46 #1
Udfordringen er hvis du har flere med samme antal, for ellers kunne du lave opslag på en large formel.
Avatar billede Sonic Mester
07. april 2017 - 19:56 #2
det er rigtigt hvis jeg har flere på samme antal er den tricky ;)
Jeg ved ikke om man kan lave det som rangering i stedet for
(evt bare med flere navne felter som jeg kan "gemme" :) )
Avatar billede Sonic Mester
07. april 2017 - 20:18 #3
Jeg har også forsøgt mig med formatering hvor jeg har farvet top 3 (grøn)
Bund 3 (rød) og alm. baggrundsfarve gul så jeg kan se de 3 i midten.
(det var bare så jeg kan se det med farver :) )
men kan ikke finde ud af at hente navne udfra formateringe.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. april 2017 - 08:40 #4
Du kan prøve at se om det her er noget, du kan bruge.

https://www.dropbox.com/s/k6wx5kq5z0jnw2e/HenteNavn.xlsx?dl=0
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. april 2017 - 11:14 #5
Hvis du benytter den bruger-definerede funktion, FOPSLAG(), skal formlen i celle D7, se således ud:

= FOPSLAG ( MAKS(B8:B80) ; B8:B80 ; -1 ; 0 )

Formlen vil naturligvis finde en første, der har samme antal opkald, hvis der er flere, som har maks antal opkald.

Læs mere her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/FOPSLAG/
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 10:35 #6
Pistolprinsen.
hvis jeg bruger den formel skriver den #NAVN i D7
(jeg har læst dit link og selvfølgelig fjernet mellemrum ;) i
formlen)
Kan du hjælpe her?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
10. april 2017 - 10:59 #7
Har du lagt koden til funktionen ind i din regnearksfil?
Og, har du gemt din regnearksfil, som .XLSm?
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Makroer/Indsaet/
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 11:08 #8
Xl-Enthusiast:

Ved din formel SAMMENLIGN(SAND;F8:F17=MAKS($F$8:$F$17);0)
skriver den #I/T (alle felter er udfyldt F8-F17 og A8-A17)

når jeg tager fx så skriver den det rigtigt indtil jeg trykker på
rettetegnet/ok.
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 11:29 #9
Pistol... :
.XLSm ok
kan se det er Fopslag der skriver #NAVN
er det så i vba jeg mangler noget (kode)
når jeg tager fx så er "kun problemer"
ved -1 og 0 (at der ikke kommer et resultat)
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 12:47 #10
pistolprinsen:

Så er den iorden :) (må være weekend sløvhed der lige
driller ;) )
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 12:54 #11
Kan du hjælpe mig hvis jeg også ønsker top 3 eller 5 ?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
10. april 2017 - 13:54 #12
Ja, så skal du blot udskifte MAKS(B8:B80) med STØRSTE(B8:B80;2) og STØRSTE(B8:B80;3)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. april 2017 - 14:27 #13
Det ser jo ikke ud til du er interesseret i mit forslag, så der er vel egentlig ingen grund til at sige mere.

Men altså,  der er tale om en matrixformel, som kræver speciel indtastning. Hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 14:33 #14
xl-Enthusiast:

Jo er da interesseret i din også, jeg forsøger begge :)
Prøver lige ctrl-shift-enter igen. vender tilbage.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. april 2017 - 14:41 #15
Og hvis du skal have de tre eller fem største kan du bare ændre formlen til:

=INDEKS($A$8:$A$17;SAMMENLIGN(SAND;$F$8:$F$17=STØRSTE($F$8:$F$17;RÆKKER($1:1));0)) stadigvæk indtastet på den nævnte måde (hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter)

og så kopiere nedad, tre rækker eller fem.

Men hvad, det senere forslag ser jo ud til at have løst dit problem..
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 14:59 #16
xl- :
Hvis jeg bruger din formel skriver den #NAVN (også med Ctrl-Shift-Enter)
{=INDEX($A$8:$A$18;MATCH(1;INDEX(($B$8:$B$18=LARGE($B$8:$B$18;ROWS(D$7:D7)))*(COUNTIF(D$7:D7;$A$8:$A$18)=0););0))}
(hvis jeg følger den tegning jeg har skrevet i toppen.

Ja, det forslag er meget tæt på (mangler lige det sidste ;) )
men jeg lærer jo lidt af forskellige metoder :)
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 15:02 #17
pistolprinsen:
Virker fint hvis der ikke er flere på samme antal så det er ok :)

Kan man i en celle få den til at nævne alle navne i top 5 og på den måde
komme udover at den "kun" skriver den første person med samme nummer ?
Eller er der andre muligheder (ikke kun spørgsmål til pistol :) )
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 15:09 #18
Måske hvis der er ens tal så ryk en placering
peter  18
poul    18
osv.

placering

peter 1 og poul 2 osv. (udfra hjælperække med placeringer)
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 15:19 #19
okidoki.....
Så er løsningen klar. Det er en kombination af begge løsninger :D

Hvis jeg bruger Pistolprinsen´s formel (rettet til nyt navnecelle) og
xl-Enthusiast´s ekstra række (der er ikke ens placeringer, selv med samme antal)
så spiller det bare......

"derfor er det dejligt med flere svar muligheder så de kan kombineres"

Skal jeg markere de gl indslag som svar eller skal i skrive et nyt indlæg ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. april 2017 - 16:04 #20
Jeg ved ikke hvad du gør, men det virker fint for mig.

https://www.dropbox.com/s/x9e7yjlq8n1itwl/HenteNavn_2.xlsx?dl=0
Avatar billede Sonic Mester
10. april 2017 - 16:20 #21
XL- :
Den sidste _2 virker nu, ved ikke lige hvad der var problemet i v1...