Avatar billede jqrn Mester
07. februar 2016 - 13:35 Der er 7 kommentarer

pludselig sort skærm

Laptop med windows 10 (som jeg ikke kan finde som kategori)

Pludselig mens jeg arbejder bliver skærmen sort. Cursor kan bevæges. CTRL-ALT-DEL har ingen effekt. Selv efter en time ingen forandring.

Efter power off og on starter alt normalt. Eventlog viser 1 kritisk fejl, ID 41, som må være fra min genstart.

Dette er sket for mig tre gange nu. Hvordan finder jeg ud af hvad årsagen er?

Jeg aner ikke engang om det skyldes hardware eller software.
Avatar billede Wally73 Mester
07. februar 2016 - 13:46 #1
Er det hardware, så påvirker det generelt ALT, så musen vil heller ikke kunne ses og bevæges.
Det tyder meget på at det er software.

Jeg har erfaret at Windows nogen gange tvinger en installation af opdateringer igennem efter 2 dages venten og det laver nogle underlige fejl.
Så snart Windows siger at den har opdateringer, så Opdater og Luk, og start maskinen op igen.
Siger Windows at den skal genstarte for at installerer de sidste opdateringer, så gør det snarest.

Du vil også nu og da opleve en sort skærm under opstarten og her er det bare at vente i flere minutter, da den er ved at opdatere UEFI-partitionen på harddisken og der er intet skærmbillede der viser dette.
Avatar billede jqrn Mester
07. februar 2016 - 20:49 #2
god observation at der faktisk er noget der virker.

windows update melder alt up to date.

Kan jeg på nogen måde se hvilket program der har skabt fejlen?
Avatar billede Wally73 Mester
07. februar 2016 - 22:15 #3
I kontrolpanelet har du en en mappe kaldet administration, hvor i der er en logbog, hvor Windows gemmer alle mulige (og umulige) hændelser.
Kig i den.
Avatar billede jqrn Mester
08. februar 2016 - 17:57 #4
Det er vist den fil jeg i den oprindelige post kaldte eventlog. Og her er jo mange events, rigtigt mange. Jeg kan godt se at man kan filtrere og interesserer mig naturligvis for perioden forud for at skærmen går i sort. Nu lod jeg computeren stå sort i lang tid (timer) og har ikke styr på præcist hvornår det gik galt.

Så hvad er kriterier for at filtrere de irrelevante events fra?

Der er kun en kritisk fejl, nemlig ID 41 som er fra min genstart.
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:06 #5
Som regel er der en del mere info, hvis man lige dobbeltklikker på den entry i eventloggen. :)
Avatar billede jqrn Mester
13. februar 2016 - 09:36 #6
Har prøvet - det var derfor jeg fandt ud af hvad ID 41 dækkede over. Men resten er svære at sortere i. Jeg skal have et eller andet at se efter eller filtrere efter.
Avatar billede Wally73 Mester
13. februar 2016 - 12:26 #7
Du bliver nødt til at kigge linjerne igennem omkring det tidspunkt lige før ID 41 fejlen.
Husk  at kigge igennem alle Windows' logs, da systemet skriver i System, programmerne i Applikation osv.