Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2017 - 16:54 Der er 21 kommentarer

Alt for højt CPU-forbrug i "tomgang"

Jeg har lige udskiftet min gamle HDD med en SSD. Pc´en kører Windows 7 64 bit Ultimate i retail versionen (ikke OEM). Efter installationen af den nye SSD, blev Win 7 installeret. Efter nogle problemer der dog blev løst bl.a. ved hjælp fra dette forum, begyndte installationen af diverse programmer. De sidste to programmer var Video Converter Ultimate fra Aimersoft og Sound Tap Streaming Audio Recorder. fra NCH Software Jeg så at CPU´ens forbrug i "tomgang" var så højt som 26%. Jeg afinstallerede Video Converter Ultimate, men der var ingen forskel, dernæst afinstallerede jeg Sound Tap Audio Streaming Recorder genstartede pc´en og nu var CPU-forbruget nede på 1 til 3 %. Så var synderen fundet, nemlig Sound Tap Audio Streaming Recorder. Dette program geninstallerede jeg så, og efter genstarten var det alt for høje CPU-forbrug der igen :-( Programmet er et betalings program der er downloadet fra NCH´s egen hjemmeside, så der er ikke tale om noget uautoriseret. Med HDD´en kørte pc´en uden problemer med alt for stort CPU-forbrug med  Sound Tap Audio Streaming Recorder installeret.

Måske kan nogen løse problemet.
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2017 - 19:14 #1
Jeg forstår, at problemet ikke eksisterede med en HDD, men kun med den nye SSD.
Kunne det være noget med opsætningen for denne SSD?
Fandt denne artikel om optimering af SSD. Men det skal bemærkes, at jeg ikke selv har nogen erfaring med dette.
http://www.disk-partition.com/kb/tips-ssd-optimization-windows7-1.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2017 - 19:40 #2
Nej problemet var der ikke før. Det var først efter SSD´en var sat i . For øvrigt er det en Samsung V-NAND SSD 850 EVO der er tale om. HDD´en der blev taget ud er en WD Enterprise-class WD5003ABYZ på 500 GB.
Jeg vil prøve linket du har sat ind.
06. januar 2017 - 20:35 #3
HEJ,

Indledningsvis:  Jeg har ingen begreb om SSD'er så jeg kan ikke hjælpe dig noget videre.

Men som gammel hardware-fejlsøger (det var dengang det kunnebetale sig at reparere bundkort!) kan jeg ikke lad være med at tænke på, at dersom CPU-forbruget stiger voldsomt med den nye SSD'er, må det jo være samme SSD'er som tager ressourcerne.  Og så kommer tanken-  Er det rigtigt at en splinterny SSD kræver så mange ressourcer eller er der en fejl (konfigurering eller noget i den stil ?) ) på samme SSD ?

To spørgsmål om din WD5003ABYZ  HDD.

1: Er det en GREEN-LINE type ?
2: Kan du sætte / resette SECURITY bitten efter forgodtbefindende på denne disk?
HVIS JA til begge skal vi snakke lidt mere sammen !

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2017 - 21:44 #4
Nej det er ikke en green-line. Den er gul og tilhører Enterprise Class.
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med SECURITY bitten :-s

ErikHg
07. januar 2017 - 01:43 #5
HEJ,

Tak for tilbagemeldingen.

På WD (og Seagate og IBM og ... )'s  nyere serie af harddiske (som de kalder  GREEN LINE) kan du fra en PC BIOS (eller fra andre PC-lignende maskiner eks. VIDEO-maskiner med lagerkapacitet) sætte en SECURITY bit via et PASSWORD, således at når HDD'en starter op skal den have dette PASSWORD for at du kan få adgang til data på samme disk.

Normalt tager BIOS'en (PC'er) sig af dette, således at bruger ikke mærker noget, men hvis du skifter denne pass-ord's beskyttede disk over i en anden PC vil denne SECURITY blive aktiveret.

BIOS læser en særlig sektor på harddisken og på en bestemt posiion i den læste sektor er denne SECURITY-bit . Er den sat (altså AKTIV) træder denne SECURITY funktion i gang. Ved IN-aktiv er det en "normal" harddisk.

(Dette bruges som før nævnt i VIDEO-maskiner for at vi stakkels brugere ikke må kunne kopier de ******* (læs: hakke) dyre spille-film, som selskaberne lægger ind.

Og her så jeg en mulighed om du kunne hjælpe mig med at få fat i mine data på min  WD5000A---  Harddisk SECURITY beskyttede hdd.

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. januar 2017 - 20:15 #6
Jeg ville da gerne hjælpe dig, men det tror jeg ikke mine evner rækker til.
I stedet for Sound Tap Streaming Audio Recorder. fra NCH, der trækker ene masse CPU-kraft, har jeg fundet et andet der hedder Streaming Audio Recorder fra Apowersoft Ltd. i en prøveversion. Dette program virker perfekt, dvs. det på virker ikke CPU-kraften.
07. januar 2017 - 20:42 #7
HEJ,

Super.

Så vil jeg ønske dig held og lykke i din videre AUDIO-streaming.  Og osse tak til dig for at du meldte tilbage.

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. januar 2017 - 21:54 #8
Jeg har afinstalleret Sound Tap Audio Streaming Recorder fra min stationære pc, og har i stedet installeret programmet på min bærbare Acer med Win 7 64 bit, bare for at se om programmet trækker lige så meget som på den stationære. Resultatet er at der også på den bærbare er et CPU-forbrug der er alt for højt, nemlig ca. 25 %.
Det må altså være programmet der er noget galt med, og ikke opsætning på computerne. Jeg har skrevet til NCH software i Australien og venter på svar derfra.
08. januar 2017 - 23:15 #9
HEJ,

Når et program bruger ressource i de(n) størrelsesorden-er er det fordi der enten er en fejl (som du rigtigt nok er inde på), eller fordi der er et (eller flere) sted-er i programmet som hele tiden (dvs. mens programmet kører) kræver ressourcer fra CPuen.

Hvad disse ressourcer er ved jeg (naturligt nok) ikke . Kan være lige fra aktiv disk-access til check på WWW til noget helt andet.  Jeg synes det er en god ide, at du skriver til NCH for at det afklaret.

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. januar 2017 - 23:57 #10
Jeg undrer mig bare over at problemet med Sound Tap Audio Streaming Recorder trækker så stor cpu-kraft, er opstået med SSD´en. Jeg har aldrig haft programmet installeret på den bærbare, så det var kun en test, for at be- eller afkræfte mistanken om det er programmet der er den skyldige. Det tyder alt på at det er.
09. januar 2017 - 11:03 #11
HEJm

Hvis problemet kun er der med den nye SDD'er må det være en ting, som SDD'en genererer i forbindelse med  Sound Tap Audio Streaming Recorder  (STASR) 'en .

Du siger, at med en ordinær HDD er problemet der ikke.

Ved du OM der er andre programmer (ikke nødvendigvis STASR eller audio/video (fra NCh eller andre firmaer),  lignende prgmr. ), som osse genererer problemer med en SDD.

Det jeg tænker på her, er om det er streamingen (altså det konstante data-flow), som foranlediger det høje CPU-forbrug .

Da jeg arbejdede med video-streaming (2-4 år siden) var CPU-forbruget på en 1.8 GHZ IBM-laptop varierende mellem 5-15 procent (så vidt jeg husker!)  (skulle vise video fra en BetaMAx og finde de forskellige gaps mellem video-klip'ene. ) Men det var en ordinær SATA disk - ikke SDD'er.

Og så vidt jeg er orienteret er der på dette område ikke den store forskel på en SDD- og en SATA-disk  (korriger mig hvis jeg har uret!) Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle give det høje CPU-forbrug.

Har du prøvet at søge på forskelle mellem SATA og SDD-diske på nettet ?

Kristian.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. januar 2017 - 20:23 #12
Jeg skrev til NCH Software og har nu fået svar derfra. De skriver i svaret at Soundtap står i "alert" altså i beredskab hele tiden, og at de vil forelægge sagen for deres programudviklere. Det undrer mig bare meget at Soundtap IKKE påvirkede CPU-forbruget med den almindelige HDD. Med tilfældet med alt for højt CPU-forbrug viser sig også på min bærbare. Dermed er SSD´en frikendt.
Hvis jeg modtager en mail fra NCH Software, vil jeg naturligvis skrive det i dette forum, for der er måske også andre der har været ude for dette problem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. januar 2017 - 21:25 #13
Jeg har nu fået svar fra NCH Software. Jeg har modtaget en mail derfra med en vedhæftet zip-fil, Jeg har været inde at åbne den, og derpå skulle, i hvert fald i følge NCH Software,,Soundtap nu kunne installeres. Dette er også tilfældet, men så popper et vindue op, der siger at programmet skal aktiveres. Da jeg jo allerede har købt en licens, bruger jeg aktiveringskoden derfra, men nu kommer beskeden om at denne tilhører en ældre version (2.26) mod den nye der hedder 3.0. Meningen med at jeg modtog denne mail, skulle være at jeg skulle sende en mail tilbage til NCH, med en fil, med oplysninger som de så ville undersøge. Nu synes jeg at det hele er blevet lidt for "morsomt" og har skrevet til dem, at jeg anser det som spild af til, for hver gang opstår der nye problemer. De har også fået at vide jeg har fundet et andet firma der har et lignende program, der ikke påvirket CPU-forbruget ret meget.
20. januar 2017 - 23:08 #14
HEJ,

Jeg synes det er fint at du melder tilbage til en (eller flere) software-leverandør(-er) når de laver noget  ****  (rimer på gjort) .  Og i dette tilfælde har du min respekt fordi du ikke alene gør det, men at du osse giver feed-back til os brugere her på eksperten.

Men hvad der glæder mi endnu mere, er at du har fundet et andet program, som ser ud til at kunne opfylde dine krav til et stykke software UDEN at belaste CPU'en væsentligt.

Sådan bør AL PROGRAMMERIN være.

Godt GÅET...

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. maj 2017 - 10:43 #15
Nu er det blevet maj, og jeg har lavet et lille forsøg, vedr. SoundTap programmet.
Jeg prøvede endnu engang at downloade SoundTap fra NCH´s hjemmeside, på min stationære PC, bare for at teste om problemet med det alt for høje cpu-forbrug stadig var der. Desværre blev det tydeligt bekræftet at ligeså snart programmet er installeret er cpu-belastningen ca. oppe på 26 %, og det er vel at mærke uden nogen form for aktivering af programmet!
Jeg fjernede derefter SSD´en i min bærbare, og indsatte derefter den gamle HDD i denne maskine. Installerede Windows 7 og downloadede SoundTap.
Jeg var spændt på at se hvad der ville ske når programmet var installeret, og da maskinen var genstartet efter installationen, viste CPU-måleren et forbrug på ca. 2-3 %, hvilket absolut er ok. Konklusionen er altså at det må være SSD´en der er synderen. Jeg har nu igen kontaktet producenten af programmet NCH Software, og har skrevet at programmet godt kan installeres på en HDD uden et unormalt højt cpu-forbrug men lige så snart det er en SSD der sidder installeret i pc´en så er det forbruget stiger helt op til uacceptable 26 %. Om firmaet så gider at svare, det kan kun tiden vise, men efterhånden som SDD vinder frem må dette problem da også bliv større og større, for brugerne af det, og det kan firmaet da ikke være interesseret i, for så bliver der jo ikke solgt noget.
Om tilfældet med alt for højt cpu-forbrug er det sammme for NCH´s andre produkter ved jeg dog ikke. Af alle de forskellige programmer jeg har installeret på min pc, er det kun SoundTap der giver problemer med det høje cpu-forbrug.
Det irriterer mig at man køber et i bund og grund godt program for omkring 300 kr., men at der er et problem der tilsyneladende ikke kan løses er for dårligt.
Når/hvis der kommer svar skriver jeg igen her på eksperten, så også andre brugere kan få besked om sagens forløb.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. maj 2017 - 19:58 #16
Der er kommet svar fra NCH Software. De skriver at de gerne vil have at jeg installerer programmet igen. Der er et link i mailen jeg har modtaget, og ved klik på detttel ink, kan programmet SoundTap Streaming Audio Recorder downloades. Det er også muligt at downloade programmet - men - for der er nemlig et men - når jeg åbner programmet står der i vinduet der popper op, at prøveperioden er udløbet og så er man jo lige vidt. Jeg skrev derfor til dem igen, og der blev så sendt en ny mail der fra, men et andet link, der skulle acceptere adgang til programmet, uden nogen hindringer i form af at prøveperioden skulle være udløber eller at man skulle indtaste en adgangskode. Så langt så godt, men glæden blev kort, meget kort, for problemet er præcis det samme. Nu har jeg skrevet til firmaet igen, for jeg smider ikke penge ud på et program, som jeg ved ikke er tilfredsstillende. Det kan kun være tale om en konflikt mellem SSD drevet og programmet (softwaren)

Jeg skal nok give besked her på eksperten, for de skal ikke bare tro de kan lave numre uden videre.

PS. Jeg ville gerne have sat et foto ind i dette indlæg men ved ikke hvordan man gør.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. maj 2017 - 16:18 #17
Nu har jeg igen modtaget en mail fra NCH Software.
Det tyder på at de vist er ved at vågne op i følge nedenstående smøre som jeg har indsat herunder:

"Hello,
I'm checking with the developers team about this issue with the program giving issues when running on SSD and also about why the diagnostic asks for the registration, and as soon as we have an update on this matter we will notify you by email.
Regards,
Christian
NCH Customer Service Team".

Det kan ikke kun være mig af alle NCH´s kunder der oplever dette problem. Det er så galt på både min stationære og min bærbare pc, så noget er der galt, men det er vel at mærke fra firmaets side.

Opdatering følger når der kommer nyt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2017 - 21:55 #18
Har igen skrevet til NCH Software, for at høre om der er sket noget i sagen, og har da også fået svar. Svaret er ikke overraskende: at der ikke er sket noget.
Jeg har downloadet forskellige streaming recorder programmer, og prøver i øjeblikke disse med mere eller mindre succes. Der er et par gode programmer, men der er bare det problem at de konverterer WAV-filerne til MP3. Det eneste der kan downloade WAV-filer og hvor man derefter kan selv vælge hvilket format man vil have, er et program der hedder Blaze Media Pro.
Jeg skal nok skrive her på eksperten når/hvis jeg hører yderligere fra NCH Software.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2017 - 20:25 #19
Jeg ved godt det er  lidt sent, men den 18/7 fik jeg et svar fra NCH software, med anvisninger om hvordan programmet Soundtap Audio Streaming Recorder skal installeres. Ikke uventet var resultatet som forventet: CPU-forbruget var alt for højt nemlig mellem ca. 15 til 25 % nogle gange helt op til omkring 35 %.Dette er totalt uacceptabelt. Yderligere poppede et vindue op der sagde at prøvetiden på 14 dage var udløbet. Så er man jo lige vidt. For noget siden tænkte jeg , at når der var alt det bøvl, så gad jeg ikke at have programmet mere. Dette lå i en mappe, da det er købt som downloadet program via. mail.
I dag 31/7 fandt jeg en CD med programmet som jeg åbenbart har brændt ned (dette havde jeg glemt). Jeg kan se at programmet er blevet brændt på CD´en 19/1 2017.Jeg havde skrevet på CD´en NCH SoundTap over Old. version. Version 2.26. Jeg var inde på NCH´s side under listen med versionsnumre og har downloadet programmet derfra. Jeg kan se at version 226 er den ældste nemlig fra 2013. Nyeste version hedder 4.00 og er fra marts 2017.
Jeg prøvede at installere programmet, og CPU-forbruget når programmet ikke er aktivt ligger på sølle ÉN til TO procent. Det er godt gået. Nu har jeg en mistanke om at der er kommet en eller flere opdateringer af programmet, der har gjort at CPU-forbruget er steget så markant.
Jeg vil nu prøve at opdatere programmet til den nyeste version og se hvad der så sker. Når der sker mere i sagen skriver jeg igen her på eksperten.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. juli 2017 - 21:25 #20
Har lige opdateret prøvet at opdatere programmet til nyeste version 4.0. Jeg genstartede computeren efter opdateringen, og ventede spændt. Nu kom så resultatet: CPU-forbruget var igen oppe på uacceptable 15-25 % nogen gange endnu højere når programmet ikke var aktivt.
Jeg gik ind i CCleaner, og afinstallerede programmet. Under af-installeringen kom flere valgmuligheder. Nederst stod frit oversat "Afinstaller programmet, og gendan tidligere version". Det gjorde jeg, og genstartede derefter computeren. Da computeren igen var startet op, kikkede jeg på CPU-måleren, og så at CPU-forbruget nu igen var helt nede på 1 til 2 %.
Så nu har jeg igen skrevet til NCH Software, at jeg ikke tror at der er tale om SSD´en er synderen, men derimod at der ligger noget i opdateringen, der gør at CPU-forbruget siger så meget med netop SSD installeret.
Nu venter jeg bare på svar, men det bliver sikkert en af de sædvanlige søforklaringer de kommer med. Det sidste ord er i hvert fald ikke sagt i denne sag.
Når der sker noget i sagen skriver jeg her igen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. august 2017 - 13:49 #21
Overraskende hurtigt kom der svar fra NCH Software, faktisk allerede i går aftes.
Nedenstående viser korrespondensen mellem mig også NCH (svarene fra NCH står i citationstegn.

Now I have tried to install SoundTap AudioStreaming Recorder without
success. So soon the program is installed, the CPU-consumption goes
between 15 to 25 pct. Sometimes up to 35 pct. The installing
instructions you gave me, is useless.  It doesn´t work. I found a CD
with the program, in version 2.26 and tried to install it. My
expectations wasn´t the best, but after the installing, and restart
the computer, I saw the CPU consumption was so low as 1 to 2 pct. I
tried to update the program to the newest version 4.0 , and restarted
the computer. After restart the CPU-consumption was between 15 to 25 %
pct. again! The conclusion is something in the update to version 4.0
affects the system in a pernicious direction. I don´t understand you
don´t admit something is wrong. I don´t think it is the SSD that is
the sinner, but there is something wrong with the update.

Svar fra NCH:

"Hello,
There is likely no wrong-doing in this case, and here's why: the program needs to keep constant tabs on the audio stream coming from your OS. In doing so, this means it needs a decent amount of CPU cycles to keep checking on it. When it is actively detecting an audio stream, it has to encode it in order to read it to an audio file. As a result, it will use some CPU cycles to do that. What other clarification can we provide you with?"

Mit svar:

Please tell me one thing.
Why can your competitors make a program where the CPU-consumption is so
low as 1 - 2 pct. in idle??? I have another audio streaming program
installed, and this program doesn ´t take so much CPU power, like yours.
Version 2.26 is all right, but version 4.0 is NOT all right.

Svar fra NCH:

"Hello,
Let us reference a popular market: NVidia and AMD are in a heated graphics card competition --- AMD makes powerful cards that get the job done quick, and are quite appealing because of it, but are not very energy-efficient, will run hot, and aren't very optimized. NVidia makes cards that may not be as powerful, but they also get the job done just as quick because of their optimization, energy efficiency, and cooling. It is a matter of preference whether you go red or green, and it happens to be the same case with software. I hope you will take this analogy very seriously, and with a grain of salt (because user preferences may differ from the facts)."

Mit svar:

I don´t know what connection with SoundTap Audio Streaming Recorder,  has to do with the graphic cards. It is not the GPU- but the CPU-consumption. When SoundTap Audio Streaming Recorder version 2.26 runs with CPU-consumption in idle is 1 - 2 pct, and after updating to version 4.0 the CPU-consumption is 15-25 pct. something is wrong. I feel your explainations leading to nowhere.

Svar fra NCH:

"The first one:
1. Go to "Control Panel" -> "System" -> "Advanced system settings" -> "Hardware" -> "Device Installation Settings" -> make sure "Yes, do this automatically" is selected -> "Save changes" (if required) 2. Make sure you have the latest sound-card and MemBoard drivers, all the latest Windows Updates as well as any trusted latest Codec Pack version installed. (reboot PC after each installation) 3. Please, make sure that your PC is free of malware and its not overloaded with background running software or not overloaded with severe antivirus configuration 4. When all above is done, uninstall SoundTap  -> reboot PC 5. Make sure that folders below are removed (be aware some folders could be hidden by system):
C:\Program Files (x86)\NCH Software\SoundTap\ C:\ProgramData\NCH Software\SoundTap\ C:\Users\[Username]\AppData\Roamin\NCH Software\SoundTap\ 6. Go "Control Panel" -> "Sound" -> "Playback" -> left mouse button double click on default speakers -> "Advanced" -> make sure that sample rate is set to 44100Hz 7. Please, download installer from here http://www.oldversiondownload.com/oldversions/soundtap-2-32-2014-07-28.exe and reinstall SoundTap by right mouse click on the installer -> "run as administrator"
8. When installation completed, reboot PC once more, please 9. Now depends on sound source, try to use different tools (if you recorded from the web, please, try to open run from different browsers, make sure latest flash player is installed, and if you recorded a media file running on a player, then try to use another media players)

The 2nd one:
is to repeat steps 7-8, however try the latest version: http://www.nch.com.au/components/wpsetup.exe (which is not covered by your license, however can work on trial period for free) Let us know does it make any difference."
__________________________________________________________________

Først vil jeg beklage at mit engelsk ikke er det bedste, men når det er sagt, vil jeg sige, at jeg synes det er en køn gang bla bla bla der kommer fra NCH.