Avatar billede Slettet bruger
29. december 2015 - 15:21 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Win10 kløs i opstart

Jeg har installeret windows 10 på min Asus bærbare, Clean install.
Det gik fint, alt kørte som det skulle.
Men nu er der problemer med opstart, og genstart. Først ser det rigtigt ud og ikonerne dukker op på den nederste bjælke. Men så kommer der en meddelelse om, at der er problemer, og så begynder opstart forfra igen, hvorefter windows kører rigtigt.
Jeg har prøvet en reparation af opstart, men windows kunne ikke reparere den. Har nogen af jer oplevet noget lignende?
Det forekommer mig, at der er mange, som har fået et problem med W10.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2015 - 18:07 #1
Ja måske mest når de kører en clean install?

Kørte den fint da den var opgraderet fra det forrige system?

Tog du backup af driverne fra det forrige system så du evt kunne genindlæse dem efter du havde kørt clean install?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2015 - 19:47 #2
Da jeg lavede en almindelig opgradering skete det samme. Jeg havde netop håbet, at det blev bedre med en Clean install.
Driverne fra det forrige system? Jeg har da ikke brug for dem? og windows kører jo også, når den er færdig med den dobbelte opstart.
Hvis det var på min stationære, ville jeg gå tilbage til 8.1 med et Image, for det tager meget lang tid at starte op, for mellem de 2 opstart er der et stykke tid sort skærm.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2015 - 20:06 #3
Ups ja det skrev du også. Det overså jeg lige.
Kan du i logbogen se hvad der går galt?
Har du på skift prøvet at deaktivere hardware i enhedshåndteringen for at udelukke?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 00:05 #4
Nej jeg kan ikke se noget i logbogen. Det kan ikke være hardware, fordi da det først kom, gik jeg tilbage til et image jeg lavede lige efter installationen, og så kørte det fint.
Jeg synes også at det er besynderlig, at 1ste opstart kører så langt, at der lægges ikoner ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 09:12 #5
Ja det er besynderligt. Måske det så er en opdatering der ikke er som det skal være. Problemet her er jo desværre at man ikke selv kan styre måden man henter opdateringer på. Det er fastlagt af Win 10, og det synes jeg er en fejl, når man skal fejlsøge.
Har ikke prøvet at fjerne opdateringer i Win 10, men det kunne man jo prøve hvis muligt for at se om det så virker rigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 13:44 #6
Ja det er da muligt, at en opdatering er årsagen, men man aner jo ikke hvornår der opdateres. Det var jo så meget nemmere hvis man efter selv at have opdateret, kunne konstatere en negativ forandring.
Jeg har prøvet at fjerne hurtig start uden held og det samme gælder et par funktioner i Samsung Magican. Måske skulle jeg prøve at fjerne sidst nævnte? Spørgsmålet er så bare, om jeg gider alt det rod med W10, når jeg har et w8.1 image lige til at installere.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 14:38 #7
#4 Det image du køerer tilbage på her der virker, er det før du installerer og tweaker med Samsung Magican?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 14:53 #8
Godt spørgsmål, desværre kender jeg ikke svaret. Men det er mulig at jeg først er kommet i tanke om Samsung efter W10 image.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 15:05 #9
Har du stadig dette image, og vil det kunne betale sig at arbejde videre fra dette?

Hvis 8.1 kører gnidningsløst, så vil det jo friste meget at gå tilbage
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 16:06 #10
Nej det image skiftede jeg ud med et andet, efter jeg havde installeret de nødvendige programmer. Ja 8.1 kørte udmærket, og også ja til fristelsen til at gå tilbage. Jeg kan jo beholde det W10 image som jeg har lavet.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 16:18 #11
Jeg har prøvet noget andet, som jeg måske kan bruge.
Når jeg bruger dvale, åbner windows i løbet af sekunder.
Dvale fungerer, så vidt jeg ved, aådan, at tingene gemmes på HDD hvorefter computeren lukkes, og ikke bruger strøm eller slides.
Jeg er ikke meget for at fjerne Magican, for så kan disken jo ikke optimeres til bedste ydelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 18:01 #12
Ja det er korrekt at dvale fungerer på den måde. Du skal blot være opmærksom på at Windows tilsidesætter den mængde plads som du har installeret ram til funktionen (sådan var det i hvertfald før)
Har brugt dvale i mange år.
Jeg mener dog at dvale funktionen deaktiveres når man bruger Magican ikke? Foreslår den ikke det?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 18:42 #13
Ja slumre optager plads på HDD, men jeg gemmer ikke store arbejder, så det er ikke noget problem for mig. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på ikke at fylde en SSD så meget op, at der bliver plads mangel. Så har man kun plads til een SSD i en bærbar, så skal den være større end 60GB.
Jeg har en SSD på 228GB og en Sata disk på 1TB.
Magican deaktiverer ikke dvale, og foreslår det heller ikke.
Privazer foreslår derimod, at deaktivere slumre, men det har jeg ikke gjort.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 18:56 #14
Funktionen dvale gemmes i filen der hedder hiberfil.sys, som der ligger på c drevet. Prøv at se hvor stor den er.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 21:15 #15
hiberfil.sys hvordan ser jeg den? selv om jeg sætter vis skjulte filer og foldere til,kan jeg ikke se den.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 21:43 #16
Jeg har et C-drev på 80GB med 37GB friplads.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 22:40 #17
Den bør ligge der når dvale er aktiveret. Som default vil den afsætte ca 75% af den installerede ram mængde på disken til at kunne indskrive det der skal gemmes.

På min pc er der 4 gb ram, og som du ser på billedet er der afsat tæt på 3 gb til dvale.
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/zDgXrTWi9Y/Hiberfil.jpg

PS Dette er fra min Win 8.1 maskine. Jeg har ikke aktiveret dvale på min bærbar med win 10. Men jeg er rimelig sikker på at forskellen ikke er særlig stor imellem de to systemer.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 23:27 #18
Tak for info, men jeg kan ikke finde noget, som hedder
Styresystem (C)  kun windows C.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2015 - 23:36 #19
Grunden til jeg har Styresystem (C) er fordi jeg har omdøbt drevet. Ved en normal installation ville den sikkert hedde Windows C :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2015 - 23:55 #20
Ok men under Denne PC finder jeg slet ingen sider som ligner den i linket.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 00:09 #21
Ok.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2015 - 12:47 #22
Jeg havde ikke dvale på w8.1 men det fik jeg med denne recept.
Hvis du vil gøre dvalefunktionen utilgængelig, skal du følge disse trin:

    Klik på Start, og skriv derefter cmd i boksen Start søgning.
    Højreklik på Kommandoprompt på listen over søgeresultater, og klik derefter på Kør som administrator.
    Klik på Fortsæt, når du bliver bedt om dette af Brugerkontokontrol.
    Skriv powercfg.exe /hibernate off ved kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER.
    Skriv exit , og tryk derefter på Enter for at lukke kommandolinjen.

Hvis du vil gøre dvalefunktionen tilgængelig, skal du følge disse trin:

    Klik på Start, og skriv derefter cmd i boksen Start søgning.
    Højreklik på Kommandoprompt på listen over søgeresultater, og klik derefter på Kør som administrator.
    Klik på Fortsæt, når du bliver bedt om dette af Brugerkontokontrol.
    Skriv powercfg.exe /hibernate on ved kommandoprompten, og tryk derefter på ENTER.
    Skriv exit , og tryk derefter på Enter for at lukke kommandolinjen.

Jeg må hellere slutte her. Jeg synes du skal lægge et svar for din indsats :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 13:00 #23
Ja jeg kender godt den fremgangsmåde. Har selv brugt den nogle gange, både på win 8 men også på win 10.
Jeg skriver her fra min bærbare, som har 2.5 gb ram i´, og når dvale er aktiveret er der tilsidesat knapt 1,9 gb til funktionen.
Jeg har ikke regnet på hvor stor del i % der er tale om.

Jeg så også et link, hvor man med kommandopromt kun indsætte hvor meget der tilsidesættes. Det er jo en fordel hvis man har en pc med rigtig meget ram. Hvis vi nu siger at pc har 32 gb ram, vil 75% jo være ca 24 gb. Og det ser jeg som fjollet, særligt hvis man ikke har en stor c partition. Pladsen er jo også splidt medens man arbejder med den, da ram er låst til hibernate(dvale)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 13:02 #24
Sludder. Diskpladsen er låst til dvalefil :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2015 - 13:10 #25
Jeg har 16GB ram i min bærbare, jeg regner med, at ram bliver frigivet når jeg starter op fra dvale? Ja for ellers vil det da være fjollet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 13:51 #26
Du gemmer jo ikke noget i ram ved dvale.
Det er harddisken der tilsidesættes plads i til dvale. Den plads råder du ikke over når pc er tændt. Den er låst til dvalefunktionen.
Jeg rettede min formulering i #24, som du så sikkert ikke lige så :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 13:53 #27
Har du 16 gb ram, så kan jeg frygte at du tilsidesætter op mod 12 gb af pladsen på din disk. Du kan tjekke det ved se hvor meget plads der er nu, deaktivere dvale og se hvad plads der så er.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2015 - 14:58 #28
Nej sikke noget sludder jeg fik skrevet. Rod i tankegangen, jeg vidste jo godt at dvale gemmes i HDD.
Jeg dropper dvale, for jeg har lige geninstalleret W8.1, efter at have overskrevet partitionen. Og her er ingen opstart problemer.
Men nu skal jeg så lige have den opdateret.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2015 - 15:19 #29
Okay. Jeg hopper af her.