Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 10:50 Der er 21 kommentarer

ALLE dokumenter forsvandt efter genstart

Håber meget der er en der kan hjælpe!

Jeg har en Acer bærbar computer. For ca. 2 uger siden genstartede jeg computeren, hvorefter alle dokumenter på skrivebordet + i mapen dokumenter var væk. Jeg fandt det heldigvis igen under c-drevet og fik det tilbage.

I forgårs genstartede computeren af sig selv, hvorefter ALT er væk - nu kan jeg heller ikke finde det i c-drevet. Jeg har forsøgt at benytte programmet Recuva, men de filer der findes kan jeg ikke åbne...

Alt kan være en hjælp!
- Line
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 12:15 #1
Det lyder, som om du er blevet logget ind på en ny brugerkonto. Hvilket styresystem bruger du?

Føste forslag er et forsøg på systemgendannelse af computeren til et tidspunkt, før problemet opstod. Her er en beskrivelse for Windows 7:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/system-restore-faq#1TC=windows-7

Herunder er der en beskrivelse af problemet med korrupt brugerprofil. Ligner det din situation?

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/how-fix-corrupt-user-profile-in-windows-7-3495216/
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 12:23 #2
Her er lidt på dansk:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/fix-corrupted-user-profile#1TC=windows-7

Men vent med forsøgene på reparation, til du er sikker på, hvor fejlen ligger.
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 12:36 #3
Jeg har windows 8. Tak, jeg prøver at se på det du har sendt.
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 12:44 #4
Jeg får ikke en fejlmelding når jeg logger på, så det ser ikke ud som om det er "korrupt bruger".
Og når jeg læser om systemgendannelse, ser det ikke ud som om det kan hjælpe mig med at få minde filer tilbage?
Da filerne heller ikke er at finde under c-drevet, kan det heller ikke hjælpe at oprette en ny bruger, som der også foreslås...

Andre forslag? :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2016 - 14:00 #5
Har du prøvet at klikke på denne Computer og så skrive Dokumenter i feltet ude for oven til højre og trykke Ok?
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 14:53 #6
Det har jeg lige prøvet nu, og jeg kan ikke finde nogen af de dokumenter der lå på computeren før :(
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2016 - 15:11 #7
Du har vel ikke noget der hedder Windows Old under C:Drev ?
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 15:27 #8
Nej, det er der ikke noget der hedder desværre.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 15:39 #9
Hvad finder Recuva?

Dine dokumenter kan ikke være totalt forsvundet, men Windows kan måske ikke genkende dem, evt. fordi de har fået et andet navn, dvs. filendelserne (f.eks. .jpeg, .docx, osv.) enten er væk eller blevet til nogen andet).

Har du sat computeren til at vise skjulte filer?

http://www.yac.mx/da/pc-tech-tips/windows-8/show-hidden-files-in-windows-8.html
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. februar 2016 - 15:45 #10
#4 Hvis du har mulighed for systemgendannelse, burde dine filer fra før problemet opstod blive gendannet. Med mindre PC'en er total havareret.
Har du fulgt instrukser i forslag #1?
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 16:12 #11
Jeg har forsøgt at lave systemgendannelsen, men får denne meddelelse:

"Systemgendannelse blev ikke fuldført. Systemfilerne og indstillingerne på computeren er ikke blevet ændret.
Detaljer:
Det lykkedes ikke at køre Systemgendannelse, mens filsystemet blev scannet på drev C:/
Drevet er måske beskadiget. Du kan prøve at køre Systemgendannelse igen, når du har kørt chkdisk /R på denne disk. Der opstod en uspecifik fejl under systemgendannelse. (=x80070571)"

Ved i hvordan jeg løser dette?
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 16:13 #12
Recuva finder en del af filerne, men jeg kan ikke åbne dem (de er beskadiget)...
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 17:26 #13
Prøv at køre den chkdisk /R, som der foreslås i fejlmeldingen. Der er en vejledning herunder:

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2080276/run-chkdsk-windows.html

Dit problem skyldes enten en fysisk skade på din harddisk eller en fejl i 0'erne og 1'erne på den.

Er der filendelser på de filer, Recuva har fundet, og hvordan ved du, at de er beskadigede? En fuld fejlbeskrivelse vil være nyttig.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 17:30 #14
Og her er lidt forklaring til, hvorfor gendannelse af nogle filer kan være næsten umulig:

http://superuser.com/questions/432535/successful-data-recovery-but-most-files-are-corrupted

Men prøv den  chkdisk /R først og se, om det hjælper.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 17:41 #15
Lige en vigtig ting til: Du må ikke forsøge at installere programmer, åbne dokumenter eller andet på dit C-drev. Du risikerer at gøre redningen af dine dokumenter vanskeligere, hvis der overhovedet er noget tilbage, der kan reddes.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. februar 2016 - 17:50 #16
Egentligt bør man heller ikke boote på c-drevet men fra et andet drev - en live cd eller en USB-key.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:44 #17
Din brugerprofil er korrupt og du er blevet logget på med en midlertidig profil, som slettes igen når du logger ud, så lad være med at gemme noget i den.

Din gamle profil ligger under c:\brugere\<brugernavn>
Typisk vil Windows spørg om du ønsker adgang til de filer, da du ikke har det nu og det skal du sige ja til.
Har du mulighed for det, så sig ja til at få adgang og når den er blevet færdig med at give adgang, så kopier hele mappen ud på en USB-stik eller andet.
Det kan være ret mange gigabyte, så sørg for en stor USB-stik eller harddisk.

Kontroller at du har alle filerne med, bare for en sikkerhedsskyld.

Når du har dine filer, så kan du forsøge at reparere din Windows ved at genoprette et tidligere systempunkt eller ved at oprette en ny bruger eller andet.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 21:49 #18
#17.

Hvis du læser hele tråden og alle links, vil du se, at det er prøvet :-)
Avatar billede LineMortensen Nybegynder
16. februar 2016 - 21:57 #19
Hmm...
Nu har jeg prøvet chkdisk /R. Og kan stadig ikke finde noget på c-drevet. Jeg kan heller ikke lave en systemgendannelse. Så tror ikke at der rigtig er mere jeg selv kan prøve nu (er ikke den store it-haj ;)).
Mange tak for alle jeres råd og hjælp! Jeg må vist sende computeren ind til noget reparation...
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2016 - 22:17 #20
Før du gør det, vil jeg foreslå dig at prøve et par af de andre ting, du kan lave med en chkdsk. Læs om mulighederne herunder:

https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee872425.aspx

Jeg vil foreslå chkdsk C: og chkdsk /f C: og derefter se, om der dukker nogle oplysninger om problemet op efter endt skanning af systemet.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 22:44 #21
Jeg har læst tråden og jeg ser ingen steder, hvor der er beskrevet at hun skal åbne den gamle bruger-mappe og tvinge sig adgang.
Før hun gør dette kan hun ikke se filerne og jeres forsøg vil være forgæves.
Programmer, som Recuva, der leder efter slettede filer finder intet, da filerne ikke er slettet.
At skrive dokumenter i stifinder giver kun den midlertidige brugers dokumenter og ikke den gamle.
At søge generelt på maskinen giver heller intet før der hun har tvunget sig adgang til den originale brugers mappe, da Windows og dermed alle programmer ikke har adgang før dette er sket.