Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 22:46 Der er 5 kommentarer

CPU går amok. Hvad er der galt?

Haløjsa. :)

Jeg sidder her og får snart gråhår i en alder af 21 over min computer....

Jeg opdateret til Windows 10 her for nogen måneder siden da det var gratis.
Jeg var okay tilfreds med Windows 10, indtil jeg begyndte og spille spil.
Min cpu brugte hele 100% selv når jeg bare spillede nogen simple spil, og den lå på omkring 40-50% når jeg ikke lavede noget som helst.
Jeg prøvede så at få det fikset på forskelige måder, men ingenting virkede.
Jeg fik så hjælp af en ven som har mere forstand på computer end jeg har.
Han forslå at jeg skulle gendanne min computer helt og gå tilbage til Windows 7. Min ven og jeg fik så gendannet min computer tilbage til Windows 7 og det hjalp også på min cpu..
Jeg kan godt spille spil som CS:GO, overwatch og lign.
Men så snart jeg går ind i spil som GTA V og The Crew, så begynder den at bruge 100% igen, og jeg kan ikke spille overhovedet. Det Hakker og min computer bliver helt ubrugelig.
Jeg har godt kunne spille de her spil før uden problemer, inden jeg opdaterede til Windows 10 og alt det her pjat.
Det skal lige siges at da vi gendannede min computer skiftede vi kølepasta, og installerede en SSD.

Jeg tror jeg har fortalt det nogenlunde nu, ellers spørg i bare.

Jeg er ikke særlig god til det her computer, så håber der er nogen venlige sjæle som måske kan hjælpe mig. Det kan være jeg skal opdatere noget, eller min cpu bare er gået i stykker..

Specs:

MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150
Intel Core i5-4670K
2x. MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB
(ssd) HyperX Fury SSD 480GB 2.5''

Håber i kan hjælpe mig.

GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR :)
26. december 2016 - 23:16 #1
Min første tanke er er overheating- og hvis I har haft skiftet kølepasta, så bestyrker det mig yderligere i, at fejlen skal findes her.

Jeg vil bede dig om, at hente to små freeware programmer;

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.30.exe

det første læser ægte live clock speeds fra din cpu, hermed kan vi se om der er noget der "throttler" din cpu eller andre ting.

Det andet er til at overvåge kernespænding og temperaturer via de sensorer der sidder i dit bundkort, cpu, gpu mm... via det kan vi lave diagnostik på hvordan din cpu belastes.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. december 2016 - 23:56 #2
Hvis du er tilbage på windows7 tror jeg du er bagud med windows update - hvornår har du sidst fået opdateringer på - tjek dey i kontrolpanel.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2016 - 10:40 #3
Der har ved en nyinstalleret Windows 7 været store problemer for en del med at få Windows update til at køre igen. Typisk vil den alene kunne afsætte 50% af din processor hvis den bare kører hele tiden. Der skulle være dette fix der kan sætte skub i det:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014054?k=8239969
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2016 - 07:07 #4
husk at installere bundkort/cpu drivers fra producentens hjemmeside - DET HELE!!!!!! alle drivers de har!
Avatar billede Mikael Ekspert
28. december 2016 - 12:49 #5
Denne kan jeg i den grad anbefale at prøve..

Begge bærbare var ekstremt belastet efter en ny installation af win 7.

Den første skulle lige kører både metode 1 og 2.

Den anden havde ingen effekt af metode 2. Men kørte den alligevel.

Det giver efter en genstart masser af update. Bliv ved med at søge dem manuelt, indtil der meldes at der ikke er flere opdateringer..

Ikke alene gav det 2 gode bærbare, men de starter også lynhurtigt op nu. ;)

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014585