Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 00:17 Der er 29 kommentarer

Fra SSD til HHD, men stadig beholde HHD. Hjælp!

Hejsa.

For noget tid siden købte en SSD til min bærbare computer, og har nu endelig besluttet mig for, at jeg gerne vil bruge den. Jeg har bare ikke helt styr på hvordan jeg flytter mit system over på SSD'en.

Jeg har søgt meget rundt på nettet, men har mest fundet guides til hvis man vil erstatte sin HHD. Jeg vil dog stadig gerne beholde min HHD i, da jeg har en masse ting liggende på den. Desuden er jeg usikker på om der overhovedet ville være plads til at have det hele på min SSD, da den type jeg har købt, en Toshiba SSD Q300, kun har 240 GB.
Umiddelbart tænker jeg ikke, at der burde være et problem med det, da der er plads til at de begge kan sidde i computeren. Jeg er dog usikker på hvordan flytter mit system over på SSD'en og smatidig beholder HDD'en.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 02:04 #1
Hvor stor er din gamle hdd, og er den opdelt i flere drev?

Hvis den er opdelt i flere drev, og C drevet ikke er større end den nye ssd kan man migrere systemet over. Når man migrerer er det kun systemdrevet man arbejder med.

Vælger man at klone disk er det mange gange hele disken man arbejder i.
Er computeren en Windows 10 der er opgraderet fra et andet system, skal man helt klart overveje at lave en nyinstallation i stedet. Man kan hente systemet gratis og installere. Man gør så det at den gamle disk udtages/frakobles  fra computeren når dette gøres.
Med en nyinstallation SKAL alle programmer og evt spil også geninstalleres
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 02:04 #2
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 02:45 #3
Mange tak for det hurtige svar.

Er lidt usikker på hvor stor HDD er, men den har kun et drev. Hvis jeg går ind under "denne pc", står der, at 374 GB ud af 577 GB er ledige (ved ikke helt om det betyder, at min gamle HDD er 577 GB stor... virker som et ret urealistisk tal. Ikke at det er for stort, men det virker bare meget sjovt, at den lige præcis skulle være 577). Det betyder vel, at jeg kun bruger 203 GB og derfor vil systemet sagtens kunne migreres over på SSD'en?
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 08:15 #4
Inden du går i gang bør du lige kontrollere om din PC: Kører UEFI eller Standard BIOS ? Hvis den kører UEFI Skal du bruge et program der kloner korrekt  F.eks. AOMEI!
https://billedeupload.dk/images/zP5n.jpg
Ps. Hvilken Bærbar?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 09:54 #5
#3 Jo det ville kunne være der hvis du har brugt godt 200 gb.

Men du ville jo så skulle ud i et større oprydnings arbejde bagefter. Formoder du vil bruge din almindelige hdd som lagerdisk for egne filer ikke?

Det er derfor jeg mener man alvorligt skal overveje  en nyinstallation, så man kan få opdelt ssd disken så det bliver mere optimalt.
Jeg er i øvrigt også tilhænger af Aomei. Bruger selv programmet. Jeg tager det der hedder "systembacup", hvor det kun er c drevet der tages backup af.
Det smarte ved Aomei er at hvis man vælger at lave en restore med det, kan man i programmet vælge at pege på en anden destination, og derved få det indlæst på en ssd. Der er nemlig en boks man kan tjekke af at det skal tilpasses SSD når det overføres. Jeg har så selv når image er overført sat den disk på det stik/port hvor den gamle hdd sad, fordi at så har jeg ikke skullet rodet med boot rækkefølge. Jeg skal dog sige her at de bios typer jeg gjorde det på alle er almindelige bios (ikke uefi).
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 13:14 #6
#4:
Nu bevæger du dig ud på områder jeg ikke helt har styr på. Bruger godt nok meget computer, men har aldrig rigtig brugt tid på at sætte mig vildt meget ind i dem.

Hvad jeg kan svare på er, at min computer er en "Toshiba Satellite P870-11H".

Her er desuden et billede af min disk inde fra disk disk management :)
http://billedeupload.dk/?v=3fKjr.jpg

#5:
Tænker måske også en nyinstallation ville være god i det tilfælde.
Men hvordan gøres dette? Det er vel bare ved at sætte SSD'en ind uden HHD'en er til stede?

Forstår dog ikke helt hvad du mener, at jeg skal tage en systembackup til min SSD. Skal jeg gøre det før eller efter en nyinstallation?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 13:32 #7
Ide med systembackup er hvis dit system er opsat på den rette måde. Det er det ikke her med et stort  C drev på 570 gb.

Vil mene din pc har Uefi bios, så jeg vil overlade den til poko1 at guide dig igennem hvis du vælger at instsallere på ny
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 13:36 #8
Ok den er ikke sat op til UEFI så der får du ingen problemer!
og det er en god ide at lave en ren installation uden den anden disk isat.
Det er også det bedste hvis Disken er Uallokeret.
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 13:42 #9
Nogle skriver (EFI) andre (UEFI) på den lille styrepartition på 100 MB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 13:49 #10
I øvrigt hvis du bruger AOMEI kan du slette disse ekstra partitioner uden drevbogstav
Husk at trykke Aplay efter hver operation. Og derefter kan du resize partitionen ved at trække den til hele området af Disken.
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 14:00 #11
Burde jeg foretage kloningen af mit drev før eller efter nyinstallationen på SSD'en? :)

Hvad betyder det desuden, at disken skal være Uallokeret? :) Jeg har som sagt ikke vildt meget styr på computere.
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 14:20 #12
Jeg mener ikke du har brug for at klone din disk og hvor ville du i det tilfælde klone den hen? Du skal blot i første omgang frede den til det andet kører!
Uallokeret er som når den kommer fra fabrikken. Der har aldrig været noget på den.
Den finder så selv ud af at oprette de nødvendige Partitioner.
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 14:37 #13
Så forstår jeg bare ikke helt hvad det var man brugte AOMEI til, hvis det ikke var at kolene ellerkopiere. Undskyld hvis jeg er lidt svær at nå ind til :/

Hvis du skulle give give den mest simple forklaring på hvad jeg skal gøre, gerne step by step, ville det være rart :) Kan nemlig ikke helt hitte ud af hvornår jeg skal brueg det der AOMEI, eller hvad jeg skal starte med at gøre.
Disken er btw uallokeret :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 14:59 #14
Hvis du laver en ren installation Skal du heller ikke bruge AOMEI det var kun hvis du ville klone din gamle disk.
Har du et medie ti at installere med?
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 15:33 #15
Ved jeg ikke om jeg har. Har tidligere fået af vide, at min computer automatisk ville installere på SSD'en hvis jeg bare satte den i og undlod at have min anden disk i samtidig.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 16:14 #16
#15 Ja den vil vælge ssd at installere på, men du skal jo stadig bruge installationsfiler.
Det var derfor jeg spurgte om den var opgraderet til win 10 fra et ældre system
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 16:32 #17
Her er en vejledning. til at hente Windows 10 Du skal bruge et USB Stik på min. 4 GB..
http://www.filedropper.com/sdankanduhenteoginstallerewindows10alle_1
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 17:13 #18
#16:
Har som sagt ikke så meget styr på computere, men du skal have tak for den hjælp du er kommet med ^^

#17:
Den forklaring er i hvert fald lige til ^^ Regner med at gøre det om en uges tid, da jeg ikke vil kaste mig ud i det når jeg allerede skal bruge den i morgen ^^
Tusind tak for din hjælp og din tålmodighed med mig ^^
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 17:17 #19
Velbekomme da.
For mig lyder det ikke helt som du ved hvilket system du kører med??
Gå i søg og skriv Winver.
Du burde få en kommando du kan køre. Hvilket system viser den?
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 17:37 #20
Jeg vil klart anbefale at du får en til at gøre det for dig Timm, der kan gå så meget galt med dit data med det vi piller i her.
De fleste PC værksteder tager 500 kr for at klone din disk, hvis du bor i Odense, Assens, Middelfart trekanten, så kan jeg godt hjælpe.

Alternativ, så pil din gamle disk ud af maskinen, prop SSD disken i maskinen, smid din OS skive i og installere forfra, og så få hevet det data over fra din gamle disk du skal bruge med f.eks. sådan en her:
https://www.computersalg.dk/i/1390418/deltaco-usb3-sata6g3
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 17:55 #21
#20 Jeg er ikke uenig i at Timm måske er lidt usikker på hvad han skal gøre.
Vurderer ikke du har læst meget i de indlæg der er kommet vel?
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 18:07 #22
Jeg kan læse mig til at man snakker om at klone og at formatere og installere OS.
Installere OS kan man finde rigtig mange tråde om herinde + en masse på Google.

Det med at klone er ikke bare lige når der er forskellige størrelse disk, derfor jeg kommentere mest på denne del :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 18:53 #23
#22
Efter min mening skal der ikke formateres. Den nye SSD skal indsættes, og der skal foretages en nyinstallation uden at den gamle disk er i. Jeg nævnte det allerede i mit første indlæg (#1) hvis disken var et stor rodet drev. Det viste sig jo så også at være tilfældet. Jeg kan så ikke se noget fornuft i af betale 500kr for at få klonet disken over. Der vil jo kun være 40 gb plads tilbage på SSD hvis man gør dette, samt en masse filer man skal rydde op i. For 500 kr får man jo sikkert kun klonet og ikke mere. Det er for mig en alt for dyr en udgift for denne ydelse.
Og hvad skal spørger med et overførselskabel, når der ifølge ham er plads til begge diske i computeren?
Jeg er enig i at Timm måske skal have en bisidder, men at smide 640 kr ud til en kloning og et kabel man ikke har behov for det er spild af penge.
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 19:01 #24
I mit firma når vi kloner, resizer vi altid disken så det fylder disken helt ud. Plus vi altid kører rens med Malwarebytes og en omgang CCleaner. Men dette kan jeg ikke sige om andre it firmaer gør.

Der kan være forskellige årsager til at man vil klone frem for at installere forfra. Blandt andet licenser man har mistet eller lign.
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. december 2016 - 19:06 #25
I mit firma ???? Er dette en reklame side eller et sted hvor vi hjælper hinanden uden at der kommer penge ind?
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 19:24 #26
Mit firma som i et firma der ikke bliver nævnt, var mest så du forstod at jeg lever af at lave dette, men ikke har noget imod at fortælle hvordan man gør.
Men også sagt at jeg ved, hvad det har af konsekvenser at rode med diske og programmer man ikke er helt sikre på at folk forstår.

Derfor syntes jeg personligt det er vigtigt at fortælle folk hvad det er de roder med. Så billeder fra strandturen sidste år og alle ens dokumenter også eksistere i morgen.

Der er ingenting der er gratis i denne verden, og nu lyder jeg dejligt kapitalistisk. Men det er nu sådan verden er skruet sammen, at skal man starte sin bil og ud og lave noget, så koster det lidt penge.
Derimod det man finder på nettet, kan man kaste sig ud i som man vil.
Avatar billede Timm Poulsen Novice
18. december 2016 - 21:23 #27
#19:
Med system, mener du så windows 10 eller? Det har jeg skam styr på.

#20:
Jeg er glad for din omtanke, men jeg tror jeg har styr på det. Hvis ikke, så har jeg en sikkerhedskopi af mine vigtigste dokumenter (#Lektier). Desuden går jeg på et teknisk gymnasium. Har mange venner jeg i den følgende uge har tænkt mig at spørge ind til de ting jeg ikke selv forstår, og selv hvis de ikke er i stand til at besvare mine spørgsmål, så har jeg også andre kontakter.
Godt nok gør jeg det selv, men har en masse "backup".
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 21:43 #28
Perfekt

Men tag din disk ud af din maskine, sæt SSD disken i og installere Windows 10.
Køb en Sata til USB adaptor og hiv alle dine gamle filer over på den nyinstalleret Windows 10 :)
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2016 - 01:43 #29
en klon er en 1:1 kopi, over på den anden.
kopier ikke direkte - full backup hele disken til en fil, eller 1 fil pr partition.

nu kan du smide det over som du vil.
og så har du allerede lavet den backup, du skal ha :)

når en ssd dør, så mister du alt på en gang , farvelk!!!

en hdd er mekanisk og sikker, du skal ignorere dent hyl og larm og filfejl i ugevis/måneder, og alt som ikke er smadret, kan reddes.

en flash disk (SSD) brænder 1 lag af 100.000 eller mere stk væk, når det er brugt op. man kan skrive en blok en gang, så skriver den i laget nedeunder.

så en dag er det slut, eller den fejler. nu har du 0 data.

når du har tager en kloon, 1:1 kopi (backup programmer kalder det enten klon, eller 1 by 1 block copy, så over på en NAS, der kører mirror (RAID 0) - nu har du 3 kopier.... hvad er chancen for at du mister alt ?

windows pro versionerne kan selv kopierer hele disk/partitionerne til filer som er en stor fil. dem tager du en sikkerhedskopi af. så medmindre det hele brænder, eller nogen stjæler alt. så er alt godt

det du lige sagde der forrige person, virker ovedrhovede tikke.  programmerne mister ting ting i windows. så duer de ikke mere.    kun dem som kan klare sig selv.    uden fuld kopi skal du in dmed windows forfra.

det tager 14 minutter at smide en windows 7 med alt ind, den fylder ca 56 GB, den har kun windows med opdateringer.  dumme programmer har gemt dele af sig selv der, alel de andre har ikke.    hvis den windows ryger, så skal jeg installlere de programmer igen.  klonen tager 10 min, så er alt tilbage, eller ovre på en ny disk /computer