Avatar billede kim8410 Nybegynder
17. februar 2016 - 22:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få internet adgang på trådløst netværk

Ofte så kan vi ikke komme på nettet via vores bærbar. Løsningen er at lukke den ned og vente noget tid og prøve igen. Jeg er dog utålmodig, så derfor deler jeg nettet fra min mobil.

Jeg har på fornemmelsen at det er en konflikt imellem Apple Air Extreme og Waoo internetboksen, når der kommer nye enheder på nettet.

Som om at det går en evighed for at få tildelt en ip til nye enheder.

Lige pt. står Apple Air Extremen til bro funktion.

Udstyr:

2x Macbooks
Apple Air Extreme
Waoo internetboks

Håber i kan hjælpe mig med en løsning. Det kan ikke passe at det nogle gange er umuligt at komme på nettet.

Mvh Kim
Avatar billede Wally73 Mester
18. februar 2016 - 02:15 #1
Hvor mange IP-adresse har du tilgængelig fra Waoo boksen?
Det kan være du kun har 4, hvor selve boksen, så tager en og netværket, som helhed tager en anden, hvilket så kun giver to tilgængelig.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
18. februar 2016 - 15:15 #2
Jeg har lige snakket med dem. Jeg har maks 5 til rådighed.
Men han kan se at min Apple Air Extreme router står forkert - han kunne se alle devices jeg havde på.
Og det er jo ikke meningen.

Den router skal jo bare få en ip og så skal den fungere som switch og dele intern ip'er ud til mine devices. Spørgsmålet er så lige hvordan jeg sætter den op til det.

Den står til at fungere som bro funktion lige pt - skulle det ikke være det?
Hvis den ikke skal stå som bro funktion - så kan jeg vælge imellem DHCP, og DCHP og NAT

Kim
Avatar billede Wally73 Mester
20. februar 2016 - 07:45 #3
Bro-funktionen er at den fungerer som switch eller omformer mellem kablet og trådløst netværk.
Der er ingen uddeling af IP-adresser.

DHCP ved jeg ikke helt hvad gør, da det navn er lidt tvetydigt.
Det kan være at den kører som bro-funktion og så deler IP-adresser ud.
Er dette tilfældet, så er det vigtigt at den er sat op til at benytte samme subnet, som det Waoo routeren benytter og at Waoo routeren ikke også kører en DHCP-service.

DHCP og NAT er den traditionelle router-funktion.
Dette segmenterer netværket bag routeren i to dele.
Det foran Air Extreme enheden, hvor Waoo routeren findes og det private bagved.
Her er det klart en fordel at få sat Waoo routeren op til at køre i bro-funktion, da portforwarding ellers bliver noget bøvlet noget.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
02. marts 2016 - 11:54 #4
Løsning