Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2016 - 12:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor aflæses 20 GB RAM når kun 16 GB supportes

Ifølge en specs-hjemmeside for mit bundkort: MSI Indio v1.0 fra 2009 står der, at bundkortet støtter op til 16 GB ram. Nu har jeg så installeret 2 x 8 GB klodser og 2 x 2 GB klodser, samlet mængde ram på 20 GB.
Computeren er nu startet op, og ifølge bios og fx Speccy (fra Piriform), og computerens egenskaber, er der aflæst 20 GB ram.

Betyder det, at specifikationerne for computeren er forkerte, eller betyder det, at computeren kun kan bruge 16 GB ram, selvom den skriver 20?

Specifikationer for bundkortet:
http://support.hp.com/us-en/document/c01946060
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2016 - 12:17 #1
Supports DDR3 DIMMs only
Dual channel memory architecture
Four DDR3 DIMM (240-pin) socket
PC3-10600 (DDR3-1333)
PC3-8500 (DDR3-1066)
Non-ECC memory only, unbuffered
Supports up to 16 GB on 64-bit PCs
Supports up to 4 GB* on 32-bit PCs
NOTE:
32-bit PCs can only address less than 4.0 GB of memory. This motherboard is not planned for use with a 32-bit PCs.

ja op til 16 gb ram som jeg læser det ok
altså ikke 20 eller mere

m.v.h
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2016 - 12:36 #2
På denne side står der endda, at der kun støttes op til 4GB ram på hver sokkel. Men jeg har netop købt 2 stk. 8GB ram, men de virker ganske fint.
http://www.findlaptopdriver.com/specs-indio-1-0-msi/

treatmenice - det jeg ikke forstår er, hvorfor computeren starter fint op, og kører med - tilsyneladende - 20 GB ram, når der kun understøttes op til 16 GB i specifikationerne. Og ydermere - hvorfor virker en 8 GB klods, når der også står, at kun op til 4 GB klodser er understøttet?
(Se billede i linket)
https://drive.google.com/file/d/0B-RL_nzKH4F5M1QwNUZpNEcwV2s/view?usp=sharing
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2016 - 12:43 #3
kunne det tænkes, at da mobo blev lavet i 2009 så var 16gb rigeligt - og at de senere har lavet en bios-opdatering, så den kan fx 32gb.
Dvs, at det bare er vejledning/tekst, der ikke er opdateret alle steder.
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2016 - 12:54 #4
Claeu57 - Det kunne sagtens tænkes. Måske jeg skulle kigge på biosversion.

Jeg havde en forestilling om, at når man skriver maks på 16GB, så er det et "fysisk" maks, forstået på den måde, at det ikke kan ændres. Men hvis det er muligt at ændre via bios, er det jo helt fantastisk.

Så - jeg kan godt stole på, at der faktisk er 20 GB til rådighed, tænker du/I?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2016 - 13:02 #5
den kører med 20gb, og kan derfor nok gå op til 32gb uden problemer.
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2016 - 13:20 #6
Tak for hurtig respons. Points tildeles, når der lægges et svar :)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2016 - 13:33 #7
Bare spring mig over mht point.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2016 - 14:17 #8
det er slet ikke sikkert der er lavet en bios der kan køre alle de ran du vil have i men prøv at se om der gør

jeg lægger et svar men det er dit valg

m.v.h
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2016 - 14:50 #9
@treatmenice
Jeg vil ikke have flere ram i, end der er nu. Ville blot opgradere fra 8 til 16 GB, og havde faktisk slet ikke set, at hver slot kun kunne tage op til 4 GB ram. Så at de to slot faktisk virker med 8 GB hver, er bare rimelig heldigt :)
Jeg har googlet en bios-update, men det lader ikke til (ud fra beskrivelsen), at en opdatering vil gøre noget som helst. Og og med, at computeren faktisk kører med de 20 GB, så er der jo heller ingen grund til at gøre noget ved det :D
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2016 - 16:16 #10
glæd dig over det funker med alle de ram

tror jeg har 12 gb i min og det har været nok i et helt år

m.v.h
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 01:39 #11
Mange nyere maskiner henter RAM-mængden fra speed-chippen på ram-klodsen og den kan derfor se alle rammene, men det er dermed ikke sikkert at den kan adressere dem alligevel.

Kontroller hvad Windows kan se. :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
18. februar 2016 - 15:39 #12
Wally73 - jeg tror den er god nok. Jeg har forsøgt at fylde rammene, og det lykkes uden problemer.

Så - jeg må være heldig i denne omgang, at PC'en æder de 20GB RAM, selvom den oprindeligt ikke er bygget til det. :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
01. marts 2016 - 00:30 #13
Spørgsmålet lukkes.
Der er kommet svar på det jeg egentlig ville have bekræftet.
Rammene virker. Skidt pyt med hvorfor. :)