Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 06:40 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Windows 10 lukker umotiveret ned!

Windows 10
På det seneste er min PC (Windows 10) begyndt at lukke ned på fuldstændig tilfældige tidspunkter. Denne meddelelse vises:
"Din PC lukker ned. Windows lukkes om mindre end 1 minut"
Den eneste mulighed for at gøre noget aktiv er en LUK-knap. Jeg har dog ikke aktiveret denne LUK-knap, da jeg går ud fra den bare lukker Windows med det samme. (Men den lukker måske den automatiske lukning?)

Denne umotiverede lukning er meget irriterende, da det der ikke er aktivt gemt, er væk når PC genstarter.
Hvad kan denne ganske umotiverede lukning skyldes??
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 09:47 #1
varme ?
check hvor varm din pc er, inde i BIOS kan du se cpu temperatur.
den må ikke overstige 80 grader, og skulle helst ligge langt under, nede på 40+
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2017 - 10:19 #2
Du kan også installere programmet "Speccy", der er et gratis program der overvåger en masse om computerens tilstand.

https://www.piriform.com/speccy/download
Avatar billede INK Ekspert
25. marts 2017 - 10:20 #3
Det lille program Speccy fra Piriform giver dig oplysninger om temperatur i din HW.
Downloades her
https://www.piriform.com/speccy/download
vælg den gratis udgave.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2017 - 10:47 #4
Måske tager jeg fejl.. Men plejer man at få en advarsel hvis computeren bliver for varm ??? Jeg har bl.a. en HP der i den grad trænger til en fysisk rensning. Inkl. ny kølepasta. Eneste advarsel er, at det høje blæs er igang. ( Og så naturligvis et tjek af temperaturen, med et egnet program )

Men bliver den for varm, så lukker den uden advarsel.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 10:52 #5
Tak for alle indlæg.
Jeg valgte at downloade speccy. Det viser en CPU temperatur på 116 grader!
Og det efter at PC kun har været tændt i 10 minutter. Kan det være rigtigt, jeg synes det er meget hurtig den kommer op på 116 grader. Når jeg holder hånden over blæser udgang føles det "lidt lunt" men ikke varmt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 11:01 #6
... jeg prøver lige at se hvad bios siger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 11:30 #7
#1
"varme ?
check hvor varm din pc er, inde i BIOS kan du se cpu temperatur.
den må ikke overstige 80 grader, og skulle helst ligge langt under, nede på 40+"

Jeg har været inde i BIOS, men der er ikke en temperatur visning. Kan der være forskel på PC'er med hensyn til denne funktion. Eller har du et tip til hvor jeg finder temp. i BIOS? Det er en 3 år gammel ASUS bærbar PC.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2017 - 11:30 #8
#5.. At udblæsningen ikke føles særlig varm ( Trods tydeligvis FOR varm computer ) er ingen ledetråd.

Min bærbare jeg sidder med lige pt. har også kun håndvarm udblæsnings luft. Til trods for at den er kritisk varm lige pt.

Så enten har du også støv, eller også bør du få skiftet din kølepasta. SNART ;)

Se: http://i.imgur.com/qbWgmhR.png
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2017 - 11:33 #9
Jeg har selv haft et problem med min computer der lukkede ned.
Jeg var inde i BIOS og så at CPU-temperaturen var oppe på 61 grader, og efter et øjeblik oppe på hele 90 grader, vel at mærke uden balastning, hvorefter den lukkede. Gudskelov for det for ellers var CPU´en (en Intel 2011) afgået ved døden. Jeg afmonterede CPU´blæseren, der ikke var støvet da denne jævnligt blæses i gennem med trykluft, rensede blæseren og CPU´en kom ny kølepasta på og genmonterede delene.
Nu skulle alt være godt - troede jeg - men nej, dette var ikke tilfældet.
Jeg købte en helt ny CPU, blæser af mærket Noctua model NH D14. Monterede denne og nu var alle problemer med for høj CPU´temperatur væk. CPU´temperaturen ligger på cirka 30 grader men jeg har set under hård belastning stiger temperaturen til omkring 40-45 grader, så det var et godt køb :-)
Jeg formoder at der er tale om en stationær HP computer!

  https://www.coolerkit.dk/shop/noctua-nh-d14-2008p.html
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 11:45 #10
Jeg har nu prøvet et andet program: coretemp
Den siger CPU: min 65 grader - max 67 grader. Men det er nok alligevel for højt, for PC går stort set i tomgang.

Men målinger er noget divergerende.
Jvnf. #5:
"Jeg valgte at downloade speccy. Det viser en CPU temperatur på 116 grader!"

En rensning og kølepasta må blive næste skridt ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2017 - 11:54 #11
Det vil i hvert fald ikke skade. Men CPU-blæseren må ikke være skæv, således at dens køleflade ikke ligger helt til CPU´en overflade.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. marts 2017 - 14:39 #12
Lige en afsluttende bemærkning:
Straks efter windows og PC er lukket ned, genstarter PC automatisk. I den korte tid har PC jo ikke haft meget tid til at køle af..
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2017 - 15:00 #13
#12.. Det samme sker på min overvarme bærbare.. Kan sagtens startes igen, selvom at den gik ned p.g.a. varme ;)
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 15:57 #14
#9 Man skal nok lige først sikre sig, at sådan en "vindmølle" kan være i kabinettet:-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2017 - 16:11 #15
#14
Jeg den er pænt velvoksen.
Jeg har ikke haft problemer, da kabinettet er en Corsair Fulltower.

https://www.proshop.dk/Kabinet/Corsair-Obsidian-750D-Kabinet-Fulltower-Sort/2422974
Avatar billede Mikael Ekspert
25. marts 2017 - 16:13 #16
Frisk kølepasta er bestemt et MUST.. Har set at især en original fra HP blev stiv og totalt uanvendelig efter kort tid. ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2017 - 16:44 #17
Her er et rigt udvalg af kølepasta:

https://www.coolerkit.dk/shop/koelepasta-268c1.html