Avatar billede helena Praktikant
26. januar 2017 - 16:53 Der er 17 kommentarer

Hvordan kan man hente filer fra en gammel computer, der ikke længere tænder?

Hay, jeg her en en gammel Toshiba (Satelitte l300D) fra omkring 2011, som ikke har været i brug i godt og vel 6 år. Jeg er meget interesseret i at få adgang til mine gamle filer, men da den ikke kan tænde, gør det processen lidt svær... er der nogen mulighed for, at man kan gøre det på egen hånd, eller skal man forsøge sig hos en professionel?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2017 - 17:27 #1
Du burde kunne tage harddisken ud og sætte i enten en stationær PC´s andenposition for harddisk. Eller et eksternt USB-kabinet. Såfremt det ikke er selve harddisken der gør, at du ikke kan starte...

Det er ellers en sjov PC der er fra 2011, men ikke har været tændt i godt og vel 6 år... :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2017 - 18:25 #2
Du kan ikke umiddelbart sætte den ind i en Almindelig Pc: der skal bruges en adapter det er en ATA Disk.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1249831.html
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2017 - 18:34 #3
Hvis den virker kan du købe sådan et kabinet så har du en ekstra disk til at opbevare filer på.
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/LogiLink-25-IDE-HDD-Enclosure-USB-20/2298654
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2017 - 19:11 #4
Jeg tror en adapter/IDE/SATA converter der kan klare problemet.
Jeg har selv en sådan converter og har også brugt denne, til netop at trække filer ud fra en gammel (p)ata harddisk. Dette fungerede fint.

Jeg har indsat et link herunder til en IDE/SATA converter.

Prisen er 159 kr. plus fragt, så det er ikke den helt store udskrivning.

https://www.av-cables.dk/usb-2-0-til-sata-adapter/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html?gclid=CIHVo8mz4NECFY2SGAodrrILIw
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2017 - 19:19 #5
#4 er næsten 3 gange så dyr som #3 så en noget billigere løsning hvis det er disken der ikke er iorden og med min løsning har du en behagelig mulighed for ekstra lager.
Avatar billede posten Ekspert
26. januar 2017 - 19:27 #6
denne er bedre da jeg selv har den ud over stikket er der en plastkasse om din lille disk for 130 kr https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX-IB-AC603A-U3/2463598?b=raidsonic~pro~logilink~corsair~startechcom~sandberg&pn=3&pre=1
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2017 - 19:51 #7
posten
Den der er vist i linket har ikke mulighed for PATA tilslutning, Efter hvad jeg kan forstår er der tale om en gammel PATA harddisk hvor filerne skal taget ud fra.

Den anden har mulighed for tilslutning af både SATA og PATA harddiske.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. januar 2017 - 19:52 #8
#6 dur jo ikke til 2½" PATA disk
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2017 - 20:50 #9
Det er rigtigt. Når det er en 2,5" HDD så kan det ikke lade sig gøre med adapter/converteren. Der må trods alt kunne findes en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2017 - 21:23 #10
Synes det lyder mærkeligt at en bærbar fra 2011 skulle bruge en gammel pata disk som hdd. Så denne video her, som jeg mener er den pc som spørger beskriver, og ca 58 sekunder inde i video kan man se at det er en sata disk der sidder i den:
https://www.youtube.com/watch?v=ybhGbX6xaMc
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2017 - 21:38 #11
Jeg undrer mig ærlig talt også over dette!
Jeg mener at PATA-HDD´erne forsvandt sidst i 0´erne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2017 - 23:00 #12
Nu er der jo generelt noget galt med kommentaren om at en maskine der ikke har været brugt de sidste 6 år, skulle være fra 2011 - mon ikke snarere den er fra 2001? (eller i hvert fald tidligere).

Uden at jeg selv har tjekket det, er jeg rimelig overbevist om at Poko har slået modellen op - PATA var slet ikke faldet mig ind, selvom årstallene disharmonerede.

Og så er jeg også ret enig med at Pokos link til en HDD Enclosure er den bedste løsning, med mindre man kan låne sig frem til lignende (jeg har selv en del liggende af slagsen). Dog kan den fås billigere her: https://www.aliexpress.com/item/1-pcs-Hard-Driver-Enclosure-bule-Aluminum-magnesium-alloy-USB-2-0-External-Case-C1/32529914331.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2017 - 23:08 #14
Og til Helena - du undrer dig nok over hvad vi snakker om. Harddiskene skiftede interface (stik) for 8-10 år siden. Din PC er fra nogenlunde den tid af, så derfor er vi noget usikre på, om den har stiktypen Seriel-ATA eller Parallel-ATA.

Løsningen vi skitserer er, at du tager harddisken ud af PC´en, og sætter i en "adapter" (eller harddisk kabinet), som så kan sættes til din nuværende PC med et USB kabel. Det er ret let, men kræver altså at du 100% kan se om harddiskens stik er en række små pinde, eller om det er en flad plastickflade med metalflade-forbindelser på: https://cwtej3m.wikispaces.com/file/view/Pata-vs-sata.jpg/559699005/Pata-vs-sata.jpg
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2017 - 23:51 #15
Hvis det er en maskine fra 2011 kan den vel ikke have andet end Windows 7 pre-installeret. Er det derimod en maskine fra 2001, må det vel være ME eller Windows 2000, da Windows XP først kom i 2002 (i dansk version) eller var det 25. oktober 2001 XP blev frigivet.
Avatar billede posten Ekspert
27. januar 2017 - 00:48 #16
det har ikke så meget at sige når den disk bliver sat til en anden pc problemet kan kun være hvis den er lavet i fat 32/16 så vil det ta længere tid at hive de programmer frem du savner fra den
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. januar 2017 - 07:09 #17
Influenzaen lagde mig ned i går
Modellen er åbenbart lavet i mange år her kører man Ubuntu på den i 2008
Men se Ole's forslag i # 14

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1020987

Og her kan man ikke få Skype til at virke i 2009.
LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL300D-22L (senest redigeret 2009-07-11 20:55:44 af enomis)
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL300D-22L