Avatar billede hanibald Mester
06. marts 2016 - 09:44 Der er 6 kommentarer

Fra URL-parameter til js variabel

Jeg har denne URL:
  http://....../abc.php#?vare_id=3
hvori værdien af URL-parameteret vare_id varierer

Som en del af et javaScript har jeg brug for
  var vare_id = xxx;
hvor xxx = url-værdien.

Hvilken mellemliggende jQuery / javascript kode skal anvendes i scriptet for at den aktuelle værdi af URL-parameteret hentes hver gang scriptet køres?

Koden bør i URL-en gå så målrettet som muligt efter at læse parameteret: vare_id=xxx og ignorere mest muligt andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2016 - 10:20 #1
jf http://stackoverflow.com/questions/979975/how-to-get-the-value-from-the-url-parameter fx

var get_params = function(search_string) {

  var parse = function(params, pairs) {
    var pair = pairs[0];
    var parts = pair.split('=');
    var key = decodeURIComponent(parts[0]);
    var value = decodeURIComponent(parts.slice(1).join('='));

    // Handle multiple parameters of the same name
    if (typeof params[key] === "undefined") {
      params[key] = value;
    } else {
      params[key] = [].concat(params[key], value);
    }

    return pairs.length == 1 ? params : parse(params, pairs.slice(1))
  }

  // Get rid of leading ?
  return search_string.length == 0 ? {} : parse({}, search_string.substr(1).split('&'));
}

var params = get_params(location.search);

// Finally, to get the param you want
params['vare_id'];
Avatar billede hanibald Mester
06. marts 2016 - 14:07 #2
Dataene skal hentes fra skærmens URL-felt.

URL-feltet får tilført '#?vare_id=3' (eller anden værdi) fra en <A-tag uden at der foretages nogen opdatering af siden (Den oprindelige URL bliver stående foran #?).

Koden skal derfor finde #? og data til højre derfor.
I dataene 'til højre' skal findes og returneres værdien knyttet til navnet vare_id (der bør være angivet som en variabel i scriptet).

Der er kun brug for udtræk fra et enkelt navngivet parameter og ikke en array.

Det fundne vare_id skal efterfølgende bruges i en ajax-rutine uden ændring af den oprindelige URL.

Hvordan hentes URL-værdi fra URL-felt til javaScript variabel??
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2016 - 15:24 #3
prøv koden og meld tilbage. Men du kan nok også lave lidt javascript i <A tag, og så helt undgå at læse fra url.
Avatar billede hanibald Mester
06. marts 2016 - 17:11 #4
Har prøvet, men tilsyneladende intet resultat.
Kan iøvrigt ikke lide den store mængde kode til noget, som jeg tror kan være meget mindre og mere overskueligt og målrettet.

Lykken vil - af flere årsager - være, at kunne etablere en js-variabel direkte fra <A-tagget ud fra vareid2.
URL-parameteret  ?vare_id=' .$vareid2 . '  vil da formentligt helt kunne undværes.
Det vil for mig samlet set være en 'guldrandet' løsning.

Mit <A-tag opbygges i øjeblikket i 2 omgange:

1. Det meste opbygges som en php-variabel:

$href3 = 'a class="btn btn-success btn-xs" id="vareid" href="#?vare_id=' .$vareid2 . '"';

2. Variablen indsættes sidst i de enkelte udskriftslinier efter flere andre udskriftsdata:

<". $href3 . "  ><i class='fa fa-tag'></i></a>";

vareid2 etableres således pr udskriftslinie:
$vareid2 = $row3['vare_id'];

Begrundelsen for den lidt komplicerede opbygning er reglerne for brug af anførselstegn i PHP.

Min scriptfil er placeret som et jQuery-event øverst i den aktuelle sides HEAD-del.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2016 - 17:47 #5
hvis du ser på http://stackoverflow.com/questions/1070760/javascript-function-in-href-vs-onclick
og går ned til
best:
Use jQuery or other similar framework to attach onclick handler by element's ID.
$('#myLink').click(function(){ MyFunction(); return false; });

så skal du have 'return true' hvis link skal følges i href, og myfunction() skal bare sætte en defineret værdi til vare_id (definer den først i header/javascript).
Avatar billede hanibald Mester
06. marts 2016 - 18:34 #6
Mit kendskab til js/jq er ikke så stort, at jeg kan gennemskue den situation du opridser.

Har du mulighed for at vise mig det på 'kodeniveau'?

Toppen af mit script ser sådan ud:
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function(){
    $("#vareid").click(function(){

Så vidt jeg kan se skal der ikke ske andet med <A-tagget end at jeg kan slette URL-parametrene.