Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. november 2016 - 15:46 Der er 8 kommentarer

Dilemma! Asus, Dell, HP eller Lenovo?

Hej CW!

Nu kommer jeg med et spørgsmål, som mange fra jeres sider af, formentlig vil afspejle svar på baggrund af smag og behag - men det er også fint!

Jeg står og skal have fat i en ny bærbar computer, da min gamle ikke rigtig kan følge med mere. Jeg har tidligere haft MAC, hvilket jeg har været utrolig glad for. Styresystemet og de mange funktioner man kan udføre på touchpad'en, vinder rigtig meget. Jeg har selvfølgelig også været inde og kigge på en MacBook Pro - og nu er de jo så lige kommet med en ny igen. Set i lyset fra den artikel, der er blevet lavet herinde, så kan man jo hurtigt se, når man sammenligner den hardware der sidder i de modsvarende Windows-konkurrenter med den nye MacBook, at den nye MacBook faktisk ikke er helt i føreposition, da den ikke kører helt ny hardware hele vejen igennem. Og da jeg så priserne, for selv den mest skrabede udgave, tænkte jeg, at det ikke bliver en MAC i denne omgang. Jeg har siden min sidste MacBook siddet på en Windows-pc, og har egentlig været fint tilfreds, så derfor tænker jeg, at jeg vil gå den vej i stedet. Også fordi, at man kan få bedre og hurtigere hardware til mindre penge, end hvad man skal smide efter den optimale MacBook.
Så derfor har jeg kigget på en række modeller fra forskellige producenter. Det eneste der undrer mig en lille smule, er at de faktisk mere eller mindre alle sammen har samme hardware - så når det ikke lige er den parameter der skal træffes valg på, så må det blive ud fra jeres erfaringer med systemfejl måske? Altså nærmere, hvem der har færrest systemfejl af nedenstående producenter? Selvfølgelig spiller prisen også en væsentlig rolle, men da de næsten alle sammen ligger op ad hinanden, så vil jeg gerne høre jeres mening!

Jeg har kigget på følgende modeller:

1. Asus ZenBook 3 UX390UA (Pris: 11.999,-)

2. Dell XPS 13 9360 (Pris: 9.999,-)

3. HP Spectre x360 13-4101no (Pris: 9.641,-)

4. Lenovo Yoga 900-13ISK 80MK (Pris: 9.428,-)

PC'en skal bruges til at kunne trække tunge programmer, da jeg både skal bruge den til grafiske værktøjer, programmere i forskellig text-editor software, køre flere programmer på samme tid og sidst men ikke mindst fordi, at jeg gerne vil have en hurtig pc.

Håber at i vil dele jeres holdninger, erfaringer samt anbefalinger med mig!

Tak på forhånd!

/Lasse
Avatar billede 220661 Ekspert
14. november 2016 - 16:56 #1
Skulle jeg købe en bærbar til omkring 10000 kr ville jeg da se nøje på hvordan den er skruet sammen. Man skal efter min mening kunne komme til at fjerne blæseren uden den skal splittes totalt ad. Støv i blæser er en bærbars værste fjende, og man bør skille og rense den en gang om året. Men er den bøvlet samlet, så får man ikke det gjort, og derved får man et varmeproblem på computeren. Kender ikke de nævnte modeller, men man kunne måske prøve at kigge på nogle videoer om hvordan den skilles ad før man køber.
HP og Acer har før i tiden været håbløse til at skrue bærbare sammen, og mange modeller skulle splittes ad i atomer for at komme ind til blæseren. Ved ikke hvordan de nævnte modeller her er dog. Ud fra denne side her: http://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings så er det jo Asus og Dell du bør overveje. Men måske andre har nogle andre alternativer og ved mere om computerne end jeg gør.
Avatar billede eurositi Ekspert
14. november 2016 - 17:25 #2
Jeg rendte lige gennem anmeldelserne af de fire nævnte på hhv. notbookcheck.net, laptopmag.com og på ultrabookreview.com ... Her er hvad jeg bed mærke i:

1. Asus ZenBook 3 UX390UA
- http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/asus-zenbook-3
- Måske den flotteste model. Fine ydelser. Helt ny model, som udkom her i efteråret, men den har kun én USB-port og en meget lille skærm, om end selve skærmopløsningen er full HD.

2. Dell XPS 13 9360
- i5: http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9360-QHD-i5-7200U-Notebook-Review.178844.0.html
- i7: http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-13-9360-QHD-i7-7500U-Notebook-Review.181471.0.html
- Det lader til, at du får samme performance med den lidt ældre, billigere Skylake processor. Men bonussen ved den nyere Kaby Lake processor er længere batteritid.

3. HP Spectre x360 13-4101no (Pris: 9.641,-)
- http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/hp-spectre-x360-13t-2016
- Fin batteritid, knapt så elegant design. Enkelte brugere klager over risiko for revnede skærme.

4. Lenovo Yoga 900-13ISK 80MK (Pris: 9.428,-)
- http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lenovo-yoga-900
- Gå efter 16 gb RAM i7'eren. Har porte nok, men flere brugere er skuffede over batterilevetiden.

... Hvis du har mellem 10.000 og 11.500 at rutte med, kan du formentlig godt få noget lidt kraftigere til prisen, om end jeg ikke kan love, at designet vil være lige så pænt som på den ovennævnte modeller.
Generelt ville jeg foretrække mindst en 15" skærm, i7 (multithreading), og 8 gb RAM er nok lige i underkanten til dit behov. Antallet af USB-porte og skærmporte er også vigtigt. Endelig ville jeg qua dit budget også prioritere en ordentlig GPU. Minimum noget på niveau med Nvidia GeForce 960 M... Vi nærmer os næsten en gamer-laptop.

Er selv Windowsbruger, men jeg har en MacBook som "backup og test"-PC på arbejdet. Jeg elsker dens skærm og keyboard, men jeg savner både porte og performance ift. min snart 3 år gamle Lenovo ThinkPad i7 X230, som stadig kører fremragende trods hård daglig processorbelastning.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
16. november 2016 - 09:55 #3
@eurositi - tak for svar!

Mange tak for din meget fine og grundige gennemgang af de modeller, som jeg har forespurgt. Som udgangspunkt, har du ret i, at det klart ville være bedre - de fleste af modellerne, hvis ikke alle, at foretrække en stærkere GPU og i7 processor. Problemet er desværre bare lidt, at budgettet ikke rækker meget længere end de 9.000, hvorfor jeg har listet ovenstående modeller.

Jeg har tjekket nogle af de links, som du har lagt, og nogle af dem er virkelig interessante, da man kan benchmarks over performance ud fra de forskelle producenter og modeller. Jeg kan sagtens se, at i7 Processor og en stærkere GPU ville være at foretrække, men så ryger prisen også hurtigt op over de 12.000 og mere op i retning af 15-16.000 kr. - det holder mit budget desværre ikke til. Hvis du nu skulle pege på en af de ovenstående modeller, hvilken én ville du så pege på?

Præcis! De nyere MacBook's gør desværre ikke nemmere i forhold til porte... så skal man nok ud og investere i USB-hub løsning. Jeg har mange gange overvejet, om jeg skulle have Mac igen, da den overordnede brugeroplevelse er helt i top. Hvis man også kigger lidt nærmere på nogle af de benchmarks som er at finde i de links, som du har lagt op, kan man jo også se, at Mac næsten scorer top hele vejen igennem. Jeg synes bare, at det er absurd, at de skal være så dyre!
Avatar billede eurositi Ekspert
16. november 2016 - 11:51 #4
En Macbook er heldigvis ikke tilnærmelsesvist så "locked in", som deres mobile enheder er, men prøv at se denne filtrering, jeg lige lavede på EDBpriser.dk... I alle disse fem modeller får du en hel del mere for pengene (jeg satte et max. på 9.500):

http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar-laptop.aspx?display-stoerrelse=(gte+15.4)&pris=(1248-9500)&harddisk-type=%5BSSD%5D&processor-type=%5BCore+i7%5D&antal-processor-kerner=%5BQuad-Core%5D&ram=(gte+17179869184)&count=10&sort=Popularity&rlm=List
Avatar billede eurositi Ekspert
16. november 2016 - 11:52 #5
Undskyld. Eksperten.dk smadrede mit link ovenfor. Prøv med dette:
"http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar-laptop.aspx?display-stoerrelse=(gte+15.4)&pris=(1248-9500)&harddisk-type=%5BSSD%5D&processor-type=%5BCore+i7%5D&antal-processor-kerner=%5BQuad-Core%5D&ram=(gte+17179869184)&count=10&sort=Popularity&rlm=List"
Avatar billede eurositi Ekspert
16. november 2016 - 11:53 #6
Håbløst ringe link-formatering på dette forum. Jeg foreslår, du copy-paster linket. :/
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
16. november 2016 - 14:00 #7
Haha, det var ærgerligt! Jeg må desværre meddele, at den ikke vil loade linket. Har prøvet i 3 forskellige browsere, og den vil ikke åbne... øv!
Avatar billede eurositi Ekspert
16. november 2016 - 18:54 #8
Copy-paste fungerede for mig, men du får lige en forkortet udgave:
http://bit.ly/2fWsJSG