Avatar billede Lindholm88 Nybegynder
23. marts 2016 - 11:40 Der er 10 kommentarer

Flytte billeder fra defekt bærbar (Windows låst?)

Min computer døde lige pludselig iaftes, men hvordan kan jeg lige nemmest hente alle mine billeder hvor de stadig er ligger i de originale mapper?

Jeg kan ikke starte den op i en anden computer da den siger windows er låst.
Men det har så lykkedes mig og få billederne trukket ud gennem programmet FileRecovery 2013 Enterprise v5.5.5.1, men der bliver de bare kastet i en mappe alle billederne :(

Så håber i har nogle forslag til et program der os flytter mapperne :)

MVH. Jonny
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. marts 2016 - 12:58 #1
Sæt den i en anden computer der allerede har et operativsystem, så burde du kunne hente dine mapper.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2016 - 14:45 #2
sæt en ekstern disk til din pc. Og boot på en live-usb med linux - så kan du trække mapper fra den faste harddisk til den eksterne disk.
Linux er ligeglad med ntfs-filrettigheder osv - den læser bare som om alt var ok.
fx https://sourceforge.net/projects/ultimatelinuxmintcinnamon/
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2016 - 17:21 #3
Jeg har fra linket i #2 hentet Ultimate Linux og lagt den på USB ved hjælp fra Rufus. Jeg prøvede 3 gange på 2 forslellige USB mærker, uden at det lykkedes at få computeren (Lenovo) til at se dem under boot. Jeg prøvede så med Linus Mint 17.3 og det gik fint.
Har nogen en forklaring på det?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2016 - 17:32 #4
#3 Har ikke en forklaring på det.

Skulle man anbefale en live cd vil jeg mene at Hirens Boot cd vil være et bedre valg på sigt, da der er programmer man kan bruge til andre formål på computeren.
I Hirens boot cd er der MiniXp der kan tilgå stisystemet.

Virker Hirens på dine usbpinde roundandbald?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2016 - 17:44 #5
jeg gætter på uefi/bios. win10 og ubuntu bruger samme uefi, mens de 'ældre' kører på standard bios.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2016 - 18:29 #6
#4 Ja og det samme gælder for Acronis og Paragon USB

#5  Jeg kører 8.1 og Linux Mint 17.3 booter som den skal, men den fra linket dukker slet ikke op under boot mulighederne. Jeg troede først det skyldets USB sticken, men det gjorde det altså ikke. Og Rufus står som sædvanlig.  http://www.filedropper.com/rufus
Jeg prøvede også GPT til UEFI  fordi maskinen kører det ststem.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2016 - 18:34 #7
Nå det det var ikke så smart, kendte den ikke, finder en anden til næste gang.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2016 - 18:35 #8
uefi er også til win8.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2016 - 18:49 #9
#8 Jo det er jeg godt klar over - kører med det her og nu.
Jeg nævnte det bare for at vise jeg har afprøvet muligheden.
Det jeg mente i #7 var, at det ikke er smart, at man skal gøre flere ting, før man kan se en simpel læsefil. Jeg har mistet linket til den jeg plejer at bruge.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2016 - 19:20 #10
Hvis du ikke har ændret på win8 indstillinger, så bare træk mappen C:\users ud på usb-stick. Så har du der dokumenter, billeder, onedrive og andet. Alle dine brugerdata burde ligge i den mappe hvis du kun bruger én harddisk og én partition.
Fra usb \users\(dit brugernavn)\ kan du til en friskformateret maskine trække documents og pictures ind (de står på engelsk, Windows er på engelsk, men snyder brugere ved at vise danske navne).