Avatar billede greveMorten Nybegynder
09. januar 2016 - 22:18 Der er 8 kommentarer

støj på lydkort

hej!
for ca. 2 måneder siden anskaffede jeg mig et Asus Z170 pro gaming motherboard. som der bare ikke har været andet end problemer med...

da jeg fik smækket bundkortet i computeren fandt jeg ud af at der var støj på on-board lydkortet. derfor valgte jeg at anskaffe mig et lydkort ( sound blaster audigy fx ) Der er underligt nok præcist samme støj på det lydkort. I dag prøvede jeg at sætte kabinettets lydudgang til lydkortet dog fiksede dette ikke problemet.

støjen kan beskrives som en kontinuerlig pive lyd.

er der nogen af jer herinde der har nogle foreslag til hvad jeg kan prøve for at fikse problemet?
- på forhånd tak for hjælpen!

setup:
bundkort: Asus Z170 pro gaming
processor: Intel I5 6600
ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB
gfx: 2x Gtx 970 Msi
psu: Corsair Rm850
lydkort: Sound blaster audigy fx
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2016 - 23:12 #1
Er det coil whine din pc lider af?
https://www.youtube.com/watch?v=T7HsXHqtxrI
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2016 - 23:27 #2
Du hører lyden ca 1 minut inde i video
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2016 - 23:31 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2016 - 23:33 #4
Du kan rulle et papir som en tragt, og prøve at lokalisere hvor støjen kommer fra.
Da støjen var der før du skiftede lydkort vil jeg tro lyden ligger enten i strømforsyningen eller grafik kortet
Avatar billede greveMorten Nybegynder
10. januar 2016 - 20:55 #5
jeg tvivler stærk på det er coilwhine. inden jeg skiftede til asus bundkortet kørte jeg med præcist samme komponenter bortset fra cpu og ram og der var ingenting.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2016 - 15:54 #6
Har du tjekket bundkortet om lyden kommer fra dette?
Kom lyden i højttalerne/headsæt?
Avatar billede greveMorten Nybegynder
11. januar 2016 - 20:21 #7
lyden kan høres i headsættet. jeg har prøvet med flere hvor der er samme lyd.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2016 - 21:01 #8
Og du er helt sikker på du ikke kan høre nogle pibelyde uden du har headsæt på?

Det kan være meget små lyde, og det skulle ikke undre mig om det kan forstærkes gennem bundkortet, og den tilsluttede hardware.
Og fejl i bundkortet kan jo heller ikke udelukkes