Avatar billede chrisrj Forsker
07. april 2016 - 15:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lav og hent DB version

Hejsa

Jeg leder efter en måde at lave et versionsnummer til min database (mysql), men de løsninger jeg kan google mig til virker overkill til mit behov.

Jeg har en win 7 maskine med mysql og apache/php på, og jeg har brug for at php-koden ved hvilken version den lokale database har.

Hvordan gør jeg det nemmest?

Bare at det er helt klart: det er IKKE Mysql versionsnummeret, men et versionsnummeret baseret på tabelstrukturen. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2016 - 17:20 #1
Og hvad er det som en tabel med et felt og en raekke ikke goer som du har brug for?
Avatar billede chrisrj Forsker
07. april 2016 - 17:38 #2
Det er vel sådan set ok, men kan jeg opdatere det automatisk?

Altså: Hvis der sker en strukturændring i database skal versions tabellen opdateres med nyt versionsnummer. Kan man det?
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2016 - 18:43 #3
Nej, Mysql understøtter ikke DDL triggers. Du kan ikke sætte noget til at ske, når en tabel ændres i ren Mysql. Men du kan naturligvis gøre det, hvis du bruger noget kode til at lave ændringerne, f.eks. via migrations.

- Men af nysgerrighed, hvorfor i alverden er det nødvendigt? Ændrer du virkelig din tabels struktur så ofte?
Avatar billede chrisrj Forsker
07. april 2016 - 19:06 #4
Øv. :(

Så jeg er altså nødt til at lave et eller andet grimt php-"hack" som tjekker om der er forskelle.  :-/

Jeg er midt i et udviklingsforløb, så ja. :) Sekundært, for at være sikker på at der er styr på alle de maskiner det rulles ud på. ;D
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2016 - 05:11 #5
Det boer ikke vaere et problem.

Du har software version X med database struktur X0T.

Saa laver du en opdatering til X+1 med database struktur X1T.

En del af X+1 software opdateringen er koersel af X0T_to_X1T.SQL som laver alle aendringer i tabel strukturen.

Du lader det SQL script opdatere versions nummer i databasen.
Avatar billede chrisrj Forsker
08. april 2016 - 10:12 #6
Hmm...jeg har aldrig lavet sql scripts. Er der en måde at autogenere den slags?
Avatar billede chrisrj Forsker
11. april 2016 - 15:25 #7
Nå, nu fandt jeg et tool der kan lave noget af arbejdet. :)

http://www.devmodeler.com/#features

Dog skal jeg stadig selv SKRIVE sql'en...*suk*. :)Gad vide, hvornår "man" kommer ind i det nye årtusind på det område? :D