Avatar billede mronet87 Forsker
24. februar 2016 - 17:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny Bærbær til GTA 5

Hej alle Eksperter

Jeg har været ude og kigger efter en ny Bærbar til en pris imellem 7.500 - 9.000 kr - Blandt andet til at game GTA 5 på.

Jeg har fundet en Lenovo Y50-70.Vil det være det værd, at betale 1.100 kr mere for:

1) GTX960 4 GB i stedet for 2 GB
2) 16 GB DDR3 Ram i stedet for 8 GB
3) 256 GB SSD i stedet for 1 TB 5400 rpm

CPU: Intel Core i7 (4. Gen) 4720HQ / 2.6 GHz ( 3.6 GHz ) / 6 MB Cache

https://www.fcomputer.dk/computer/bærbar/lenovo/y50-70-8gb-core-i7-gtx960-1tb-sshd-15.6″-sort-gamer-bærbar.html

https://www.fcomputer.dk/computer/bærbar/lenovo/y50-70-80ej-16gb-256gb-ssd-core-i7-15.6″-gtx960m-4gb-sort-gamer-pc.html
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2016 - 08:36 #1
Om det er det værd, er svært at svare på.
Ekstra hukommelse i grafikkortet kan gøre en stor forskel, men kun hvis spillet bruger det, ellers er det helt spildt.

Føniks er ikke helt ærlige her i beskrivelsen, da det kun er et GTX 960M der er i maskinen, ikke et 960, som er til stationære. Det M gør en stor forskel, da laptop-kort er meget svagere end desktop, og 960M svarer omtrent til et 750Ti. På sådan et kort kommer du ikke til at skrue helt op for indstillingerne i GTA V, og på lavere indstillinger bruger spillet heller ikke så meget VRAM.

Jeg kan ikke fortælle dig nøjagtig hvor meget det vil bruge med dine indstillinger, men pointen er, at bruger spillet under 2 GB, som er meget sandsynligt, så vil 4 GB være komplet spildt. Ønsker det at bruge mere, så kan du se et moderat boost i hastighed, dog ikke noget helt vildt.

- 16 GB system-RAM i stedet for 8 betyder ikke noget i spil lige nu. Der er ikke noget spil der bruger så meget. Dermed handler det om, om du har tænkt dig at køre en masse andre ting i baggrunden, og om du forventer at den skal holde langt ude i fremtiden - hvilket den nok ikke gør, uanset hvad.

SSD i stedet for HDD er igen mest en bekvemmelighed. Systemet starter langt hurtigere, spil loader langt hurtigere - men når de først er loadet og i gang, så gør det ikke så meget forskel. GTA V bruger det lidt mere end de fleste spil, fordi det streamer textures løbende, men stadig kan du godt leve med HDD, og der får du til gengæld 4 gange så meget plads.
Jeg må dog sige, at kostede det det samme, havde jeg taget SSD'en uden et sekunds omtanke. Det er bare rart.
Avatar billede mronet87 Forsker
25. februar 2016 - 08:50 #2
Heller ikke hvis jeg skal tænke 2-3 år ud i fremtiden?
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2016 - 09:09 #3
Mht. system-RAM? Nej. Både Playstation 4 og Xbox One har 8 GB RAM, og spiludviklingen er altid begrænset af generationerne af de store konsoller. Derfor vil vi næsten sikkert ikke se nogen spil der bruger over 8 GB inklusiv systemet før næste konsolgeneration, hvilket nok ikke bliver før tidligst 2020.

Med grafik-RAM kommer det ikke så meget an på udvikling, for jo mere spilllene kræver, jo mere er du nødt til at skrue ned for indstillingerne alligevel, så dit VRAM-forbrug vil sandsynligvis ikke stige.

Det sagt, så når vi alligevel er oppe omkring 8000 kr, så havde jeg taget den opgradering. Det er sure penge at give, hvis man bagefter sidder og tænker "ah, gid jeg lige havde haft det og det". Hellere købe lidt for meget end lidt for lidt, efter min mening.
Avatar billede mronet87 Forsker
25. februar 2016 - 09:55 #4
Så konklusionen vil være, at det ikke kan betale sig at smide 1.100 kr mere?

Så siger jeg nemlig mange tak for svaret - Smid et svar for point :)
Avatar billede mronet87 Forsker
25. februar 2016 - 10:02 #5
Ahh, havde ikke set det sidste du havde skrevet. Med at tage opgraderingen 😂

Smid et svar 😉
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2016 - 19:51 #6
Så gerne. Men altså, konklusionen må jo være, at det er op til dig. Der er ikke noget helt rigtigt eller forkert svar her. Ingen af købene er dumme.