Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 08:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

skærm ikke kompatibel til Win10 ?

Hej
nu har jeg besluttet med mig selv at jeg må hoppe med på Win 10 opdateringen mens den er gratis.

Men så får jeg at vide at min skærm ikke kan bruges.
Jeg har en "HP 2510i series Wide LCD".

Jeg kan ikke se hvad skærmen overhovedet har med det at gøre, men måske er det i forbindelse med noget touts skærm muligheder, der selvfølgelig ikke på  PC ?

Jeg kender til andre der har opdateret på væsentlig ældre systemer (hard & software), så er der nogen her inde der ved hvordan man kan tvinge en opdatering igen :)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. juli 2016 - 09:44 #1
Har erfaring med at nogle ting ikke fungere ordentlig ved en Opgradering til Windows 10.

Min nye stationær lavede jeg opgradering på. Og den kørte lidt op og ned. Begyndte at fryse maskinen. Efter jeg lavede ren installation til windows 10 har jeg ingen problemer haft.
Min gamle stationær meldte fejl i opgradering til windows 10. Den har jeg ligeledes lagt ren installation ind på. Og de køre begge perfekt nu.

Så måske en løsning ville være at lave ren installation. Sørg selvfølgelig for at lave en komplet backup af dit gamle styresystem inden, samt de dokumenter du måtte have.

Håber det kan hjælpe lidt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 09:53 #2
Man kan ikke lave en ren gratis installation af windows 10 - man er nødt til at opgradere først, for at få windows 10 aktiveret ordentligt. Efterfølgende kan man så lave en ren installation...

Jeg kan heller ikke se hvad skærmen har at gøre med opgraderingen - men du kan jo skifte skærmdriveren til en generisk VGA skærm, hvis den forhindrer dig i at opgradere her og nu. Jeg er ret sikker på du vil kunne få skærmen op at køre uden problemer, når først du er kørende på Win10.

Men tjek for en god ordens skyld, at din skærmkort driver er up-to-date - det kan ske det er den, opgraderingsassistenten brokker sig over...
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. juli 2016 - 10:42 #3
Microsoft har lagt værktøj ud til windows 10 iso på følgende link. Den der hedder download værktøjet nu.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Der kan man download windows 10 igennem det værktøj og ligge på fx. USB flash disk. Boot fra den og kør installation. Har gjort det for 2 computere nu.

Man bliver bedt om at indtaste den windows nøgle man opgradere fra. Derved kan man få en ren installation. Sådan forstår jeg det i hvert fald.
Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 10:47 #4
Hej i 2
Jeg starter opdatering, men får så at vide at min skærm er ikke kopatibel, så trykker jeg ok, og er tilbage til startsiden. men kan jeg tvinge den igennem.
Mener i jeg er nød til at finde en anden skærm mens jeg opdatere til Win 10, og derefter så igen kan tilslutte min skærm ?, det er bare for tosset :)

1. Ren installation ? er det noget man også kan gøre gratis ?
2. Jeg opdateret drivere.
3. pc. kom med auto instaleret Windows så jeg har ikke nogen cd til installation/ Backup.
4. Skal man Lave Backup af hele sin harddisk inden win 10 opdateringen ?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. juli 2016 - 10:51 #5
Download værktøjet på denne side og følg den.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Man bliver bedt om at indtaste den windows nøgle man opgradere fra under installationen.

Har gjort det med 2 computere indtil videre. Og har tænkt mig at gøre det med min bærbar senere i dag også. Den køre egentlig fint. Men ren installation er bare mere trygt i mit hoved.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. juli 2016 - 10:53 #6
Ja. Jeg vil lave et komplet backup inden.

De gange jeg har kørt ren installation har jeg ryddet windows harddisken helt.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2016 - 11:06 #7
Maskinen skal opgraderes først - ellers koster det penge at indlæse win10. Efter opgradering kan du lave en ren installation.
Gå til kontrolpanel, enhedshåndtering, og ret skærm til 'generisk' så den ikke bruger HP-drivere. Evt afkobl lydkabel også - og evt relateret hp-software til skærm/lyd styring. Så skal du kunne opgradere.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. juli 2016 - 11:09 #8
Sådan har jeg gjort. Og det fungerede fint.
Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 12:33 #9
Det er super gutter jeg er i gang med Backup, for første gang i 5 år :)
Der er en del 8-D.
Jeg vender tilbage når jeg har været igennem det hele.
Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 14:11 #10
Hej Igen # Claes57

Det med at rette skærmen til generisk, jeg har ledt inde i Enhedshåndtering under skærm og også skærm-kort, der er ikke noget jeg kan ændre , til generisk ?
NB.:
under skærm kort er der 2 punkter.
Mirage Driver
NVIDIA GeForce GT 420
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 14:37 #11
Det er ikke under skærmkort. Det er under skærm - eller monitor (sidder ved en engelsksproget maskine :-). Du kan i virkeligheden nøjes med helt at slette enheden - så burde den ikke blive opdaget af Win10 installationen.
Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 14:47 #12
nå nye info
Jeg er på HP's Suport der er også lidt info om hvad skal gøre.

Jeg har fundet ud af jeg lige skal have mit eksist. win 7 helt opdateret inden jeg kan på Win 10.
Men jeg mangler lige service pake 1, den ligger i min vindows update. Men jeg får fejl! når jeg vil installere :( en ukendt fejl ! Kode 80073701 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2016 - 15:08 #13
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2016 - 15:08 #14
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 15:10 #15
Mon ikke det så skyldes din åbenbart ikke helt autoriserede Win7?

I så fald skal du nok overveje at lave en helt ren Win8 installation, som din maskine var fra fabrikkens side af, og så opgradere her fra.

Du behøver ikke at være helt Windows Update opdateret, men du skal i hvert fald have SP1 på.
Avatar billede JNC Seniormester
05. juli 2016 - 15:11 #16
Okay
efter en tråd her inde omkr. samme fejl. kan jeg se der er en mystisk spil igang, hvor jeg åbenbart har vundet retten til at geninstallere win7, før jeg kan opdatere til Win 10, og der efter ren installere ...

Ja hvem har sagt det skal være nemt :-O
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 15:24 #17
Du kan selvfølgelig lige prøve at køre https://support.microsoft.com/da-dk/gp/windows-update-issues/en-us - og se om den hjælper...
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2016 - 16:24 #18
Fik også melding om skærm ikke var kompatibel med Windows 10, men tvang min pc til at gennemføre en opgradering. Jeg er sikker på at problemet var at driveren ikke var digitalt signeret, og derfor fik jeg besked. Da jeg gennemførte den "tvungne" opgradering, virkede skærmen upåklageligt (10 år gammel 4/3 skærm).
Men driveren til lyd virkede ikke, selvom Microsoft havde godtaget det.
Så jeg giver ikke meget for deres kontrol af hardwaren.
Kunne kun gennemtvinge opgradering inde fra siden hvor man downloader Windows 10. Man kan ikke gøre det fra Windows Update, hvor den melder fejl med det samme.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2016 - 16:55 #19
Jeg kan se mit hoved har blandet en anden tråd ind i denne - så #15 er ikke helt retvisende (win8 etc.).

Du kan prøve at installere SP1 manuelt - hent den via https://support.microsoft.com/en-us/help/15090/windows-7-install-service-pack-1-sp1

Det kan ske det vil virke at installere manuelt - og om ikke andet, plejer man at få en lidt mere sigende fejlkode.
Avatar billede JNC Seniormester
08. juli 2016 - 12:31 #20
Hej Alle
Så er løsningen der !!!
Ring til MS support, når man siger Win 7 update fejl, så bliver man bedt om at reboot.
Det skulle jeg have gjort fra start, nu var der ingen problemer.
jeg har fået alle mine opdateringer inkl. SP1, og ved opgradering til Win10 gled det lige igennem (min skærm blev ikke engang nævnt ? :)