Avatar billede frem-ad Professor
10. juni 2016 - 19:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar til min mor hvad skal det være

Hej
Jeg skal have fundet en ny bærbar pc til min mor, men hvad skal det være og hvad er et godt køb. Hun er 70 og bruger ikke det store, lidt word/excel noget internet/youtube, candyCrush og kabaler, blader noget rundt i alle hedes digtal billeder. tændt 1-3 gange pr uge sender 2 mail pr måned.
Så det er ikke det store hun bruger den, den skal være 15-17 tommer, nem tastetur og mus, batteri der holder strøm, og så skal den være lidt fremtidssikret for hun skifter ikke om 2-3 år igen, maks pris 3500 men 3 kilo gjorde ikke noget. Næste uges tilbud er der 4-5 der måske kunne være: http://tilbudsavis.elgiganten.dk/naeste_uges_avis/?utm_source=tilbudssiden&utm_medium=organic&utm_campaign=next-week side 5 Acer nederst venstre - Lenovo øvers venstre - HP øverst højre (men  128gb harddisk er jo ikke så mange billeder og andet)
Bilka har Asus https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computer/asus-156-pc-a540sa-xx270t/p/100234709?intcmpid=avisen_avisenonline_16uge24 til 2299,- - HP https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computer/hp-notebook---17-p106no-173-baerbar/p/100221696?intcmpid=avisen_avisenonline_16uge24 til 2999,-
Så hvad siger i til dem og plus og minus og hvad vil være et godt valg til hende. På forhånd tak
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. juni 2016 - 23:06 #1
Tja - hvis du ikke er bange for refurb - preused eller hvad det eller kaldes kunne du kigge på refurb.dk

et forslag kunne være

https://www.refurb.dk/p/lenovo-thinkpad-w500/40846

Bemærk der er drop down bokse for mere memory / harddisk mm. og bemærk det ikke er en 16-9 widescreen men en lidt højere skærm - hvilket nok passer ældre bedre - 1050 pixels i højden - så forsvinder ting ikke så let ud af skærmen så der skal scrolle for en  OK kanp.

Jeg har lige opgraderet min 83 års mors over  4 år gamle PC fra win7 - til win10 - og lagt classic shell på - Så ændret grænseflade generede hende ikke - værre var det eddekoppen, 7-kabalen og hjerterfri forsvandt ved opgraderingen - det har jeg nu fixet -  dagen efter var hun oppe og lægge kabale kl 5:30. Hvis din mor bruger disse spil er de heller ikke med i WIN 10 som nok er det eneste ny PCer sælges med. Der er stadig gratis opgradering fra win7 til win10 - hvis din win7 ikke er enterprise eller en af de helt avancerede versioener.  men den mulighed forsvinder denne sommer...

et andet forslag:

https://www.refurb.dk/p/lenovo-thinkpad-t510/39515

Løg evt mer memory i de skriver der er 1*4  får den 4 mere skifter den sikkert til dual channel hvilket kræver mindst to klodser og ens i størrelse er mest optimalt.

Min mor kører I5 med 8giga ram og den presser hun ikke...
Avatar billede kurtba Ekspert
10. juni 2016 - 23:12 #2
Asus fra Bilka er kun en Celeron cpu - de er ikke noget at råbe hurra for. Der står intet beskrevet om grafikkort og skærmopløsning, så det er  nok heller ikke noget særligt.
Den anden fra Bilka, 17" HP, har heller ikke nogen særlig god cpu, og skærmopløsningen er heller ikke i top. Hvis man bruger den meget til billeder, vil det være en fordel, at den har fuld HD skærm.
Hvis man ser på Lenovo fra Bilka, er der forvirrende oplysninger om skærmopløsningen, idet der står, at det er en 15,6" HD skærm, men under specifikationer står den til kun 1366x768.
Kan man leve med skærmopløsningen, er det faktiske en rimelig god pc i forhold til prisen, og vil nok let kunne leve op til hendes krav.
Personligt ville jeg nok vælge den fra Acer, da den har en I5 cpu og et særskilt grafikkort, men det har hun faktisk ikke brug for. Den fra HP har jo den fordel, at den har den hurtige ssd disk samt tilsyneladende nogle bedre indbyggede højttalere.
Om denne harddisk så har nok kapacitet til hende, skal jeg lade være usagt, da jeg ikke ved noget om, hvor  mange billeder hun gemmer på en pc.
Umiddelbart ville jeg mene, at det var nok til hende.
Bemærk i øvrigt, at den fra HP har indbygget dvd brænder, det har de andre ikke. Så hvis der er behov for dvd drev, skal man være opmærksom på, at man vil være nødt til at købe et løst drev til de andre.
Avatar billede frem-ad Professor
11. juni 2016 - 11:54 #3
De to i bilka er så ikke aktuelt. Jeg kan godt se den Lenovo med Maks. opløsning     1366 x 768 det er jo hvad der plejer og være på 12-13¨ så om der er noget der står forkert for og få HD på 15,6¨ med den opløsning går ikke op, men ellers var det en udmærket pc.
Så om det skal være HP eller acer, de har begge fordel og ulemper Acer tager de så normal 4499,- så det er en dyre pc normal og en tusse sparet. mens HP det er normal med 3499