Avatar billede Sundbyp Nybegynder
08. januar 2016 - 10:53 Der er 1 kommentar

Skifte bundkort og PSU - hjælp til samling - RAM m.m.

Hej alle eksperter :-)

Jeg har købt ny PSU og nyt bundkort og nyt grafikkort. Men er gået i stå fsva. samling af computeren.

Jeg har vedhæftet to billeder - det gamle og det nye bundkort.

1) Det gamle bundkort har 3 x "ram" (2 x 2GB 1333 MHz DDR3 SDRAM og 1 x ? og det nye kun plads til to af disse. Har jeg allerede her skudt mig selv i foden? Hvilken skal/kan/bør jeg undlade at tage med på det nye bundkort?

2) Fra den gamle PSU går der 3 ledninger ud til bundkortet. En 4-pin en 6-pin og et fladt stik til 6 stifter. Jeg formoder, at strømforsyningens 24 pin blot skal sættes til det tilsvarende stik på det nye bundkort? Og 8 pin pwr skal jeg bare bruge de 4 og sætte i det firkantede ATX 12v stik?

3)På det gamle kort havde jeg et "ESATA" stik (flad rød ledning) - det er der ikke på det nye. Gør det noget? Kan jeg bruge SATA?

4)Jeg har en ekstra harddisk 3tb monteret sammen med den gamle. Men den + den oprindelige + drev'et skal vel blot sættes fast via SATA stikkene? MEN hvor får de strøm fra? Hvilket stik på det nye bundkort skal de benytte?

5) Sidst men ikke mindst - har nogen her haft problemer med at kabinetter har forskellig størrelse - forstået på den måde, at der slet ikke er plads til det nye bundkort i det gamle kabinet, da udgangene/stikkene ikke passer til de huller der er i kabinettet (VGA, USB, Microfon osv.)? Køber I nyt kabinet eller tager man bare en stiksav og tilpasser kabinettet?

JEG VED godt jeg nok har taget lidt let på bare at samle en ny pc....men jeg lærer hen ad vejen - og håber på hjælp :-)

Gammelt bundkort:
http://web.gratisupload.dk/f/8uvyogzt30

Nyt bundkort:
http://web.gratisupload.dk/f/8uvz8u1jur

Grafikkort: ASUS GTX960 4GB
PSU: Corsair Builder Series CXM 750W Modular 80 PLUS Bronze Certified ATX/EPS Main
24 pin ATX
1x 8pin cpu power connector (8pin/4pin - it splits for compatability)
4x PCI-express cables (8pin/6pin - 2 split off if needed) (I needed 2 for my card so this allows for an sli expansion later on)
8x Sata connectors
6x peripheral 4pin molex style connectors for drives/fans etc.
Bundkort: Asus H61M-K Motherboard Socket 1155 (Micro ATX, Intel H61, 16x PCIe, DDR3, SATA II)

COMPUTER:
HP 8200 elite convertible minitower:
Processor: Intel Core i7-2600 (3.40 GHz, 8MB cache, 4 cores)
Chipset: Intel Q67 Express
Memory slots: 4 DIMM
Standard memory: 4GB 1333 MHz DDR3 SDRAM
Storage: Internal drive bays:
Three 8.9 cm (3.5 in)
External drive bays:
Three 13.3 cm (5.25 in)
Internal drives:
SATA (7200 rpm):
From: 250GB
Up to: 1TB
SATA (10000 rpm):
From: 160GB
SATA Solid State Drive (SSD):
From: 80GB
SATA SED (7200 rpm):
Up to: 320GB
Optical drives:
SATA SuperMulti LightScribe DVD writer
SATA DVD-ROM
Ports
10 USB 2.0
1 serial (optional)
1 parallel (optional)
1 eSATA (optional)
1 DisplayPort
1 VGA video
1 PS/2 keyboard
1 PS/2 mouse
1 RJ-45
1 microphone/headphone jack
1 line in
1 line out
DVI output available via optional DisplayPort to DVI Adapter
Slots
3 full-height PCI
1 full-height PCIe x1
2 full-height PCIe x16
Audio
Realtek ALC261 high definition audio codec (all ports are stereo)
Network interface
Integrated Intel 82579LM Gigabit Ethernet
Intel Pro 1000 CT Gigabit
Graphics
Integrated Intel HD
Avatar billede Sundbyp Nybegynder
08. januar 2016 - 14:38 #1
Omkring punkt 3....vil et almindeligt sata/esata kabel løse problemet? Vil jeg støde ind i problemer når jeg tænder computeren vedr. læsning/brug af den "eksterne" harddisk?