Avatar billede MortenKjeldsen Nybegynder
08. marts 2016 - 11:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Acer eRecovery går i stå

Hey.
Er ikke helt sikker på at dette er rigtig kategori, men prøver alligevel.

Jeg er endt i temmelig store problemer:
Jeg har en acer som med tiden er begyndt at køre meget tungt, og defor lavede jeg, efter Acers egne foreskrifter, 3 genoprettelses disketter med eRecovery. Dette forløb uden problemer, og jeg bad også programmet om at lave en backup af alle dokumenter. Den skulle ligge på c: backup.
Og jeg har også oprettet en backup dvd med programmer og drivere.

Nu har jeg prøvet at genoprette pc'en 4 gange, og hver gang går den i stå ved 99%
Jeg har kunnet læse mig til at det er et kendt problem, og at det formodentlig er fordi der er beskadigede områder på harddisken, og at man skal køre chkdsk, og at dette vil slette alle data på pc'en og dermed også den backup af alle dokumenterne der er lavet. Hvad gør jeg?!

Styresystemet er, eller var, win 7 home premium

Kan man hente backup filen ud uden styresystemet?

Kan man køre chkdsk når man booter?

Jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg ikke vil miste de data der, forhåbentlig stadig, ligger på disken.

Vh.
Morten
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2016 - 20:29 #1
Hej Morten og velkommen til.

Når man laver backup skal disse ikke ligge på den fysiske disk der er i computeren, og slet ikke på c drevet som jo overskrives når man gendanner til fabriksindstillinger.
Kan den køre i fejlsikret tilstand?
Du spammer F8 under opstart

Hvis ikke burde kunne tilgå disken fra en live cd som kører helt udenom systemet.
Men om din backupfil skulle være intakt, når du gentagne gange har kørt gendannelse til fabriksindstillinger kunne jeg måske tvivle på.

Hirens er en live cd, og der er også værktøjer man kan bruge til pc.

http://www.eksperten.dk/guide/1463
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2016 - 20:33 #2
Du skal ikke førsøge flere gendannelser før du ved om dine data er ok.
Hver gang man prøver noget på pc vil harddisk overskrive filer Windows ikke skal holde styr på længere. Det allerbedste havde måske været at disken var sat i anden pc som slave i dette system og evt. prøve et finde/ gendanne derfra.
Avatar billede MortenKjeldsen Nybegynder
08. marts 2016 - 21:37 #3
Hej og tak.

Det med backup'en på c-drev var en del af eRecovery, hvis man ønskede at bevare programmer og dokumenter. Altså hvis man kun ønskede at gendanne styresystemet.
Jeg prøver at vold-tampe f8 og ser hvad der sker.

Jeg har tænkt på det med at tilgå disken fra en anden pc, men det har jeg ikke til rådighed.

Som sagt: Jeg prøver at se om den kan startes i fejlsikret, og samtidig må jeg se om jeg kan hente hirens og brænde den. Har "kun" en MacBook til rådighed.

Jeg ser hvad der sker og vender tilbage... :-)
Avatar billede MortenKjeldsen Nybegynder
09. marts 2016 - 11:29 #4
Jeg prøvede først at boote fra harddisken i safe mode (F8). Men windows er beskadiget på een eller anden måde, så uanset hvilken option jeg vælger ift. til at boote op, så melder den fejl.

Jeg fik Hirens boot cd hentet og brændt, og mini XP op at køre på pc'en. OG det ser ud til at alle mine dokumenter ligger der og er intakte. Nu skal jeg bare have dem hentet ud på en ekstern harddisk.

TAK!

Så må jeg se hvordan jeg får installationen repareret.

Smider du et svar?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2016 - 16:09 #5
Ja det gør jeg.

Nu ved jeg ikke om du er ligeglad med de programmer der følger med computeren når man køber den. Når du har fået alle dine filer ud, kunne du jo bare lave en clean install af win 7 og bruge din egen nøgle at aktivere med.

Eller du kan forsøge at reparere din intallation ved at starte op på den og vælge reparer når du får tilbud om det.

Du burde kunne hente den her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7

Håber det løser dit problem :-)
Avatar billede MortenKjeldsen Nybegynder
09. marts 2016 - 20:30 #6
Nej, dem er jeg ikke ligeglad med. Men ud fra det jeg har kunnet læse mig til, skulle det være sådan, at årsagen til at eRecovery går i stå ved 99% skulle være en eller flere beskadigede sektorer på drevet, og at når man har fået dem fikset, skulle den kunne kørte færdigt.

Og eRecovery har den feature at man kan lave en backup på dvd af programmer og drivere, og dette gjorde jeg da jeg satte det hele igang, så jeg håber da at alt kan rekonstrueres. Ellers er deres eRecovery da bare til at grine af.

Jeg bokser videre, men tak indtil videre :-)