Avatar billede Rune Sommer Mester
03. april 2016 - 10:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ekstra partitioner på SSD

Ved Win7-installation på min nye SSD er der oprettet nogle flere partitioner end jeg er vant til.

*:System Reserved; 100 MB
C:\ OS
*:                450 MB

Særligt den sidste er jeg interesseret i, da den, ved en restore af mit OS, nu har lavet en til 450 MB partition. Derved har jeg 4 primære partitioner på SSD'en og kan derfor ikke lave flere primære, eller restore en anden backup.

Spørgsmålet er: MÅ jeg fjerne 450-partitionen - og hvilken en af dem?
Se billedet:
https://drive.google.com/open?id=0B-RL_nzKH4F5ZUtqY0hmVG1TSmc
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 14:15 #1
Er det ved ny installation de mange partitioner er fremkommet, eller først ved restore?
Da det er en MBR disk ser det besynderligt ud. Noget lignende ses ved EUFI men ikke ved MBR. Der burde kun være C-partitionen.
Det er dog en meget stor C-partion du har, det er ikke praktisk hvis man laver et Image. Det fylder for meget og det tager lang tid at arbejde med. Hvilket program har du lavet en recovery med?
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. april 2016 - 15:05 #2
Det er ved en helt frisk installation. En ny-oppakket SDD, en Win7-skive der sættes i CD-rom drevet og startes op.
Jeg kan se at MBR ligger på den første partition på 100 MB.

Recoveryprogrammet jeg bruger pt. er AOMEI, som kan lave incrementals - uden reklamer og uden at betale for noget.
Det er yderst sjældent jeg har lavet en restore - det var primært tilbage i WinXP-tiden. Min installation er også 20 _GB større end den 'skal' være, da der ligger en helt frisk Win10 på computeren (opgradering fra 7). Og Win gemmer jo Win7-installationen (20-30 GB) en uges tid eller to.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 15:35 #3
Det betyder ikke noget hvilken harddisk det er.
MBR ligger ikke bare på første partition. Enten er hele harddisken MBR eller den er GPT.
Det skal se ud som på den øverste, det er en SSD.
Den nederste er en almindelg Sata disk. At den er en GPT betyder ikke noget. Den øverste MBR kan læse begge systemer og omvendt.
http://peecee.dk/upload/view/458370
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. april 2016 - 18:12 #4
Jeg har simpelthen ingen anelse om hvorfor den gjorde dette ved installation på SDD'en.
Jeg har tidligere installeret SAMME Win7 - blot på en HDD, hvor C:drevet er det første der ligger, uden andre skjulte små-drev. Som på dit billede.

Under installationen på SDD'en undrede jeg mig over, i den allerførste installationsfase, at den oprettede de to drev på hver side af C-partitionen. Jeg troede det var en fejl, afbrød installationen, slettede partitionerne og installerede igen Win7 forfra. Med nøjagtig samme resultat.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 20:19 #5
Er du sikker på, at den SSD ikke har haft en tidligere ejer?
Det virker som om, der ligger noget beskyttet partition på den.
Med MBR ligger C-drevet altid som 1.ste partition.
Hvilen SSD har du? Jeg har selv 3 Samsung Evo og 1.Kingston SSD.
Jeg har installeret både windows 8.1 og 10 uden problemer, og både med og uden UEFI, og dermed også prøvet GPT.
Der må vist være noget galt med den SSD?
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. april 2016 - 20:29 #6
Jeg har fundet 'problemet'.
https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/gg441289.aspx

Og partitionen på den anden side af C: er en recovery-partition.
Begge skjulte partitioner er blevet oprettet, da jeg ikke på forhånd, før installation af Win7, havde partitioneret SDD'en, men lod Win7 gøre det for mig. :/

Er dog ved at læse en manual igennem til hvordan jeg kan integrere de to partitioner i C, så jeg netop kun har 1 partition at lave backup af.
Avatar billede Rune Sommer Mester
03. april 2016 - 20:29 #7
(Overvejer dog også at bruge 1½ dag på at geninstallere- og konfigurere samtlige programmer...)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2016 - 20:48 #8
Ok det er nyt for mig. Jeg har prøvet at lade windows 10 lave en ny partition, men fik ikke disse "skjulte" partitioner.
De hører ikke hjemme på C-drevet, så spild ikke tiden med det forsøg.
Lev med dem eller begynd forfra med at lave en eller flere partitioner før installation. Du lukker så bare selv, og god arbejdslyst.
Avatar billede Rune Sommer Mester
04. april 2016 - 22:18 #9
Tak tak :)
Tror jeg beholder partitionerne. Gider ikke bruge mere tid på gen-installationer pt.

Mit næste projekt går ud på at få en Win10-installations DVD oprettet (af den gratis version), så jeg til enhver tid kan lave en frisk install af Win10, uden først at installere Win7. Men det opretter jeg i en anden tråd :)
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2016 - 12:24 #10
Ok, men den med windows 10 CD den går ikke. Det er kun gratis, hvis du installerer inden sommer engang, for så bliver det registreret i bios. Senere skal du købe en kode.
Men efter registreringen kan man godt formatere og køre med win7 for så igen at skifte til windows 10. Det har jeg selv prøvet, bare med win 8.1.