Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2016 - 21:10 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kryptering

Jeg vil gerne kryptere min harddisk (Windows 7). Hvordan gør jeg det nemmest?

Kan se BitLocker følger med Windows 8. Gælder det også den man downloader til privat brug (i fald der er flere versioner)? Og kan i anbefale at skifte 7 ud med 9?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2016 - 21:10 #1
7 ud med 8?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2016 - 22:36 #2
Prøv at se på denne. Læs ned af siden. https://veracrypt.codeplex.com/
Avatar billede martens Guru
13. marts 2016 - 02:34 #3
Bitlocker er også med i Enterprise versionen af Windows 7
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 02:56 #4
roundandbald
Tak. Har læst det. Er desværre en del af det jeg ikke forstår en pind af.

martens
Jeg har Home Premium.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 03:00 #5
Starting from version 1.12, it is possible to use custom iterations through the PIM feature, which can be used to increase the encryption security.

All released files are signed with a PGP key available on the following link : https://www.idrix.fr/VeraCrypt/VeraCrypt_PGP_public_key.asc . It's also available on major key servers with ID=0x54DDD393.
Please check that its fingerprint is 993B7D7E8E413809828F0F29EB559C7C54DDD393.

SHA256 and SHA512 sums for all released files are available in the Downloads section.

Alt dette fatter jeg ikke en brik af.
Så eneste mulighed er vel at skifte til Windows 8 (hvilket jeg grundlæggende ikke har meget lyst til).
Avatar billede Blueeyez Mester
13. marts 2016 - 07:41 #6
du kan opgradere til W10 gratis endnu..
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 09:02 #7
pn4 HUSK at huske adgangskoden til harddisken ;-). Glemmer du den ......

Hvis man krypter hele harddisken og der opstår en fejl på harddisken kan man risikere at man ikke kan få åbnet harddisken.

Husk at tage backup af alt på harddisken inden du kryptere den
http://kortlink.dk/fagbladet3f/kscg
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 10:30 #8
Enig med #7, det kan blive et stort problem, at kryptere hele HDD.
Jeg kan heller ikke se nødvendigheden. Med Vera krypt kan man skabe en slags "bankbox" af den størrelse man ønsker, og med en stærk kode er den box umulig at komme ind i uden koden.
Jeg har selv lavet en sådan box, og det er faktisk ganske let, når man følger anvisningen. Og slukker man for computeren lukker man også boxen, så man skal ikke spekulere på, om man huskede at lukke.
Jeg har ikke sat mig ind i de andre muligheder.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 10:34 #9
Ps. Microsoft stopper al support til windows 8, så det skal være 8.1 eller 10.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 18:55 #10
Jeg har ingen filer nu jeg har brug for at kryptere. Men har slettet en del dokumenter og private billeder, som jeg vil sikre mig ikke kan gendannes, når jeg på et tidspunkt skifter computeren ud. Derfor vil jeg kryptere disken ...
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 18:58 #11
Skulle nok have tænkt på det inde jeg slettede lortet og så brugt et eller andet program. :/
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 18:58 #12
Måske er jeg også bare paranoid ...
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 19:08 #13
Det kommer jo helt an på hvor private de var, men de bliver efterhånden overskrevet når du installerer et eller andet.
Men ellers er Wipe storartet, giver mange muligheder.
https://privacyroot.com/software/www/en/wipe-download.php
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 21:08 #14
Kan ikke helt gennemskue hvad det er for en slags program. Er det sådan noget killdisk-noget. Vil ikke slette hverken Windows eller hele harddisken

Du siger de bliver overskrevet efterhånden. Hvorfra? Jeg har Windows på C, (dokumenterne er slettet fra en mappe på skrivebordet) og Dokumenter mappen på D. To fysiske diske.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 21:10 #15
Dokumenterne fra Skrivebordet. Og billederne fra Dokumenter mappen.

Billederne var fra soveværelset ...
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 21:14 #16
(Dokumenter og billeder har intet med hinanden at gøre. Der er ikke lavet optegnelser ... :|)

Skulle ikke have nævnt det. Pinligt ... Tro lige jeg logger af et stykke tid ...
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2016 - 21:22 #17
Bare rolig, du har ikke lagt noget link til billeder eller andet :-)

Wipe overskriver lige som Killdisk Ja, men der er en væsenlig forskel.
Killdisk overskriver en partition eller en hel HDD, Men Wipe overskriver enkelte filer. Man højreklikker på filen (billeder, dokumenter mm) og så overskriver man med det system (måden der skal overskrives på) man vælger.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 16:08 #18
Nå ok. Sådan en har jeg i forvejen. Eraser (http://eraser.heidi.ie/). Men har læst det ikke er sikkert nok.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 16:30 #19
Det er noget sludder. Når man overskriver noget, bliver det ulæselig.
Bare 1 gang skulle være nok, men man kan for at være mere end 100% sikker bruge Schneier metode med 7 overskrivninger. Så kan ikke engang PET læse det.
Kender godt Eraser, men synes bedre om Wipe. Jeg har indstillet den til Schneier, men man kan altid vælge noget andet.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 16:33 #20
De er overskrevet 35 gange med Gutmann.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gutmann_method
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 16:34 #21
Var en der fortalte mig den er forældet og det derfor i dag er nemt at gendanne data slettet med den metode.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 17:04 #22
Ja det er rigtigt, Gutmanns metode er forældet. Men det du har slettet er bare helt unødvendigt overskrevet, men data kan ikke gendannes.
Hvis du vil overbevise dig selv, så prøv at gendanne dem. med et recovery program.
Ifølge denne artikel skulle 1 overskrivning være nok på en mekanisk HDD og på en SSD skulle det som ligger på selve disken være helt væk med Slet.
http://www.howtogeek.com/115573/htg-explains-why-you-only-have-to-wipe-a-disk-once-to-erase-it/
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 21:05 #23
Ok. Vil ikke gøre mere ud af det.

Læg svar.

PS.
Windows 8/9... Skulle selvfølgelig have stået 10. Nogen der anbefaler den frem for 7? Hvilken har bedst ry?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 21:05 #24
(Ønsker ikke at gå væk fra brug af mus.)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2016 - 21:25 #25
Tak men jeg samler ikke på point :-)
Forstod ikke det med musen, selvfølgelig vil du ikke det.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2016 - 01:37 #26
Ok. Tak for svarene.

Følger ikke meget med i alt dette, Syntes bare jeg kunne huske Windows 8 mest var tænkt til touch screen. Gik derfor ud fra det samme nok var tilfældet med 10.
Følger ikke meget med i alt dette ...
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2016 - 01:39 #27
(Var ikke mange der gad svare på det med 7 vs. 10. Kan ikke finde ud af om det er skidt eller godt at skifte. Tror så bare jeg dropper det.)