Avatar billede Erik123 Praktikant
26. december 2016 - 18:37 Der er 8 kommentarer

Ændre loginn

Hej har arvet en bærbar PC (Days sonicmaster) af min svoger der er brugt 2 gange for 11/2 år siden ,
Han har glemt password ,hvad skal jeg gøre for at nulstille den kan jo ikke komme ind og ændre adgangskode
Erik
26. december 2016 - 20:01 #1
Øhh.... hvilket styresystem bruger sådan en?!
Avatar billede Erik123 Praktikant
26. december 2016 - 20:22 #2
Moske Windows 7 den er fra 2012
26. december 2016 - 21:08 #3
Windows, okay. Der er forskellige løsninger.

1. Siden du alligevel overtager den, hvad så med at overveje en helt nyinstalleret maskine? Få formateret maskinen og en ny version af Windows.

2. Reset password vha. Windows boot dvd og sticky keys.

For en god ordens skyld laver vi først en backup af de originale "sticky keys".

- Boot fra windows mediet.
- Vælg "Repair your PC"
- Vælg at gå i "command promt"
- Command: copy c:\windows\system32\sethc.exe c:\
- Command: copy c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe
- Command: Shutdown -R

Maskinen genstarter og du lader den starte op til login skærm. Her trykker du på "[i]shift
" tasten 5 gange efter hinanden. Nu kommer der et administrator vindue frem og nu kan vi så nulstille adgangen.

- Command: Net user "brugernavn" "nyt-password" altså en kommando der ser fx således ud: net user procrastinator hej1231

NOTE: Du vil nok foretrække at kopiere den oprindelige "sticky key file" sethc.exe tilbage. Reboot fra windows medie og gå i command promt og kopier sethc.exe til: c:\windows\system32\sethc.exe
26. december 2016 - 21:09 #4
jeg afskyr bb-code tags ! Og jeg har vist også paste/copy sjusket noget med dem! Verdamt!
Avatar billede Erik123 Praktikant
26. december 2016 - 21:42 #5
Hej jo det skal slettes det hele ,
Så jeg skal have fat i Windows boot og sticky keys
Er det det
Vh erik
26. december 2016 - 22:13 #6
Hvis det hele alligevel skal slettes, så tjener det ikke noget videre formål at bruge tid på at nulstille adgang. Boot fra installationsmedie, vælg avanceret installation af windows og formater drev(ene) og installer så windows. Så har du en helt ny og frisk computer klar til brug :-)

Så du skal bruge en windows dvd/usb eller lignende du kan starte loade systemet op fra. Har du et windows image; en iso fil, så kan du selv lave en dvd/usb.

Spørg endelig igen, hvis du render ind i problemer :-)

Bedste hilsner,
MP, CPG.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2016 - 11:32 #7
Hvis nu du skriver nøjagtigt hvilken model du har, så kan man nok finde en måske nem løsning. Mange pc.er har jo et image liggende på selve pc.en, således at man bare skal kende det rigtige tastetryk. Så går den i gang med en total ny installation.
Det navn på pc du oplyser, kender jeg ikke, men kan det passe, at det er en Asus af en eller anden art? I bunden står der formentlig hvilken model der nøjagtigt er tale om. Så finder man manualen på nettet og ser om der ikke står noget om, hvorvidt man kan lave en recovery fra et indbygget image.
Avatar billede Erik123 Praktikant
27. december 2016 - 12:05 #8
Hej det er en ASUS model x751m med Windows 8
Tak for hjælp
Vh erik