Avatar billede jeanne Nybegynder
22. april 2016 - 22:46 Der er 3 kommentarer

Knapper til forskellige sorteringer Excel

Hej, er der nogen der kan fortælle hvordan koden skal laves hvis jeg vil have lavet knapper der kan lave forskellige sorteringer i Excel?
Der skal sorteres fra venstre til højre, men kolonne A skal ikke sorteres med, da den bruges som "overskrifter". Det der skal sorteres er altså B1:RM400.
I række 1, har jeg lande, række 2 afsenderby, række 3 modtagerby osv... Jeg kunne godt tænke mig første knap sorterer først på række 1, dernæst række 2 og så række 3. Anden knap skulle kunne sortere først på række 2, dernæst række 1 og så på række 3. Sidste knap skal så kunne sortere på række 3, så række 1 og slutte med 2. Alfabetisk rækkefølge naturligvis.... Hvis muligt, kunne det være fedt hvis man ved første klik på knappen sorterede A-Z, og på andet klik Z-A!
Håber der er nogen der kan hjælpe, og jeg håber jeg har forklaret mig forståeligt.
Excel 2010
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
23. april 2016 - 10:51 #1
Brug makro optageren til at optage de sorteringer, som du ønsker - sørg for at de optagede makroer kommer i din 'Personal.XLTb".

Opret derefter knapper på din QAT til de forskellige sorteringsmakroer...

That's it :-)
Avatar billede jeanne Nybegynder
24. april 2016 - 13:53 #2
Havde aldrig prøvet at "optage" en macro før, men det var jo super nemt! tak for fiffet!!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. april 2016 - 16:17 #3
Velbekomme - den bedste måde, at lære nye ting på, er nu engang 'learning by doing' :-)